kak Skrevet 5. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2006 Ser det står 8999,- for D70s på hjemmesiden deres. Trykkfeil i blekka eller ikke oppdatert hjemmeside..... ? 5387559[/snapback] Websidene dems er ikke oppdatert. Man kan egentlig ikke stole på websidene dems i det hele tatt. Legg også merke til at pdf-blekka til nedlasting er for desember! Lenke til kommentar
kaldt Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Kameraene som JapanPhoto importerer, selges ikke med norsk dokumentasjon og ikke norsk garanti. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Kameraene som JapanPhoto importerer, selges ikke med norsk dokumentasjon og ikke norsk garanti. 5394490[/snapback] Norsk garanti har ingenting aa si, du kjoeper det i Norge ergo har du reklamasjonsrett dersom noe skulle gaa galt. Det staar vel dessuten at det er norsk garanti paa dem? Eneste store problemet (unntatt bruksanvisning) er at hvis Japan Photo skulle "dukke under" saa staar du paa bar bakke. Jeg tviler dog paa at akkurat Japan Photo gaar konkurs den naermeste tiden, da de ser ut til aa holde godt paa, saa det er ikke noe reelt problem. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 De fikk nylig overført en stor sum fra hovedkontoret i Tyskland for å opprettholde drift i Norge (tror det er i Tyskland) og i Sverige er det ikke mange Japan Photo butikker igjen. Det er ikke i Japan Photo sin interesse å opprettholde drift i Norge om det går med tap, og legges butikkene i Norge ned, kan det bli vanskelig å overbevise en Japan Photo butikk i et annet land at de er pliktig til å ta i mot kameraet ditt... og du må selv bekoste frakt til det landet. Men at alle butikkene i Norge legges ned om de skulle velge å skjære ned på kostnadene, er vel heller tvilsomt. Du må imidlertid belage deg på at kameraet må sendes til nærmeste Japan Photo butikk om den i ditt nærområde legges ned. Lenke til kommentar
Øyvind L Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Men at alle butikkene i Norge legges ned om de skulle velge å skjære ned på kostnadene, er vel heller tvilsomt. Du må imidlertid belage deg på at kameraet må sendes til nærmeste Japan Photo butikk om den i ditt nærområde legges ned. 5394876[/snapback] Her i distriktet hvor jeg bor, tror jeg nok at Japan Photo er den butikken som har størst mulighet til å overleve. Med de prisene andre fotobutikker kjører så går nok de fleste prisbevisste mennesker til Japan Photo og handler. (Hvis de ikke handler på nettbutikk slik som meg) Lenke til kommentar
modin Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Men at alle butikkene i Norge legges ned om de skulle velge å skjære ned på kostnadene, er vel heller tvilsomt. Du må imidlertid belage deg på at kameraet må sendes til nærmeste Japan Photo butikk om den i ditt nærområde legges ned. 5394876[/snapback] Her i distriktet hvor jeg bor, tror jeg nok at Japan Photo er den butikken som har størst mulighet til å overleve. Med de prisene andre fotobutikker kjører så går nok de fleste prisbevisste mennesker til Japan Photo og handler. (Hvis de ikke handler på nettbutikk slik som meg) 5397659[/snapback] Kanskje netopp fordi de har utrolig lav avanse, det hjelper ikke å selge mye hvis man nesten ikke tjener en dritt på det. Selv kjøper jeg bare ekstratstyr på Japan photo kameraene dems holder jeg meg langt unna. Lenke til kommentar
nomorebs Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 .. er det fordi kameraene er dårligere på Japan Photo? Lenke til kommentar
modin Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 .. er det fordi kameraene er dårligere på Japan Photo? 5398052[/snapback] Nei det er fordi det veldig ofte er EU utgaver, klart så lenge Japan Photo holder det gående i Norge er det greit. Men det øyeblikket de går konkurs må man jobbe hardt for reklamasjon. Desuten så får man et litt uproft inntrykk hvis man kjøper et kamera og får med en kopiert manuel i ringperm, fordi manualen som fulgte med var på Polsk. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Og manualen er vel gjerne på engelsk, noe som er synd for de som ikke er så stø i engelsk (gjerne litt eldre personer) eller for de som ikke har master-degree i engelske tekniske uttrykk. Lenke til kommentar
nomorebs Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 .. er det fordi kameraene er dårligere på Japan Photo? 5398052[/snapback] Nei det er fordi det veldig ofte er EU utgaver, klart så lenge Japan Photo holder det gående i Norge er det greit. Men det øyeblikket de går konkurs må man jobbe hardt for reklamasjon. Desuten så får man et litt uproft inntrykk hvis man kjøper et kamera og får med en kopiert manuel i ringperm, fordi manualen som fulgte med var på Polsk. 5403156[/snapback] Jeg kjøpte mitt 350D der, og kan absolutt ikke huske at jeg fikk med en kopiert, polsk manual som var satt i ringperm..? Derimot fikk jeg med original CD-rom i esken, som inneholdt engelsk manual. Jeg fikk med norsk apparatkabel til laderen. Den lå også oppi esken. Har du kjøpt mange kameraer på Japan Photo hvor du har fått en kopiert, polsk manual i ringperm? Eller er det bare noe du skriver? Hvorfor kjøper du ekstrautstyr der, forresten? Som jeg skrev i en annen tråd, så spiller det liten rolle rent praktisk om det er en EU-modell eller norsk modell. Butikken som selger deg kameraet må likevel følge norsk forbrukerkjøpslov. For at det skal kunne kalles en garanti, må denne gi deg rettigheter utover det forbrukerkjøpsloven gir deg. De aller fleste produsentgarantier er verdiløse i Norge, fordi de ikke gir deg bedre beskyttelse enn forbrukerkjøpsloven gjør. Og som Afseth skrev i en annen tråd: norske fotobutikker går konkurs over en lav sko i disse dager. Dermed er det liten forskjell på å kjøpe en EU-modell på Japan Photo, og å kjøpe en norsk modell i en annen butikk... begge har like stor risiko for å gå konkurs. Hva om den andre butikken går konkurs? Om man føler at man klarer å lese en engelsk manual, så spiller det absolutt ingen rolle. Og i mange tilfeller kan man laste ned manual fra nettet. La oss nå si at Japan Photo går fullstendig dukken i løpet av 2 år ... bryr jeg meg egentlig nevneverdig om det? Nei. Jeg har kjøpt et kamera til rundt 6000 kroner - jeg forventer ikke 10 års levetid på det, rett og slett fordi den tekniske utviklingen går såpass raskt at jeg med all sannsynlighet har anskaffet et annet dSLR innen 2-3 år. Dersom mitt nåværende kamera mot all formodning skulle gå til helvete om 2 år og 1 dag, og jeg ikke lenger har noen å henvende meg til - hvor mye skal jeg egentlig bry meg om det tapet? I aller verste tilfelle snakker vi kanskje om å tape en tusenlapp eller 2, om man tar hensyn til kameraets verditap, slitasje, den evigvarende strømmen av ny teknologi på markedet osv. Med andre ord, risikoen er ikke akkurat overveldende stor. Jeg aksepterer den risikoen uten å blunke, fordi den uansett er like stor selv om jeg skulle kjøpe kameraet i en annen butikk. Det som virkelig er rart i denne sammenheng, er at folk henger seg opp i noe som egentlig dreier seg om bagateller og småpenger. Samtidig gjør det ingenting for mange å kjøpe seg en (godt?) brukt bil i Tyskland osv, for deretter å importere den. Hvilken garanti har du da? Hva om motoren ryker i det bilen kjøres av fergen? Her følger det ikke med noen brukermanual på norsk - men er du heldig, så kanskje det følger med en brukt en - på tysk eller polsk? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 (endret) Nomorebs: Hvis du kjoeper en norsk modell, saa kan du kontakte importoeren (Nikon Norge tror jeg) og de vil hjelpe deg. Det kan du derimot ikke med en modell de ikke har importert Foroevrig vil nok et dSLR funke fint om 2 aar. Kanskje ikke for DEG, men det finnes andre mennesker enn DEG her i verden. Et digitalt kamera holder kanskje ikke like lenge som de gode gamle analoge sakene, men det holder nok lengre enn ett aar Markedsverdi og bruksverdi er to HELT forskjellige ting, nemlig. Jeg forventer aa kunne bruke mitt pentax-dslr, som jeg forhaapentligvis faar om en ukes tid, i to aar til. Det vil ikke vaere noe daarligere enn det er i dag. Det er noen som handler brukte biler i tyskland, og det er noen som handler eu-modeller paa Japan Photo. Dette er samme markedsgruppe Det er absolutt ikke alle som handler biler i tyskland, er det vel? De som ikke vil kjoepe eu-modell paa Japan Photo vil i de fleste tilfeller heller ikke kjoepe bruktbil i utlandet Og for aa avslutte det hele: For noen er ikke 10'000 kroner smaapenger vettu. For de aller fleste er dette en betydelig sum, selv om du ikke tror dette. Endret 8. januar 2006 av Herr Brun Lenke til kommentar
nomorebs Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Poenget mitt, Herr Brun, er at det ikke er så mye å tape, selv om alle dommedagsprofetiene skulle slå til. Her går dommedagsprofetiene på at man tjener så mye mer på å kjøpe en 'norsk' modell og at man er helt uten et sikkerhetsnett dersom man velger en EU-modell til en billigere pris. Det er feil, fordi man er svært godt beskyttet av norsk forbrukerkjøpslov når man kjøper noe i en norsk butikk. Samtidig er kameraet bare en gjenstand av begrenset verdi. Hvor mye skal man bry seg med en gjenstand som har begrenset verdi? Hvor mye er et sikkerhetsnett verdt, for en gjenstand som faktisk har en begrenset verdi? Og hva så om importen vil reparere produktet for deg? Du må likevel betale for den. Ofte vil ikke kostnaden på reparasjoner svare seg. Jeg vet forresten utmerket godt at det er forskjell på markedsverdi og bruksverdi - men argumentet ditt om at bruksverdien er så mye høyere enn markedsverdien holder ikke helt vann når det gjelder billig forbrukerelektronikk. Dette fordi markedet hele tiden blir utvidet med nyere, bedre og billigere modeller! Derfor vil ikke det eventuelle tapet, både i bruksverdi og markedsverdi være noe særlig å bry seg om - fordi kameraet enkelt lar seg erstatte. Og joda, jeg er rimelig sikker på at kameraet mitt fungerer helt fint om 2 år. Men om det skulle gå til helvete, så er det ingen stor sak, jfr. forrige avsnitt. Lenke til kommentar
nomorebs Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Det er noen som handler brukte biler i tyskland, og det er noen som handler eu-modeller paa Japan Photo. Dette er samme markedsgruppe Det er absolutt ikke alle som handler biler i tyskland, er det vel? De som ikke vil kjoepe eu-modell paa Japan Photo vil i de fleste tilfeller heller ikke kjoepe bruktbil i utlandet 5404536[/snapback] Ut fra statistikken over bruktimporterte biler, så skulle man tro det motsatte... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Dette har jeg forklart deg flere ganger tidligere, men får prøve igjen. Jeg kjøpte mitt 350D der, og kan absolutt ikke huske at jeg fikk med en kopiert, polsk manual som var satt i ringperm..? Derimot fikk jeg med original CD-rom i esken, som inneholdt engelsk manual. Jeg fikk med norsk apparatkabel til laderen. Den lå også oppi esken. Har du kjøpt mange kameraer på Japan Photo hvor du har fått en kopiert, polsk manual i ringperm? Eller er det bare noe du skriver? Han skrev da virkelig ikke at han fikk med en kopiert polsk manual (les innlegget hans en gang til), men at han fikk en kopiert manual FORDI den som fulgte med opprinnelig var på polsk. Den kopierte kan være på engelsk, noe ikke alle forstår. Ellers synes jeg bruksanvisning kun på CD-Rom er en uting, da man ikke kan sitte med CD-rom'en og lese seg til ting med kameraet i godstolen eller sofaen. Man må sitte og stirre på en PC-skjerm mens man har kameraet på pulten foran seg. Betraktelig vanskeligere å lære seg kameraet på den måten faktisk.Og som Afseth skrev i en annen tråd: norske fotobutikker går konkurs over en lav sko i disse dager. Dermed er det liten forskjell på å kjøpe en EU-modell på Japan Photo, og å kjøpe en norsk modell i en annen butikk... begge har like stor risiko for å gå konkurs. Hva om den andre butikken går konkurs? Da fikk du ikke tak i meningen med det jeg skrev den gangen. Om en norsk butikk går konkurs, kan du henvende deg til en hvilken som helst annen forhandler av det merket og de vil administrere denne saken for deg evt. mot et lite gebyr som dekker deres fraktkostnader. I verste fall tar du saken opp direkte med den norske importøren, og sender kameraet dit selv (eller kjører dit om du bor i nærheten). Hvis du derimot kjøper et kamera på Japan Photo og de går konkurs (noe det ser ut som de snart gjør i Sverige) så har du ingen muligheter og rettigheter til å opprettholde fem års reklamasjonsfrist uansett. Om man føler at man klarer å lese en engelsk manual, så spiller det absolutt ingen rolle. Og i mange tilfeller kan man laste ned manual fra nettet. Hva hvis man ikke forstår engelsk godt nok da? Du får ikke tak i nordisk manual til Canon produkter på nettet... disse må kjøpes direkte fra Canon Norge for flere hundre kroner.La oss nå si at Japan Photo går fullstendig dukken i løpet av 2 år ... bryr jeg meg egentlig nevneverdig om det? Nei. Jeg har kjøpt et kamera til rundt 6000 kroner - jeg forventer ikke 10 års levetid på det, rett og slett fordi den tekniske utviklingen går såpass raskt at jeg med all sannsynlighet har anskaffet et annet dSLR innen 2-3 år. Så fint for deg at du har nok penger til det da... har du tenkt på at kanskje ikke alle har råd til å kaste 6000 kroner ut av vinduet hvert andre eller tredje år?Det som virkelig er rart i denne sammenheng, er at folk henger seg opp i noe som egentlig dreier seg om bagateller og småpenger. Samtidig gjør det ingenting for mange å kjøpe seg en (godt?) brukt bil i Tyskland osv, for deretter å importere den. Hvilken garanti har du da? Hva om motoren ryker i det bilen kjøres av fergen? Her følger det ikke med noen brukermanual på norsk - men er du heldig, så kanskje det følger med en brukt en - på tysk eller polsk? 5404487[/snapback] Jeg skjønner ikke hvorfor du fortsatt maser om bruktbiler. Det har da ingenting i denne diskusjonen å gjøre. Folk kjøper bruktbilder fra Tyskland av samme grunn som man kjøper kamera fra Tyskland, men det er like "dumt" å kjøpe EU modeller av kamera uansett, og de som ikke kjøper EU modeller av kamera, ville stort sett aldri ha kjøpt bil fra Tyskland heller. Så dette argumentet har aldri holdt vann. Det handler om å se hele spekteret, og ikke sammenligne at "dumme" folk kjøper bruktbilder fra Tyskland, mens "smarte" folk kjøper norske modeller av kamera. Lenke til kommentar
nomorebs Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Ellers synes jeg bruksanvisning kun på CD-Rom er en uting, da man ikke kan sitte med CD-rom'en og lese seg til ting med kameraet i godstolen eller sofaen. Man må sitte og stirre på en PC-skjerm mens man har kameraet på pulten foran seg. Betraktelig vanskeligere å lære seg kameraet på den måten faktisk. Man lærer ikke alt av å sitte i godstolen med manualen.. Men men, jeg skrev ut min manual likevel.. de 172 sidene fikk jeg fint plassert inn på 22 A4-ark. Om en norsk butikk går konkurs, kan du henvende deg til en hvilken som helst annen forhandler av det merket og de vil administrere denne saken for deg evt. mot et lite gebyr som dekker deres fraktkostnader. I verste fall tar du saken opp direkte med den norske importøren, og sender kameraet dit selv (eller kjører dit om du bor i nærheten). Hvis du derimot kjøper et kamera på Japan Photo og de går konkurs (noe det ser ut som de snart gjør i Sverige) så har du ingen muligheter og rettigheter til å opprettholde fem års reklamasjonsfrist uansett. Her burde du egentlig skrive at en hvilken som helst annen forhandler neppe vil håndtere dine saker uten at du betaler dem for det. Dette har jeg opplevd et par ganger med mobiltelefonrep, hvor en forhandler ville ha godt betalt for å sende den til verksted for meg (selv om verkstedet lå i samme bygg!) Om man føler at man klarer å lese en engelsk manual, så spiller det absolutt ingen rolle. Og i mange tilfeller kan man laste ned manual fra nettet. Hva hvis man ikke forstår engelsk godt nok da? Du får ikke tak i nordisk manual til Canon produkter på nettet... disse må kjøpes direkte fra Canon Norge for flere hundre kroner. Om man ikke forstår engelsk kan man kjøpe en norsk modell.. eller kjøpe norsk bruksanvisning. https://self-service.canon-europe.com/no/pa...gi?LINK_ID=8250 Så fint for deg at du har nok penger til det da... har du tenkt på at kanskje ikke alle har råd til å kaste 6000 kroner ut av vinduet hvert andre eller tredje år? Kjære deg, det har da ikke noe med å kaste 6000 kroner ut av vinduet å gjøre.. Den tekniske verdien på kameraet vil være lav, enten man vil eller ikke. Verdien holder seg ikke konstant over flere år, selv om enkelte later til/ønsker å tro det. Man har (forhåpentligvis!) fått brukt kameraet godt i løpet av 2-3 år, dermed har dette hatt en verdi for eieren, som eieren er villig til å betale for. Er det da å kaste 6000 ut av vinduet å kjøpe seg et kamera? Nei, fordi man har hatt en glede av det. Etter et par år, vil den tekniske verdien av utstyret, eller videresalgsverdien, være svært lav. Sånn vil det være med de aller fleste gjenstander, men særlig billig forbrukerelektronikk vil ha en lav teknisk verdi. Etterhvert som billig forbrukerelektronikk forbedres og utvikles, og man får mer og mer for pengene, så vil et evt. tap være svært begrenset, fordi man kan kjøpe noe nytt og bedre til en billigere penge. Men man har likevel ikke kastet 6000 kroner ut av vinduet. Så jo, det er fortsatt småpenger det dreier seg om Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Samtidig er kameraet bare en gjenstand av begrenset verdi. Hvor mye skal man bry seg med en gjenstand som har begrenset verdi? Hvor mye er et sikkerhetsnett verdt, for en gjenstand som faktisk har en begrenset verdi? Og hva så om importen vil reparere produktet for deg? Du må likevel betale for den. Ofte vil ikke kostnaden på reparasjoner svare seg. Alle TING har vel strengt tatt en begrenset verdi. hvorfor bryr vi oss om ting i det hele tatt? Hvorfor ikke bare bli eremitter hele gjengen og drite i alt annet enn mat og familien? (satt paa spissen) Et sikkerhetsnett er verdt svaert mye for mange folk. Det handler om aa sette seg inn i andre situasjon litte grann ogsaa. For noen er det verdt et par hundre kroner aa vaere 100% sikker paa at man har noe aa forholde seg til. Hvis en produksjonsfeil skulle oppstaa med ditt kamera, saa skal ikke reparasjonen koste noe. Hvis det er brukerfeil saa koster det noe uansett ja. Og joda, jeg er rimelig sikker på at kameraet mitt fungerer helt fint om 2 år. Men om det skulle gå til helvete, så er det ingen stor sak, jfr. forrige avsnitt. 5404650[/snapback] Om MITT kamera gaar til helvete om 2 aar, saa ER det et problem, og jeg vil gjerne kunne ha et kundeforhold da. Og jeg er nok ikke den eneste med denne innstillingen... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 (endret) Etter et par år, vil den tekniske verdien av utstyret, eller videresalgsverdien, være svært lav. Sånn vil det være med de aller fleste gjenstander, men særlig billig forbrukerelektronikk vil ha en lav teknisk verdi. Etterhvert som billig forbrukerelektronikk forbedres og utvikles, og man får mer og mer for pengene, så vil et evt. tap være svært begrenset, fordi man kan kjøpe noe nytt og bedre til en billigere penge. Men man har likevel ikke kastet 6000 kroner ut av vinduet. Så jo, det er fortsatt småpenger det dreier seg om 5404837[/snapback] Jeg har et gammelt Ixus V3 digitalkamera. Jeg har ikke kjøpt meg nytt, fordi dette duger meget bra den dag i dag. Hadde det blitt ødelagt, hadde jeg syntes det var litt surt, ettersom jeg da måttet ut med ca. 3000 kroner for et tilsvarende kamera (selv om jeg har nok penger). Kan jeg vente 3-5 år til med å kjøpe nytt kamera, er jeg glad for det, da kameraet tross alderen gir like bra bilder som kamera til 3000 i dag (om vi ser bort fra antall megapixler som uansett er en hype). Vet at det ikke er noe reklamasjon på dette kameraet lenger uansett, men bare forteller dette for å si at jeg kan spare 3000 kroner noen år til, for å kunne kjøpe et enda råere kamera til samme pris når det jeg har takker for seg. Småpenger?... tja, 3000 kroner er mye penger for mange... for selv om man ikke taper mer enn reell verdi på kameraet, må man uansett betale full pris for et nytt kamera. Og angående å levere inn til en annen forhandler enn der man kjøpte det. Det vil uansett være billigere enn å måtte betale for reparasjon som kan koste flere tusen kroner. Tror man betaler maks 250 kroner for all administrasjon inkludert frakt (dyreste jeg har hørt). Det kan være under 10% av det reparasjonen kan koste om man må ha reparert en EU modell uten norsk reklamasjonsrett (ettersom butikken man kjøpte det i har gått konkurs). Man lærer ikke alt av å sitte i godstolen med manualen.. Men men, jeg skrev ut min manual likevel.. de 172 sidene fikk jeg fint plassert inn på 22 A4-ark. Nei, man lærer ikke alt av å lese manualen, men man lærer ikke alt om man IKKE gjør det heller. Og 8 sider pr. A4 ark? Godt du har bra syn da Endret 8. januar 2006 av Afseth Lenke til kommentar
modin Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 (endret) Kan jeg vente 3-5 år til med å kjøpe nytt kamera, er jeg glad for det, da kameraet tross alderen gir like bra bilder som kamera til 3000 i dag (om vi ser bort fra antall megapixler som uansett er en hype). Kjempegodt poeng Afseth jeg så utrolig provosert når folk kjøper nytt bare fordi det kommer en modell med mer megapixler, eller finere design. Onkelen min har kjøpt seg et bitte lite kamera med en 0,5 cm stor linse osv et typisk ultrakompakt et. Det gamle som er et stort og flott kamera med en god linse, har han gitt kona. Jeg og alle andre som har sånn nogenlunde greie på foto, ler godt inne i oss når han viser fram det 1 cm tykke kameraet som skal være SÅÅÅ bra. Siden det gamle "dritt-kameraet" han har dumpet på kona faktisk gir MYE bedre bilder. La oss nå si at Japan Photo går fullstendig dukken i løpet av 2 år ... bryr jeg meg egentlig nevneverdig om det? Nei. Jeg har kjøpt et kamera til rundt 6000 kroner - jeg forventer ikke 10 års levetid på det, rett og slett fordi den tekniske utviklingen går såpass raskt at jeg med all sannsynlighet har anskaffet et annet dSLR innen 2-3 år. Den tekniske utviklingen går ikke enormt fort når det gjelder speilrefleks, det har kanskje kommet til noen ekstra funksjoner og et par mer megapixler, litt mindre støy. Men ingenting av dette vil gi deg noe særlig bedre bilder, siden det stort sett er opptikken som avgjør kvaliteten på bildene dine. Slik var det på analoge speilrefleks og slik har det blitt på digitale nå som bildebrikken er langt bedre enn det billig opptikk kan utnytte. Når det kommer til analog speilrefleks vil en Nikon f fra begynnelsen av 60 tallet gi like bra bilder som en flunka ny F6. Forutsatt at det er samme objektiv på kameraet og at fotografen er i stand til å stille det riktig inn. Det at du vil kjøpe nytt kamera hvert 2. år i stede for å bruke pengene på linser og ekstrautstyr sier vel mer om at prioterer status fremfor fotografiske muligheter. Tenk deg at du istede beholder kameraet ditt i 5 år og i stede bruker de 15000 kronene du ville ha spart til en linse av profesjonell kvalitet. Det vil garantert være langt viktigere for dine muligheter til å ta gode bilder. Endret 8. januar 2006 av modin Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Siden jeg selv ikke kjøper nytt utstyr ofte, vil jeg ikke blande meg i debatten om hvilke butikker som ligger med magen opp i vannet om noen år. Afseth har nok et poeng i at et multinasjonalt konsern lett kan gi opp et helt marked som Norge, men på den andre siden er han jo (litt) partisk Tror likevel han har rett i at norskeide butikker kommer til å forsøke å fortsette driften lenger enn tyskeide. Derimot ønsker jeg å henge meg på Afseth og Modins advarsler om å kaste seg på byttekarusellen. Et D70/Eos 350D er like godt om ti år som det er i dag, så sant det ikke er utslitt. Det finnes bedre aparater om ti år, men det er ingen grunn til å vente i ti år for det. I tillegg ser det ut for at det gjengse kompaktkamera i dag tar dårligere bilder enn for to år siden, skal man tro debattene på dette forumet. I perioder tar forbrukerelektronikk feil retning, som hi-fi tidlig på '80-tallet. Kjøp det beste du har råd til i dag og vær fornøyd. Akk, ja. Alt var mye enklere før. Min Rolleiflex er produsert på starten av '60-tallet, og det produseres ikke stort bedre aparater i dag, over 40 år senere. Lenke til kommentar
nomorebs Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Nei, man lærer ikke alt av å lese manualen, men man lærer ikke alt om man IKKE gjør det heller. Og 8 sider pr. A4 ark? Godt du har bra syn da Duplex, vel og merke, som gir meg 4 sider på hver side av arket. Helt lesbart Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå