Gå til innhold

Hva må til for at du skal slutte å spille?


Anbefalte innlegg

Høres ut som trist situasjon det der. Det er lett å komme inn i en dårlig sirkel hvis man blir for hektet på spill slik at det går ut over RL aktiviteter og skole.

Dersom noe lignende hadde skjedd med guttungen så hadde jeg stoppet det asap! Å vente til det er gått så langt som det er gjort her er uheldig.

 

Det som jeg ikke tror nytter er at faren gir ham forbud mot å spille. Det vil sannsynligvis bare føre til problemer mellom far og sønn. Hjemme hos meg så spiller både jeg og guttungen, og noen ganger så har vi virkelig tatt den helt ut og spilt hele dagen:) Er skikkelig gøy, men ikke noe som skjer ofte da. Imidlertid så synes jeg det er viktig å komme med alternativer som er morsome.

En tur på badeland sier han aldri nei til. Samme med en fisketur, litt fotball eller kino. Så lenge faren er oppriktig bekymret over sønnen så må han være med og hjelpe ham litt. Delta på aktiviteter som sønnen tidligere likte før spillingen. Ikke bare si at nå er det null spilling og ferdig med det.

 

Den beste ideen jeg kommer på dersom det er virkelig ille er å tatt ham med på en tur. Ta en helgetur bort hjemmefra. Sønnen hans har vel noen interesser utenom spilling.....eller i det minste hadde? Reis en tur der det er unger. Har han ingen/lite kompiser nå så må faren være kompisen hans. Ta en tur der det er unger og la ham få se at det er mulig å ha det moro uten pc. Jeg aner ikke hvor gammel sønnen er men lek og moro går vel aldri av moten?

 

Faren må også ta en alvorsprat med sønnen. Kjefting hjelper sjeldent så det vil jeg ikke anbefale. Prøv heller å få sønnen til å forstå at dette er et problem som må fikses, og be sønnen om løsninger på det. La det skinne igjennom at det kommer ikke til å fortsette slik som det er og at endringer vil komme uansett. Ikke la spillingen bli noen belønning for noe. Poenget her er å gjøre spilling til noe unnværlig og uviktig. Dersom man får spille som belønning for å ha gjort noe annet en stund e.l. så vil det virke mot sin hensikt.

 

Ble litt dette, men jeg har alltid interessert meg for emnet og krysser fingrene for at ikke min sønn skal bli for hektet. Når det er sagt så var jeg selv temmelig spillegal i min ungdom, og dersom fatteren hadde prøvd å forstått hvorfor istedenfor å bare kjefte så tror jeg mange diskusjoner hadde vært unngått. Men men......ble da menneske av meg også da i likhet med mange andre gamere her inne :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, dette er en vanskelig situasjon. Og kan si at å få dame vil ikke hjelpe på spillelysten, vel , kanskje de første månedene, deretter kommer spillesuget snikende inn.

 

En dame vil kanskje være med å bidra, men han bør også få lysten(interessen for noe helt annet i tillegg. Jeg har selv vært avhengig av World of Warcraft, og vet at dette er nesten umulig å kombinere med det sosiale liv, så sant man skal spille WoW seriøst.

 

Heldigvis for min del gikk jeg lei WoW, og når jeg tenker etter så var de siste månedene mine med wow-spilling ikke underholdende engang, jeg følte bare at jeg "måtte" spille for å henge med.

 

Viktigste er at han må skjønne det selv, hjelper ikke om foreldre/venner/dame sier at han ikke skal spille.

Lenke til kommentar
Mener å huske at jeg så et program om spilleavhengighet på nrk for en god stund siden. I Asia har de visstnok klinikker for avvenning av spillegalskap(dataspill), men tviler sterkt for at Norge har noe lignende siden det er litt andre tilstander her enn i Asia?

5386121[/snapback]

 

Der nede er det jo heilt syke. Var det der han fyren blei revet med heim av kona eller noe bla? Pokker meg klin gærne vettu :!:

5386126[/snapback]

 

Ja, det var nok det programmet ja. Hva med han fyren som skjøt seg selv foran PC'en, hvor Everquest sto på? Makan til snåle folk. :hmm:

Lenke til kommentar

Det viktigste er at dere finner en aktivitet som gutten selv synes er gøy. Ikke tving han på fotballtrening eller andre veldig sterke fysiske aktiviteter. Begynn heller rolig. Finn ut hva han synes er morro, ta han med på go-cart (?), kanskje en fotballkamp (om han liker dette), ja -you name it. Viktigste er ikke å få han til å trene med det første, men bare få han bort fra dataen.

Lenke til kommentar
Mener å huske at jeg så et program om spilleavhengighet på nrk for en god stund siden. I Asia har de visstnok klinikker for avvenning av spillegalskap(dataspill), men tviler sterkt for at Norge har noe lignende siden det er litt andre tilstander her enn i Asia?

5386121[/snapback]

 

Der nede er det jo heilt syke. Var det der han fyren blei revet med heim av kona eller noe bla? Pokker meg klin gærne vettu :!:

5386126[/snapback]

 

Ja, det var nok det programmet ja. Hva med han fyren som skjøt seg selv foran PC'en, hvor Everquest sto på? Makan til snåle folk. :hmm:

5391835[/snapback]

Jeg så det jeg og.. I Asia(var det i Asia det var?) har de et helt annet forhold PC spill, alt er så mye mer seriøst.. Og det fins desverre mange slike tilfeller :(

 

Fins det ikke en eller annen telefon man kan ringe for spilleavhengighet(Ja, vet det ikke er for PC spill) men det er vel noe av det samme prinsippet..

Jeg ville startet med å ringe denne og høre på rådene de har og gi :thumbup:

Lykke til!! :)

Lenke til kommentar
[iC,06/01-2006 : 07:32]
Mener å huske at jeg så et program om spilleavhengighet på nrk for en god stund siden. I Asia har de visstnok klinikker for avvenning av spillegalskap(dataspill), men tviler sterkt for at Norge har noe lignende siden det er litt andre tilstander her enn i Asia?

5386121[/snapback]

 

Der nede er det jo heilt syke. Var det der han fyren blei revet med heim av kona eller noe bla? Pokker meg klin gærne vettu :!:

5386126[/snapback]

 

Ja, det var nok det programmet ja. Hva med han fyren som skjøt seg selv foran PC'en, hvor Everquest sto på? Makan til snåle folk. :hmm:

5391835[/snapback]

Jeg så det jeg og.. I Asia(var det i Asia det var?) har de et helt annet forhold PC spill, alt er så mye mer seriøst.. Og det fins desverre mange slike tilfeller :(

 

Fins det ikke en eller annen telefon man kan ringe for spilleavhengighet(Ja, vet det ikke er for PC spill) men det er vel noe av det samme prinsippet..

Jeg ville startet med å ringe denne og høre på rådene de har og gi :thumbup:

Lykke til!! :)

5391856[/snapback]

Det var i Asia.

 

Den heter Dataspill på hjernen

 

Jeg har den på PCen, veldig bra dokumentar.

Endret av Zevs_
Lenke til kommentar

Dokumentaren var vel filmet utelukkende i Korea (av det som ble filmet i Asia - Det var jo også noe fra USA).

 

Uansett er Korea det landet i verden som har mest problemer med spillavhengighet og sånn.

Vi har mange syke historier derifra som er linket til spilling.

Èn av historiene er nå han fyren som øksemyrdet en annen fyr fordi han stjal et våpen eller noe sånn fra han i Everquest.

 

Vi har jo også flere tilfeller hvor en fyr har satt seg i en nett-bar og bare sittet der og spilt MMO til han har falt om død (etter noe sånn som 50 timer), da han ikke har spist, drukket eller sovet, bare spilt.

 

I Korea finnes det faktisk små undergrunnsrom hvor det sitter folk og spille MMOs kun for å finne bra våpen og utstyr som de kan selge for ekte penger. Det er fulltidsjobben deres, og det er kun det de tjener på.

 

Trådstarter kan jo få faren til å han fyren til å vise denne dokumentaren og fortelle slike skrekkhistorier som dette (de vil nok fungere, da de er sanne). Kanskje det hjelper. :)

Endret av MeTa][iC
Lenke til kommentar
Dokumentaren var vel filmet utelukkende i Korea (av det som ble filmet i Asia - Det var jo også noe fra USA).

 

Uansett er Korea det landet i verden som har mest problemer med spillavhengighet og sånn.

Vi har mange syke historier derifra som er linket til spilling.

Èn av historiene er nå han fyren som øksemyrdet en annen fyr fordi han stjal et våpen eller noe sånn fra han i Everquest.

 

Vi har jo også flere tilfeller hvor en fyr har satt seg i en nett-bar og bare sittet der og spilt MMO til han har falt om død (etter noe sånn som 50 timer), da han ikke har spist, drukket eller sovet, bare spilt.

 

I Korea finnes det faktisk små undergrunnsrom hvor det sitter folk og spille MMOs kun for å finne bra våpen og utstyr som de kan selge for ekte penger. Det er fulltidsjobben deres, og det er kun det de tjener på.

 

Trådstarter kan jo få faren til å han fyren til å vise denne dokumentaren og fortelle slike skrekkhistorier som dette (de vil nok fungere, da de er sanne). Kanskje det hjelper. :)

5393268[/snapback]

Ja det anbefales!! :)

Lenke til kommentar
Dokumentaren var vel filmet utelukkende i Korea (av det som ble filmet i Asia - Det var jo også noe fra USA).

 

Uansett er Korea det landet i verden som har mest problemer med spillavhengighet og sånn.

Vi har mange syke historier derifra som er linket til spilling.

Èn av historiene er nå han fyren som øksemyrdet en annen fyr fordi han stjal et våpen eller noe sånn fra han i Everquest.

 

Vi har jo også flere tilfeller hvor en fyr har satt seg i en nett-bar og bare sittet der og spilt MMO til han har falt om død (etter noe sånn som 50 timer), da han ikke har spist, drukket eller sovet, bare spilt.

 

I Korea finnes det faktisk små undergrunnsrom hvor det sitter folk og spille MMOs kun for å finne bra våpen og utstyr som de kan selge for ekte penger. Det er fulltidsjobben deres, og det er kun det de tjener på.

 

Trådstarter kan jo få faren til å han fyren til å vise denne dokumentaren og fortelle slike skrekkhistorier som dette (de vil nok fungere, da de er sanne). Kanskje det hjelper. :)

5393268[/snapback]

 

 

Tror egentlig det vil hjelpe like mye som å vise en røyker bilder fra en kreftoperasjon , eller en overvektig person supersize me. Det vil kanskje hjelpe et par timer, men er det snakk om avhengighet så forsvinner skremselseffekten temmelig kjapt.

 

be kompisen din lese om blizzard sin parental control. Si til kompisen din at han må gi sønnen sin et ultimatum - enten kutter han internettlinja, eller så må sønnen la ham få innsikt i passordene sine, og la ham få aktivere parental control. Så kan han f. eks la sønnen "kjøpe" mer spilletid mot f. eks. å klippe plena eller kanskje bare tilbringe tid med andre levende mennesker, ansikt til ansikt.

 

Og det er bare å innse det, gutten kommer til å bli eitrende sint så snart det blir snakk om å kutte ned WOW-tid. det går ikke an å komme unna det.

Lenke til kommentar

Egentlig tror jeg ikke skrekkbilder hjelper (ja, vet jeg sa det selv). Det har jo vært skrekkbilder fra røyking i mange herrens år og det hjelper ikke stort. Vil du røyke så røyker du, uansett hvor mye propaganda som blir sendt mot deg.

 

Det beste du kan gjøre er å prøve å få vedkommende person til å innse fakta. Eneste løsning. Kan ikke tvinge noen til å gjøre noe de ikke vil. Kan ikke tvinge en røyker til å slutte når han ikke vil, går bare ikke.

 

Nøkkelen er at personen vil slutte selv, og det samme gjelder med dataspilling. Men noe som kan hjelpe mot dette er en lang og god samtale med personen, og prøve å se situasjonen fra hans plass istede for din egen. Skjønn hvorfor han spiller så mye så kanskje det blir lettere å nå frem til personen og få frem fakta.

Lenke til kommentar
Jeg så det jeg og.. I Asia(var det i Asia det var?) har de et helt annet forhold PC spill, alt er så mye mer seriøst.. Og det fins desverre mange slike tilfeller :(

 

Fins det ikke en eller annen telefon man kan ringe for spilleavhengighet(Ja, vet det ikke er for PC spill) men det er vel noe av det samme prinsippet..

Jeg ville startet med å ringe denne og høre på rådene de har og gi :thumbup:

Lykke til!! :)

5391856[/snapback]

Jo, jeg tror det finnes en slik telefon. Fikk en slik lapp av noen venner av meg(som en spøk). Er litt usikker på om det bare var "vanlig" spillavhengighet, som i spillautomater osv. :hmm:

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar!

 

Jeg er i 30-årene og trener sammen med faren, som er veldig stor og strek, men også veldig snill. Som alle foreldre sitter han mellom barken og veden - på ene siden uendelig kjærlighet til sønnen, og på andre siden oppdragelse. Dette er ikke så lett hverken for ham eller for sønnen.

 

Jeg tror nok som dere sier at det er snakk om seriøs avhengighet, og at det ikke finnes noen enkel måte å løse dette på. Slike spill er jo en virkelighetsflukt, så en vei å gå er vel å forsøke å finne noe som engasjerer og kan overta oppmerksoheten IRL - han hadde dratt ut kabelen av ruteren i det siste, og det ble visstnok et voldsomt leven. Den eneste forskjellen avr at sønnen snek seg opp om natten og koblet ruteren tilbake, og så spilte hele natten for å ta igjen det tapte - og det var jo så klart faren sin skyld at han ikke fikk tid til å sove. Hehe, det er virkelig ganske ille :D

 

Slash, kan du forklare hvordan man aktiverer blizzard sin parental control? Evt noen som har en lenke til en guide? Skal se om jeg finner "Dataspill på hjernen" nå!

Lenke til kommentar

får dårlig rygg av å sitte med PC en? Kjøp en skikkelig god stol , med rygglen og nakkestøtte.. en skikkelig stress-less. Hehe sorry..

 

Skal heller komme med noe saklig. Som sagt her vil noen vise "skrekkepisoder" osv. Jeg er heller uenige i dette. Som Bear^ sa "Det har jo vært skrekkbilder fra røyking i mange herrens år og det hjelper ikke stort. Vil du røyke så røyker du, uansett hvor mye propaganda som blir sendt mot deg."

 

 

Men som noen nevnte, få han inn i ett eller aen aktivt utenom hjemmet. Det finnes utallig mange aktiviteterrunt om i byene, til og med i Haugesund finnes det småklubber og andre aktiviteter. Da tenker jeg ikke på fotball eller basketball e.l. Prøv noe som er "gøy" uten å måtte være verdensmester.. Spillte selv på basketballlag, og det ble for seriøst for meg. jeg ville spille for å ha mosjon og ha det gøy, så det seriøse fikk meg delvis til å slutte.. men bowling f.eks? Ha det skikkelig morro en gang iblant. Biljard er jo også konge med venner. Blir han litt eldre kan jo poker-gjeng være noe kult, selv om folk forbinder poker med negative ting og spilleavhengighet.. Pokerkveld med venner er morsomt ikke bare for penger men sosialt.. trenger ikke spille om penger en gang! Brettspill er også STERKt undervurdert! Jeg selv ELSKER RISK. RISK er utrolig gøy med både venner og familie. Å se troppene dine stige inn i Ukraina og denger ned allt de ser... hoha! Hvis han er så innmari hekta på PC så kan jo RISK være et godt strategispill der en virkelig må tenke ut krigstaktikken grundig. (og litt flaks da =D) Så klart finnes det andre brettspill som LUDO og Stigespillet.. men tror ikke det er noe "kult" for en gamer. Er han skikkelig "nerd" kan han jo alltids begynne med "Magic- the gathering" kortspill, jeg synest dette er konge, men det er en smule dyrt, og lite aktivitet i haugesunds område. Tipper det er mange som spiller Magic i Bergen. Spiller også Warhammer 40k (faktisk med samme gruppe folk jeg spiller magic med) men her er det også lite miljø, så orkene mine har støvet seg godt ned... For en "nerd" er vel disse spillene ypperlige for å videreutvikle "nerd-statusen" heh.. Men det er jo rollespillprinsippene her også. Orker, alver, demoner, trollmenn, og grønne stygge huledyr.. Er innen samme sjanger for å si det sånn

 

Hvis han er ultra nerd kan han jo joine "laiv rollespill" har selv hørt mye løye om dette hvor folk kler seg ut og springer runt i skogen med sverd og skjold, og "leker" rollespill. Har litt lyst å teste dette, men tror ikke det er så mange som driver med sånnt i haugesund. Men jeg må inrømme at jeg er medlem i vikingklubben (på karmøy) Og ja.. det er bare merklige, sære og ..ja.. merklige folk =D Men det jeg vil frem til her, jeg er aktivt med i klubben og det er sosialt. Det er noe som intresserer meg, Vikinger!! woha. Jeg har faktisk gått til innkjøp av klær og utstyr som viking..

 

 

Det jeg vil frem til her er at spillavhengighet må man nesten komme seg utav selv. Prøv å få han til å kose seg ute med venner, og finne på noen slags form av aktivitet. Jeg har selv vert spillavhengig, og jeg skaffet meg selv en flott lenestol med høy rygg på grunn av nakke / ryggproblemer. Nå har det heldigvis dabbet av med spillene =D

Lenke til kommentar

For mye. Er sannsynligvis på hans alder selv. Hva skal få meg til og slutte? Nei, si det. Det er det at wow er så artig, at jeg klarer ikke rive meg løs. Men så har det seg sånn at de fleste jeg kjenner er gamere, så vi prater mye ingame osv... Men et tips: Få faren til og si at de ikke har penger til og betale internett lengre, eller kutte nett-avtalen med ISP'en. Men hvis han ikke har tilgang til nett lengre, vil han sannsynligvis oppsøke den lokale nettkafeèn. Det gjør iallefall jeg :)

...Men når jeg er borte fra wow, føler jeg alltid det er noe jeg skulle ha sagt til dem som jeg spiller med, eller at det er noe jeg burde ha gjort. Men ødelegg ledningen, kutt nettet, og sørg for at han ikke kommer seg til netcafè. Nå klarer nå jeg og begrense det litt, men det begynner og ta overhånd, ja :blush:

 

Edit: Her finner du info om parental control: http://www.wow-europe.com/en/info/faq/parentalcontrols.html ...Men vær forsiktig med og bruke det slik at han finner det ut, da blir det bråk. La han tro det er server problemer, ettersom det skjer ofte :D

Endret av zeeq
Lenke til kommentar
Er WoW vanedannendes? Det er jo bare til å slutte å spille det. Det er ikke akkurat heroin. De som bruker dataspill, tvspill m.m. som virkelighetsflukt sliter mye, men den eneste som kan hjelpe de er dem selv. De må selv ta intiativ til å komme seg ut og ikke bare sitte inne.

5415945[/snapback]

 

Man kan bli avhengig av spill akkurat som med rusmidler, det er egentlig lite man _ikke_ kan bli avhengig av.

 

At man er avhengig vil si at man selv ikke har noe ønske om å ta et initiativ for å slutte, når man ser problemene er man langt på vei til å å bli kurert for avhengigheten(og trenger kansje ikke hjelp lengre).

 

Men det og få et barn til å forstå avhengigheten sin er kansje ikke så lett, derfor er kansje det å hjelpe til med å finne alternative aktiviteter noe av det beste man kan gjøre(tror jeg...).

 

bunnlinjen er vertfall at noen personer trenger hjelp, og da synes jeg det blir dumt og si at de må klare det selv

Lenke til kommentar
Er WoW vanedannendes? Det er jo bare til å slutte å spille det. Det er ikke akkurat heroin. De som bruker dataspill, tvspill m.m. som virkelighetsflukt sliter mye, men den eneste som kan hjelpe de er dem selv. De må selv ta intiativ til å komme seg ut og ikke bare sitte inne.

5415945[/snapback]

 

Vel. For mange er vel WoW en alternativ virkelighet til den verden man "egentlig" lever i. Hvis de trives bedre i WoW enn i den virkelige verden, hvorfor vil de ta ta noe som helst initiativ for å slutte med WoW?

 

Men det er skremmende å se hvor mange som bruker masse mer til i WoW-verdenen enn i den verdenen man faktisk lever i. Sikkert mange som syntes det var kjempestas å gå i 17. mai tog i WoW, men i den virkelige verden er det "lamt og teit". Så kjøper man masse fine virtuelle presanger til folka i guilden, men orker vel knapt å kjøpe noe som helst til familie og venner.

 

WoW er jo for mange tydeligvis en mer spennende og givende verden enn den vi ellers lever i, og lykkes man bedre der så er det lett å bli der litt for lenge. Man må finne en balansegang...

 

Jeg for min del synes både den virkelige verden og WoW-verdenen er ganske kjedelig og intetsigende da. Men jeg så på det å få en quest i WoW som en kjedelig arbeidsoppgave jeg tok imot uten entusiasme. Å få en arbeidsoppgave på jobben er faktisk mer moro enn "run to whereever, kill whoever, pick up whatever, and get a brand new axe!" Nå har charen min stått i Shimmering Flats siden juni. Det står vel horde rundt meg nå: "Se på denne orken. Har ikke bevegd seg på flere måneder. Løper bare rundt i den 'virkelige' verden. Et trist syn! Hvordan få han til å slutte? Det er mye her som skulle vært gjort!"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...