kak Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Jeg mener fast bestemt på at det heter "objektiv" på norsk, men det er mange som bruker "linse". Dårlig oversettelse av engelske "lens"? Lenke til kommentar
engekri Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Alle nybegynnere og andre guppyer sier linse til det som er objektivet. Linsene er glasselementene som er inne i objektivet. Lens på engelsk tilsvarer det norske objektiv. Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Tror nok det er riktig ja. Men "glass" er mye morsomere! Lenke til kommentar
PerB Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Fra CapLex: linse, et gjennomsiktig legeme som er begrenset av to buede overflater (el. av én buet og én plan overflate). De buede flatene er som regel sfæriske, dvs. del av en kuleflate. Alle l. som er tykkest i sentrum, bryter parallelle stråler til ett punkt, brennpunktet el. fokus. Slike l. blir derfor kalt samle-l. (konvekse el. positive l.). Avhengig av de to l.-flatenes krumninger snakker vi om bikonvekse, konkav-konvekse og plan-konvekse l. Avstanden mellom l.s sentrum og brennpunktet kalles brennvidden. Samle-l. brukes til å avbilde gjenstander (det gjelder øyet, forstørrelsesglasset, kameraet, projektoren osv.). En l. som er tynnest på midten, sprer parallelle stråler og blir kalt sprede-l. (konkav el. negativ l.). Det finnes bikonkave, konveks-konkave og plan-konkave l. De konkave l. har også fokus, nemlig det punkt der man kan tenke seg at de strålene kommer fra som l. sprer. Konkave l. brukes bl.a. i briller (ved nærsynthet) og i kombinasjon med konvekse l. i kameraobjektiver, projektorer og andre optiske apparater. objektiv (av lat. obiectus, til obiciere, eg. kaste fram, stille foran, via fr. objectif). — 1. Som adjektiv (med trykk på første stavelse): saklig; uhildet, upartisk; allmenngyldig. Substantiv: objektivitet. Mots. subjektiv og subjektivitet. — 2. Som substantiv (med trykk på siste stavelse): den linse el. linsegruppe som i kikkert, mikroskop el. kamera vender mot det en ser på el. avbilder (objektet). Lenke til kommentar
nomorebs Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Alltid lært at det heter objektiv, som består av linser.. Lenke til kommentar
HotShotChicken Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Et objektiv består av linser eller linse-grupper ja. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Husker jeg leste en lignende tråd før sommeren, og konklusjonen ble naturligvis den samme. Betyr det egentlig så mye? I alle år har folk flest brukt ordet linse, og det korresponderer jo med engelsk. Selv proffer har jeg hørt snakke om linser, så det er ikke bare en nybegynnerfeil. Det er rett og slett blitt slang, eller en forenkling av det tekniske språket. Selv foretrekker jeg å si glass når jeg skal forenkle. Synes det har en litt ironisk vri, ikke sant? Reagerer likevel ikke når noen snakker om linser. "Objektiv" i steden for "linse" blir av og til litt "penis" i steden for "k*k" Litt stivt i dagligtale. Derfor foretrekker jeg ordet glass noen ganger, det er et nøytralt ord i denne sammenhengen. Når man tenker seg litt om; et objektiv består av linser og en linse er laget av glass. Hva blir det neste, min krystalliserte sandhaug er skarp som bare tusan? Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Husker jeg leste en lignende tråd før sommeren, og konklusjonen ble naturligvis den samme. Betyr det egentlig så mye? I alle år har folk flest brukt ordet linse, og det korresponderer jo med engelsk. Selv proffer har jeg hørt snakke om linser, så det er ikke bare en nybegynnerfeil. Det er rett og slett blitt slang, eller en forenkling av det tekniske språket. 5385968[/snapback] Jeg kaster meg på den. Jeg sier som regel "linse" fordi det er ruller lettere av tungen. Evt "optikk". Dessuten er det i den store sammenhengen mye mindre interessant å snakke om utstyr enn om teknikk og fotografiske løsninger, så jeg klarer ikke helt å hisse meg opp over semantiske finurligheter omkring verktøyet. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Alle nybegynnere og andre guppyer sier linse til det som er objektivet. Linsene er glasselementene som er inne i objektivet. Lens på engelsk tilsvarer det norske objektiv. 5382489[/snapback] Det er en oppsummering midt på spikeren. (guppyer...hehe) Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Men så igjen; hvvem bryr seg. Alle skjønner hva man mener uansett! (er ikke guppy en akvariefisk?) Lenke til kommentar
engekri Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Pr. min definisjon er en guppy en nybegynner. Det er riktig at det er en akvariefisk og ja. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Litt OT: På øyen jeg er født på sier de sleipt når de mener kult, i alle fall de som er yngre enn meg. Ellers synes jeg man skal være litt forsiktig med å kalle folk nybegynnere p.gr. av at de bruker ordet linse. Kjenner flere fotografer som har minst like mye kompetanse som meg (fotograferer gjerne med Hasselblad, Bronica og dess like) som bruker ordet linse i daglig tale. Disse fotografene gidder ikke engang å delta her (slik som jeg gjør), fordi de er på et så teknisk avansert nivå at de finner våre små diskusjoner som lite givende. Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Klart, det er ikke bare unge og nybegynnere som har talefeil og bruker feil språk, men er det noen unnskyldning da? Kuk og penis er forresten to ord for samme "ting". En bedre sammenligning ville være å si hjul om bil, bare at folk ikke ser slangen i det. De tror en bil faktisk heter hjul.. Lenke til kommentar
HotShotChicken Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Klart, det er ikke bare unge og nybegynnere som har talefeil og bruker feil språk, men er det noen unnskyldning da?Kuk og penis er forresten to ord for samme "ting". En bedre sammenligning ville være å si hjul om bil, bare at folk ikke ser slangen i det. De tror en bil faktisk heter hjul.. 5389060[/snapback] En veldig god måte å forklare det på Lenke til kommentar
kak Skrevet 5. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2006 Da kan vi vel konkludere med at det heter objektiv og ferdig med den saken! Lenke til kommentar
HotShotChicken Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 hva med linselus står vi her ovenfor et helnorsk begrep basert på uriktig språkbruk? objektivlus Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Skikkelig voksne begir seg sjelden ut på semantiske tungeøvelser, så jeg får vel gi meg her. Det er da fryktelig så alvorlig enkelte tar dette? Det er jo mye værre med alle og/å-feilene enn hvilken slang man bruker. Linse er et daglig uttrykk for objektiv, og det er ikke så galt siden det korresponderer med engelsk oversettelse. Uttrykket som jeg ynder å bruke, glass, er jo enda mer unøyaktig. Hvorfor er det opplest og vedtatt at dette er kul slang for objektiv jfr logikken et objektiv består av linser, linser er laget av glass. Forstår ikke hvorfor man tar dette alvorlig, og finner grunn til å rette på andres zpråkbruk. Selv synes jeg det er hysterisk morsomt nå, men går sikkert lei snart Lenke til kommentar
kak Skrevet 6. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2006 Jeg kan selvfølgelig bare prate på vegne av meg selv, men.... jeg sier ikke at det er viktig, jeg bare var ute etter å en gang for alle så fast hva som var korrekt! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 (endret) Det er vi enige om kkristi, men jeg synes det er ingen grunn til slik semantikk som medi8tor brukte. Å antyde at folk (som jeg tror jeg kan love er eldre, mer utdannede og flinkere fotografer enn ham) lider av talefeil fordi de sier linse, er bare rett og slett dusteskap som kun kan komme fra en person som nylig har forlatt tenårene, eller fremdeles befinner seg der. Voksne folk holder seg for gode for den slags, slik de fleste her på forumet gjør. Endret 6. januar 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
kak Skrevet 6. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2006 Det er jeg helt enig med deg i, PMnormal! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå