Diggdigg Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Sikkert et teit spørsmål, men likevel: I alle tester av skjermkort oppgis antall fps ved forskjellige oppløsninger og detaljnivåer, men hva er laveste akseptable fps i spill? Er det forskjell på CRT og LCD monitorer når det gjelder bildeflyt ved samme fps? Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Laveste akseptable FPS er MEGET individuelt. Som du sikkert har sett i forumet har enkelte fått det for seg at man bare må ha 100fps konstant, ellers går det ikke an å spille i det hele tatt. Andre koser seg med 15-20. For min egen del liker jeg at grafikken ser pen ut og har eye-candy. Dette går selvsagt på bekostning av FPS'n. Hva det eksakte tallet for FPS er gir jeg egentlig blanke i så lenge jeg opplever at spillet har god flyt. I utgangspunktet oppfatter øyet i all hovedsak ca 25-30 fps i sekundet så ligger du på det eller over bør ting være greit nok. Fps'n varierer uansett hele tiden avhengig av en rekke faktorer, eller kort sagt hvor mye som skjer i bildet. Det er uansett ikke bra å henge seg for mye opp i hva en test sier om et kort, for skal du oppnå samme resultater hjemme er du nødt til å ha alle de samme forusettingene. Bruk de heller som en indikasjon og grunnlag for grov sammenligning av typer kort og GPU'er. CRT og LCD har litt forkjellig skjermoppbygging, men skal i utgangspunktet ikke være forskjellig. Vær imidlertid oppmerksom på at LCD har en viss verdi for oppbygging av bildet. Er denne for høy, typisk på eldre lcd-skjermer, vil du kunne oppleve etterslep i bildet ved panoreringer. Dette temaet kan man skrive om i ukesvis, men jeg tror det holder med en overfladisk beskrivelse. Andre får ta de dype detaljene Lenke til kommentar
Juke Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Laveste akseptable fps i spill varierer fra person til person, og i tillegg settes det gjerne litt forskjellige krav til de forskjellige spillene. Hvis du vil finne ut hvor smertegrensen ligger for din egen del, kan du jo teste Counter-strike, og sette ned max_fps (eller hva nå den kommandoen heter) til f.eks. 30 (dvs skriv "max_fps 30" i konsollen), for deretter å øke den litt etter litt til du blir fornøyd. Denne kommandoen hindrer spillet i å tegne opp flere bilder per sekund enn tallet du skriver inn, slik at du kan se hvor lavt du kan gå før det begynner å se "tvilsomt" ut. Jeg vet forøvrig ikke om denne kommandoen funker i alle versjonene av dette spillet, men jeg tror det i allefall. Lenke til kommentar
blazern Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Laveste akseptable fps i spill varierer fra person til person, og i tillegg settes det gjerne litt forskjellige krav til de forskjellige spillene. Hvis du vil finne ut hvor smertegrensen ligger for din egen del, kan du jo teste Counter-strike, og sette ned max_fps (eller hva nå den kommandoen heter) til f.eks. 30 (dvs skriv "max_fps 30" i konsollen), for deretter å øke den litt etter litt til du blir fornøyd. Denne kommandoen hindrer spillet i å tegne opp flere bilder per sekund enn tallet du skriver inn, slik at du kan se hvor lavt du kan gå før det begynner å se "tvilsomt" ut. Jeg vet forøvrig ikke om denne kommandoen funker i alle versjonene av dette spillet, men jeg tror det i allefall. 5382316[/snapback] fps max Når det i tester oppgis fps er dette som regel gjennomsnitts fps'en. Minimums fps'en er for de kresne viktig. Med 20 fps i smoke er det ingen som koser seg . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå