SNratio Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Har testa litt, og min erfaring er at 17-35mm (25.5-52.5) på DX er veldig brukelig til interiør. Kunne ønske litt videre, tilsv 24 mm, men det er sjelden bildemulighetene blir ødelagt - og objektivet (AFS-Nikkoren) er en fryd å bruke på D1H! Kjempekjapt, og til mindre bilder holder 2.8 MPx-oppløsningen i lange baner. På filmhus svarer 17mm til 10.5 på DX, og veldig mange interiørbilder blir vanskeligere å få bra med så sterk vidvinkel, for gjenstander forsvinner i horisonten og karmer blir skeive "med en gang". Men jøss bevares, er du hybelfotograf og skal ha dusjkabinettet til å se romslig ut.. Sigma 24-70/2.8 på filmformat (16-47 på DX) synes jeg ble ideelt, både perpektivmessig og for å veksle mellom oversyn og detaljer. Prøvde stadig om det ikke ble for trangt med 24mm, men med videre vinkel blir det veldig fort stor forskjell på hva bildet viser og hva vi opplever når vi står på det aktuelle stedet. Og kommunikasjonsmessig kan det være ganske uheldig. Så et 15-30-objektiv kan absolutt anbefales om en ikke velger den rimeligere løsningen med et filmhus og objektiver på 20+ mm. Når det gjelder filmhus, så vil jo særlig F75, F80 og F100 oppføre seg forholdsvis likt det vi kjenner fra digital, og de to førstnevnte fås omkr. 1000 kr. Vil ikke skryte av F-401 akkurat, men det gjør jobben det også. Og for helmanuell bruk: Svaret er gammal F, hva var spørsmålet? Så nå veit iallfall jeg hva jeg mener om interiørfotografering, kamerahus og optikk. Heldigvis fins det ikke noe fasitsvar her heller. Lenke til kommentar
asv Skrevet 13. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2006 Takk for god hjelp alle sammen! Jeg har nå fått tilbud om å kjøpe en Sigma 12-24mm som for litt over et år siden kostet ca 8000. Objektivet selges av en profesjonell fotograf i norgesklassen og er lite brukt, da han gikk over til dyrere og bedre optikk rimelig raskt etter innkjøpet. Prisen jeg er tilbudt er 3500. Høres dette ut som en grei pris? Aleksander Lenke til kommentar
kak Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 (endret) Sigma 12-24mm koster 6.145,- kroner hos fotovideo.no nå. Sigma 10-20mm koster 3.950,- kroner hos fotovideo.no (se bort fra bildet hos fotovideo, det er bilde av 12-24. Rett bilde finner du på sigmaphoto.com) Hvem som er "best" av disse to er det sikkert andre som kan uttale seg om. Endret 13. januar 2006 av kkristi Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Takk for god hjelp alle sammen! Jeg har nå fått tilbud om å kjøpe en Sigma 12-24mm som for litt over et år siden kostet ca 8000. Objektivet selges av en profesjonell fotograf i norgesklassen og er lite brukt, da han gikk over til dyrere og bedre optikk rimelig raskt etter innkjøpet. Prisen jeg er tilbudt er 3500. Høres dette ut som en grei pris? Aleksander 5432255[/snapback] Ja, prisen er absolutt grei! MEN: Trenger du virkelig en vidvinkel som kan brukes på FF-hus (24x36)? I din situasjon ville jeg absolutt lagt ut noen få hundrelapper til og kjøpt Sigma 10-20 ny i stedet. Den er mye mindre og mer hendig, og er på alle måter et mer kurant objektiv. Ikke det at jeg tror du vil trenge mer enn 12mm vidvinkel, da kan nok de ekstra millimetrene 20-24 heller være hendig med det at du kan spare noen objektivbytter, og jeg tviler på om det er stor optisk kvalitetsforskjell. Men 10-20 har gode tester, overveiende positive brukererfaringer og er på en helt annen måte skreddersydd til ditt behov enn 12-24. Og den er mye billigere ny. Begge er nylig testa på photozone.de, 12-24 og 10-20. En kan vel si at begge anbefales. Er du ute etter minimal fortegning, er 12-24 valget, i de fleste andre tilfeller er 10-20 trolig minst like bra. Lenke til kommentar
haakonts Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Takk for god hjelp alle sammen! Jeg har nå fått tilbud om å kjøpe en Sigma 12-24mm som for litt over et år siden kostet ca 8000. Objektivet selges av en profesjonell fotograf i norgesklassen og er lite brukt, da han gikk over til dyrere og bedre optikk rimelig raskt etter innkjøpet. Prisen jeg er tilbudt er 3500. Høres dette ut som en grei pris? Aleksander 5432255[/snapback] Det høres ut som en grei pris for meg. Jeg har dette objektivet på en Nikon D70 og er særdeles godt fornøyd med det. Men, Sigma har kvalitetsvariasjoner og jeg ville ha bedt om å få teste objektivet før jeg kjøpte det hvis jeg var deg. Jeg gikk gjennom 3 stk før jeg fikk et som jeg var fornøyd med. Sigma 10-20 er forøvrig et godt alternativ som ikke er veldig mye dyrere. Håkon Som kunne tenkt seg 2 millimeter mindre noen ganger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå