Gå til innhold

Jorden rundt reise og nytt kamera er høyt ønsket!

Anbefalte innlegg

Tror ikke S80 har så fryktelig mye bedre bildekvalitet enn Ixus 500 da det har omtrent samme bildebrikke og optikk. Men du har flere manuelle muligheter, bedre batterilevetid og raskere utløserhastighet. Mer solid er det også, også får du vidvinkel med på kjøpet.

Ang. minnekort bør du velge Lexar eller Sandisk. De har begge sine high-speed serier. Du behøver ikke det aller raskeste. Lexar sine 40x eller Sandisk sine Ultra II er gode nok for kompaktkamera og de fleste DSLR faktisk. Lexar og Sandisk er noe dyrere enn andre merker, men det får du igjen i stabilitet. Billige merker har en tendens til å krasje og dra med seg alle dine verdifulle bilder ned i et dypt svart hull :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen ting jeg glemte.. Ikke meningen å drepe all optimisme, men om du ønsker undervannshus, så faller nok Sony N1 bort også, siden det er ganske umulig å lage et lite undervannshus for et kamera som har touch skjerm.. :-)

Holder fortsatt på at Sony P200 med undervannshus og et ekstra batteri er det ideelle. Bildekvaliteten blir nok ikke mye bedre, men jeg liker personlig fargene på bildene. Flere bekjente har skaffet seg dette kameraet pga bilde resultatet.

Lenke til kommentar
  photoguy skrev:
En annen ting jeg glemte.. Ikke meningen å drepe all optimisme, men om du ønsker undervannshus, så faller nok Sony N1 bort også, siden det er ganske umulig å lage et lite undervannshus for et kamera som har touch skjerm.. :-)

Holder fortsatt på at Sony P200 med undervannshus og et ekstra batteri er det ideelle. Bildekvaliteten blir nok ikke mye bedre, men jeg liker personlig fargene på bildene. Flere bekjente har skaffet seg dette kameraet pga bilde resultatet.

5397042[/snapback]

Hei igjen, jeg har nå enda en gang lest testen av P200 og jeg tror nok det er ett

bra kamera, men det er ett par punkter som ikke faller helt på plass.

Skal være mye i solen = slapp lysstyrke på LCD

Håper å lage en filmsnutt eller 2 = hakkete videofunksjon

Minst mulig baggasje på reise = trenger stativ for full utnyttelse

Har du opplevd noe av dette?

Det positive er at kameraet er rimelig!!

(selv om minnet er dyrt)

Lenke til kommentar

Hei igjen, jeg har nå enda en gang lest testen av P200 og jeg tror nok det er ett

bra kamera, men det er ett par punkter som ikke faller helt på plass.

Skal være mye i solen = slapp lysstyrke på LCD

Håper å lage en filmsnutt eller 2 = hakkete videofunksjon

Minst mulig baggasje på reise = trenger stativ for full utnyttelse

Har du opplevd noe av dette?

LCDen er bra nok etter mitt syn. Det som flere og flere kompaktkameraer tar bort er jo søkeren, som du har mulighet til å bruke på P200. Videofunksjonen er den samme i IXUS og P200, altså ikke veldig bra. Sony sine minnebrikker (de standard) er etter hva jeg vet de raskeste på markedet, slik at det skal bli best mulig. Når det gjelder stativ, så går den regelen for alle kompakter med zoom. Det er den fysiske størrelsen på objektivet som avgjør hvor stor sjangs det er for at du får uskarpe bilder. P200 er god i så måte. Vil heller ikke her være noen forskjell kontra andre, samme regelen gjelder generellt.

Hva med å ha et pittelite bordstativ..? Sånne er billige, og funker helt ok til kompaktkamera.

Om du velger P200 eller IXUS 700/750 eller tilsvarende tror jeg ikke har så mye å si. Gå i en velassortert fotobutikk (i oslo feks fotovideo) å prøv de forskjellige, det avgjørende er tross alt at du føler deg komfortabel med kameraet, eller så kommer det bare til å ligge i bagen..

Lenke til kommentar
  photoguy skrev:
...

LCDen er bra nok etter mitt syn. Det som flere og flere kompaktkameraer tar bort er jo søkeren, som du har mulighet til å bruke på P200...

5400877[/snapback]

Dette er et godt poeng. Har selv erfaring med bruk av digital kompakt i tropiske strøk, og som jeg har nevnt før, jeg kommer ikke til å reise tilbake med kun et kamera som ikke har optisk søker. Kombinasjon av sterk sol om dagen og stummende mørke om kvelden gjør at kun lcd kan begrense tiden du kan bruke kamera. Så vidt jeg har forstått så er det ikke mange små aparater som har en lcd som fungerer i stummende mørke. Ikke særlig gøy å ta bilder hvis du ikke ser hva du tar bilde av.

Har virkelig noen få gram fra og til så mye å si? Alle aparatene som er til vurdering er jo ganske små.

Ellers forstår jeg at skarpe bilder har en del å si for dere. De fleste bilder som er uskarpe lider av bevegelseuskarphet. Det er common knowledge at et kamera holdt på strak arm fort kan bli uskarpt. Å trykke kamera opp mot ansiktet vil sikre deg en til to timer ekstra tid til å ta skarpe bilder uten blitz, samt lysforholdene er ofte dårlige hvis dere skal gå i bushen omgitt av trær. Man kan fort komme ned i 1/60s i bushen midt på lyse dagen, og det er for sakte til å få skikkelig skarpe bilder.

Lenke til kommentar

PMnormal har helt rett. Mangel på optisk søker er en uting, og ikke bare for "avanserte" fotografer. Det er synd at de useriøses etterspørsel etter større og større skjerm har ødelagt for de mer seriøse fotografene, ettersom mange av oss også liker å gå med et lite kompaktkamera i lommen. Og de som etterspør størst mulig skjerm, har ikke helt fått med seg hva en optisk søker faktisk kan bety. Før var det førstegangskjøperne av digitalt som etterspurte størst skjerm som var gjengangeren... nå er det andregangskjøperne som etterspør optisk søker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...