Gå til innhold

Combined Log Format og php logg system

Anbefalte innlegg

driver å lager et adminlog system i Combined Log Formatet til Apache. de fleste variablene som skal være med i dette formatet er relativt enkeltå få ut, men har problemer med 3 ting:

Serverstatus (i separat tråd):

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=518330

Identd bør også hentes ut, men etter å ha blitt veldig kjent med php.net så ser det ikke ut til at php er til noe særlig hjelp her. er ikke så viktig, men hadde vært greit å ordne.

og så det tredje (og kanskje det fjerde) problemet.. jeg har denne logglinjen:

$newLogLine = $ipAddress." - ".$userFirstName." [".date("d/M/Y:H:i:s O")."] \"".$_SERVER['REQUEST_METHOD']." ".$_SERVER['REQUEST_URI']." ".$_SERVER['SERVER_PROTOCOL']."\" - ".$fileSizeReferer." \"".$_SERVER['HTTP_REFERER']."\" \"".$_SERVER['HTTP_USER_AGENT']."\"\n";

denne fungerer nokså greit, fileSizeReferer kommer fra:

$fileContentsReferer = file_get_contents($_SERVER['HTTP_REFERER']);
$fileSizeReferer = strlen($fileContentsReferer);

men mener det kan være en bedre metode å hente dette ut på.

når jeg ser på logfilen etter å ha prøvd dette ut, så legger jeg merke til dette:

83.143.81.18 - INTRUDER [04/Jan/2006:15:46:05 +0100] "GET /admin/a_leverandorer.php HTTP/1.0" - 0 "" ""

62.16.183.102 - Alexander Vassbotn [04/Jan/2006:15:46:05 +0100] "GET /admin/a_logg.php HTTP/1.1" - 2111 "http://www.NN.no/admin/a_leverandorer.php" "Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; en-US; rv:1.7.8) Gecko/20050511 Firefox/1.0.4"

for hver side som besøkes i admindelen så er det noe fra ServeTheWorld (der jeg har webhotellet) som besøker de samme sidene.. kan det være en funksjon eller noe sånt som gjør dette?

EDIT: DOH, viser seg at det er mitt eget domene ( 83.143.81.18 ) som "besøker" siden.... men hvordan kan det ha seg?

EDIT2: viser seg at det var denne linjen som gjorde dette:

$fileContentsReferer = file_get_contents($_SERVER['HTTP_REFERER']);

EDIT3: og jeg løste det sånn:

$filePath = "/hsphere/local/home/phun-ky/NN.no";
$completeRequestedFilePath = $filePath.$_SERVER['REQUEST_URI'];
$fileSizeReferer = strlen($completeRequestedFilePath);

EDIT4: vel, etter nøye gjennomtenking av dette med server status.. så er ikke det noe jeg kan hente ut ellers.. det blir jo uansett sendt en 200 hvis siden hentes, er det en 403 så blir den sendt før det blir registrert uansett:P

Endret av phun-ky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...