Gå til innhold

Nikon D70S m/18-70 til 7999,- hos Japan Photo

Anbefalte innlegg

Kan jeg vente 3-5 år til med å kjøpe nytt kamera, er jeg glad for det, da kameraet tross alderen gir like bra bilder som kamera til 3000 i dag (om vi ser bort fra antall megapixler som uansett er en hype). 

Kjempegodt poeng Afseth jeg så utrolig provosert når folk kjøper nytt bare fordi det kommer en modell med mer megapixler, eller finere design.

Dette er jo akkurat det fotobutikkene lever av... ?

La oss nå si at Japan Photo går fullstendig dukken i løpet av 2 år ... bryr jeg meg egentlig nevneverdig om det? Nei. Jeg har kjøpt et kamera til rundt 6000 kroner - jeg forventer ikke 10 års levetid på det, rett og slett fordi den tekniske utviklingen går såpass raskt at jeg med all sannsynlighet har anskaffet et annet dSLR innen 2-3 år.

Det at du vil kjøpe nytt kamera hvert 2. år i stede for å bruke pengene på linser og ekstrautstyr sier vel mer om at prioterer status fremfor fotografiske muligheter. Tenk deg at du istede beholder kameraet ditt i 5 år og i stede bruker de 15000 kronene du ville ha spart til en linse av profesjonell kvalitet. Det vil garantert være langt viktigere for dine muligheter til å ta gode bilder.

Dette blir jo bare [...] kommentarer... For alt du vet, så kan det hende at jeg bruker penger på kvalitetsobjektiver og ekstrautstyr OGSÅ? Det er ikke "enten kamera eller objektiv" for meg, selv om det kanskje er det for deg. Og hva så om jeg måtte finne på å kjøpe meg et nytt 'billig'-kamerahus om en 2-3 års tid? Betyr det virkelig at jeg prioriterer status fremfor muligheter? Nei, det gjør ikke det. Hvorfor kjøpte jeg da Canons billigste, et 350D (som er laget i plast, og neppe like slitesterkt, eksklusivt og fylt med funksjoner som dyrere modeller) , og ikke et 1Ds MKII, hvis det er "status" jeg er på jakt etter? :roll:

Poenget mitt med det hele er at dersom 'billig'-kamerahuset mitt går til helvete innen 2-3 år, og jeg ikke kan sende det til en norsk importør (fordi jeg har kjøpt en EU-modell av en forhandler som har gått konkurs), så driter jeg faktisk i det.. rett og slett fordi tapet ikke er av stor verdi, verken teknisk eller bruksmessig, grunnet alder, slitasje osv. Det kan meget godt hende at 'billig'-kamerahuset mitt varer i bare 2-3 år, det kan godt hende det varer i 10 år. Tiden vil vise når jeg bytter - men det betyr slett ikke at jeg prioriterer status og utstyrskaruseller, som du later til å tro.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var en tur innom en Japan Foto butikk på vei hjem fra skolen i dag, dels for nysgjerighet og et tilbud på Nikon 50mm F1.8. Med denne diskusjonen friskt i minne (og andre lignende). Jeg spurte ekspiditørene rett ut om dette var grå-import? "Nei, det driver vi ikke med. Her er alle varene gjennom Norsk impotør og med Norsk garanti." Spørsmålet kom forøverig i det jeg så på et Tamron objektiv, men mitt inntrykk var at dette gjelder absolutt alle produktene. Har denne personen dratt en liten hvit løgn for meg eller kan det være spesielt for denne avdelingen?

Btw: jeg har kjøpt bruktimpotert bil, men gjør det ikke igjen. Har kjøpt norsk kamera med norsk bruksanvisning og det gir meg en trygghets følelse. Kan gjerne kjøpe billige deler og utstyr fra utlandet og gjennom grå-import, men der stopper det også. Det har ene og alene med trygghets følelsen det gir meg når jeg kjøper utsyret .

Eneste jeg kjøper fra utlandet av dyrere ting er racing deler, men der er det så som så med garanti uansett.... :cry:

Lenke til kommentar

Det står jo svart på hvitt i Japan Photo sine reklameblekker at ditt og datt er EU modeller, mens andre ting annonseres som norske modeller. Tror ikke de forskjellige avdelingene har forskjellige regler når det annonseres slik i reklamene. Tror nok denne ekspeditøren prøvde seg på en liten spansk en.

Men man vet jo aldri... rart at de har norsk import hvis alle andre Japan Photo butikker har EU modeller, og det opplyses i reklamene at det er det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...