medi8or Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Det er vi enige om kkristi, men jeg synes det er ingen grunn til slik semantikk som medi8tor brukte. Å antyde at folk (som jeg tror jeg kan love er eldre, mer utdannede og flinkere fotografer enn ham) lider av talefeil fordi de sier linse, er bare rett og slett dusteskap som kun kan komme fra en person som nylig har forlatt tenårene, eller fremdeles befinner seg der.Voksne folk holder seg for gode for den slags, slik de fleste her på forumet gjør. 5392809[/snapback] Jeg sa "..som har talefeil og bruker feil språk..". Det skulle vært en "eller" inni der. Det er jo ikke en talefeil å si linse i stedet for objektiv... Dette beviser vel bare at feil språkbruk fører til misforståelser? Jeg tror vel heller ikke at verden går under hvis noen sier feil, men når noen spør gir man vel rett svar, eller i det minste det svaret man mener er rett? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Det er greit. Stridsøksen til side, vi er jo alle enige om at objektiv er rette ordet. Her på forumet er det nok ingen som bruker ordet linse skriftlig, men jeg tror mange bruker det muntlig Kanskje en av oss skulle sjekke Norsk Språkråd. De er mer oppdatert på hva som er godkjent norsk enn CapLex. Sjekket Cappelens Store også. Der står samme definisjon på linse som vi bruker. Eneste problem er at mine bind er 20 år gamle. Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Vel, Norsk Språkråds linje er jo at hvis mange nok gjentar en feil, så er det ikke lenger en feil, men språket i utvikling... Sånn sett er det de som egentlig ikke vet, som jo er den store massen, som bestemmer hva som er riktig. Eller hvertfall hva som blir riktig... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Vel, Norsk Språkråds linje er jo at hvis mange nok gjentar en feil, så er det ikke lenger en feil, men språket i utvikling... Sånn sett er det de som egentlig ikke vet, som jo er den store massen, som bestemmer hva som er riktig. Eller hvertfall hva som blir riktig... 5393686[/snapback] Stemmer det, men det er det som er "godt norsk". Det er sikkert den utviklingen som førte til engelske "lens". Slik er det bare. Jeg, og mange med meg, er gamle nok til å ha opplevd at ord har skiftet betydning eller uttale i løpet av vårt liv. I dag er det f.eks. godtatt å uttale suksess med stum s. Ingen av de språkene som bruker en variant av det ordet har stum dobbelt s, det er rett og slett gramatisk feil på alle språk. Likevel kan du til og med høre folk si suksè på Dagsrevyen. Når jeg ble opplært i språkbruk på tv/radio fikk vi smekk over fingrene for slike feil. Ja ja, det er ingenting å gjøre med historiens gang Hadde ikke verden utviklet seg, hadde vi aldri hatt fotoaparater i det hele tatt.... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 (endret) Demokrati kan ofte komme i form av majoritetens tyrani. Endret 6. januar 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
kak Skrevet 6. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2006 Må dog innrømme at jeg ikke har så veldig sansen for en del av "fornorskingen" som Norsk Språkråd driver med. At man får lov til å skrive f.eks "sjampanje" og "sørvis" gremmes jeg over. Hva er galt med champagne og service? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Enig der. Skriftlig holder jeg meg til et relativt konservativt språk, men uttrykker meg ofte mer slurvete muntlig. Språkets utvikling kan man ikke stoppe. Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Det er greit. Stridsøksen til side, vi er jo alle enige om at objektiv er rette ordet. Her på forumet er det nok ingen som bruker ordet linse skriftlig, men jeg tror mange bruker det muntlig 5393639[/snapback] Linse. Linse, linse, linse. Ærlig talt. Det finnes nok av Alvorlige Språk Feil man heller kan legge seg opp i framfor å bruke tiden sin på navnemessige forenklinger. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Pssst: jeg har skrevet linse to ganger i et innlegg om gammel Pentax-optikk, men CWalken overgikk meg her, he he he. Takk CWalken. Tror du fikk fram poenget med at denne debatten begynner å bli poeng-løs. Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Jeg er på ingen måte fanatisk rettskriver, men spør noen om nærlinse, så regner jeg med det er nærlinse de vil ha informasjon om, ikke makroobjektiv. Et 135mm objektiv regner jeg med er et objektiv med brennvidde på 135mm, og ikke et objektiv til 135 format kamera. Sier en harddisk, så bør det ikke være pc-kabinettet med tilhørende herligheter det er snakk om. Oftest skjønner man hva folk mener, men det hadde vel vært enklere å slippe og tolke hvert ord... Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Takk CWalken. Tror du fikk fram poenget med at denne debatten begynner å bli poeng-løs. 5395100[/snapback] Den var vel kanskje poengløs fra starten. Men, men... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå