Gå til innhold

Jorden rundt reise og nytt kamera er høyt ønsket!

Anbefalte innlegg

Siden du i perioder later til å være "et stykke" fra nærmeste strømnett, er iallfall batteri et vitalt punkt. Jeg ville i utgangspunktet ikke gått for et kamera med proprietær batteriløsning. Skal man ha med et eller flere ekstra batterier av slik type, koster de som regel skjorta. Går du for et som benytter standard AA-batterier, kan du jo dra med et lass saftige Duracell'er som nødløsning når du er "uttaskjærs". Hvis du i tillegg da spanderer et par-tre sett med høykapasitets oppladbare AA-celler (godt over 2000 mHA), har du kraftreserver en stund.

Jeg er ellers også blant de som hevder at å dra på en slik tur og basere fotografering på et usselt lommekamera, er fotoentusiastisk sett galskap. Argumentet med å drasse på stort kamera på skuldra hadde jeg også en gang, men har forlengst lagt slike holdninger i skuffen. Sann fotoglede tok overhånd. Skulle jeg på en slik tur ville jeg personlig foretrukket et ultrazoomkamera, i fall det dukket opp mye digg som man gjerne ville hatt nærmere. Lommekamera er i såfall utelukket, og egentlig også speilrefleks, såfremt man ikke vil ha med en stor bag med flere objektiver. Eneste to fordelene jeg ser med speilrefleks på slik tur er pervers høy batterikapasitet og meget gode støyegenskaper i svakt lys. Hadde du derimot gått for de nyeste ultrazoomkameraene som fysisk er i speilrefleksklassen, hadde du fått meget kraftig zoom (11-15x) manuelle ringer for zoom og fokus, samt meget bra optikk. De 3 jeg da tenker på er Samsung Pro815, Fuji S9500 og Panasonic FZ30. De to siste har nylig fått DIWA's gullmedalje (se digit.no) Jeg har selv sistnevnte og er særdeles fornøyd. Det drasser jeg på nær sagt hvor som helst, selv om jeg ikke har gjort unna slike reiser som deg. Jeg var på guttetur til Spania i høst, og hadde det på skuldra uansett hvor vi var. Jeg fikk dermed tatt hundrevis av flotte bilder, mens kamerater med lommekamera kom hjem med mye dårlig. Men nei, disse 3 bruker desverre egne batteriløsninger. Jeg skaffet med imidlertid 2 ekstra via eBay, fikk dem for samlet kr. 250, mens rimeligste nettsjappe her skulleha 890,- for ett eneste. Så det finnes løsninger. Spec'en sa ca. 280 bilder på et batteri, jeg har tatt ca. 450 stk. på en oppladning, over halvparten med blits. Med 3 batterier på tur er jeg dermed godt skodd frem til nærmeste ladestasjon.

Så jeg sier som flere her: tenk deg grundig om, les mye tester, og ikke hopp rett på lommekamera med en gang. Da måtte det være "ja, takk, begge deler", som det heter...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha lest mange veldig gode forslag her så er det vel på tide

å ta en liten gjennomgang av de forskjellige kameraene som er nevnt.

Disse har blitt nevnt og hva jeg synes personlig om det aktuelle kameraet:

Pentax Optio WP/WPi

Sikkert ett greit kamera men får ikke noe toppscore hos meg i allefall

og mange nevner mye støy i bildene.

Canon PowerShot S80

Ok, ikke det fineste utseende og virker litt klumpete. Men det har 8 megapixler

og utifra det jeg har lest så har dette kameraet ett bra potensiale. Har også

mulighet for vidvinkel bilder som er bra.

Canon PowerShot A620

Enkelt og greit....NEI! Kona så bildet og likte ikke den "klumpen" på kameraet.

Sikkert greit kamera men for lommebruk....njet!

Fujifilm FinePix E900 Zoom

Er litt usikker på størrelse og vekt her. Er mye tyngre enn andre kameraer.

Får god omtale i tester og bildekvaliteten er vist KJEMPEBRA.

Dette kameraet er til vurdering!

Fujifilms F10

Her har jeg funnet ut at F11 er kommet eller kommer snart på markedet.

F10 synes jeg personlig ser bra ut og er lite med gode bilder, men F11 har

fått noen forbedringer som f.eks bedre skjerm og bedre funksjoner.

Utifra tester av F10 så tror jeg F11 blir kjempebra.

Canon Ixus 750

Dette kameraet er jo "safe" og har norsk meny, alle slags muligheter og litt

dårlig skjerm ifølge tester :)

Her er du nesten sikker på å få noe som er bra siden dette nesten er ett slags

"folke kamera". Billig minne ( ja jeg tok feil...hehe innrømmer det)

Nikon Coolpix P1 eller P2

Igjen den "klumpen" som kona ikke liker. Har ikke behov for å printe trådløst

så den funksjonen er ikke nødvendig for meg ihvertfall. Best i Test kamera med

gode bilder og treg oppstart.

Desverre ikke med videre i vurderingen pga utseendet og form.

Sony Cyber-shot DSC-T9

Jeg som nevnte dette kameraet og jeg liker at kameraet er så tynt at du nesten

ikke merker at du har det med deg. Negative er at det ikke kommer på markedet

enda så det foreligger ingen tester av det foreløpig.

Canon PowerShot A520 og 620

Igjen den "klumpen" som kona ikke liker og da faller disse 2 utenfor vurderingen.

Desverre.............

Sony Cyber-shot DSC-N1

Litt kult kamera siden de aller fleste knappene er gjemt vekk inne i skjermen.

Sinnsyk stor skjerm på 3" og har 8 megapiksler. Litt dårlig meny. Dyrt minne?

Kult utseende og ett meget aktuelt kamera. Ikke undervannshus?

Sitter nå og leser alle de testene jeg kommer over for å skape meg ett bilde over

hva som er på markedet og hva som er aktuelt for oss.

Har vel funnet ut at jeg må vurdere å kjøpe kamera der en kan kjøpe ekstra

batterier for vil vel oppleve at det ikke er strøm over alt i denne verden.

Ja....så langt har jeg kommet og det er sikkert en hel haug med andre modeller

som sikkert er like bra som disse, og kanskje jeg kommer over noen i alle

testene jeg leser. Men det begynner ihvertfall å bli noen modeller som er mer

aktuelle enn andre.

Lenke til kommentar
Nikon Coolpix P1 eller P2

Igjen den "klumpen" som kona ikke liker. Har ikke behov for å printe trådløst

så den funksjonen er ikke nødvendig for meg ihvertfall. Best i Test kamera med

gode bilder og treg oppstart.

Desverre ikke med videre i vurderingen pga utseendet og form.

Bare en liten kommentar til dette. Kameraet er faktisk ikke større enn Ixus 750, så rart du nevner størrelse her og ikke på Ixus'en. Ja, den har en "klump", men med veske (som er et must for å beskytte kameraet) blir faktisk dette kameraet mindre enn Ixus'en, og det er faktisk mulig å holde det med en hånd uten at man er redd for at det faller ut av hånda på deg.

Treg oppstart? Noen tester har dessverre ikke fått med seg at introanimasjonen kan slås av. Med introanimasjonen er kamera klart på ca. 2 sekund. Uten animasjonen, er den klar på ca. ett sekund. Jeg kaller verken to eller ett sekund for tregt :) Det har også flere muligheter enn Ixus 750 (ettersom du drar frem dette som positivt med Ixus'en) og mulighetene er faktisk nyttige (ikke sånne bytte-fargefunksjoner som på Ixus).

Du velger såklart kamera, men syntes jeg måtte komme med en liten kommentar da du tydeligvis ikke har fått med deg alt om alle kamera :)

Ellers vil jeg ikke kalle skjermen på Ixus 750 for dårlig. Den har litt dårligere oppløsning enn skjermen på 700 på tross av at den er større, men synes allikevel den er over gjennomsnittet.

Lenke til kommentar
Canon PowerShot S80

Ok, ikke det fineste utseende og virker litt klumpete. Men det har 8 megapixler

og utifra det jeg har lest så har dette kameraet ett bra potensiale. Har også

mulighet for vidvinkel bilder som er bra.

Har du sjekket størelsen på dette kameraet, det går garantert ikke inn i lommen hvis ikke du bruker veldig vide sagge bukser. Mye større enn Ixus 500 som du er missfornøyd med størelsen på. Forøvrig er det blant de aller beste digitale kompakt kameraene som er å få tak i.

Ikke se deg blind megapixler dette kameraet er kanskje noe i nærheten av å utnytte sine 8 megapixler, men på de mindre kameraene er megapixler bare et markedsføringstriks som produsentene bruker for å lure mindre fotointreserte kunder. Det finnes profesjonelle speilrefleks kameraer med bare 4 megapixler, desverre leser forbrukere bare et tall og tror det sier alt om et kamera.

Billige kompakt-kameraer med noe særlig mer enn 3-4 megapixler vil bare føre til større bildefiler uten at bildet egentlig får noe bedre oppløsning (altså mer detaljer som gjør at du kan lage større kopier), til dette er opptikken for dårlig.

Sanligvis er IXUS 500 kameraet som du har mer enn bra nok for deg. Du vil ALDRI få bruk for høyere oppløsning, det er INGEN vits i høyere oppløsning det gir ikke bedre bilder, INGEN kameraet med denne størelsen har noe særlig bedre opptikk, ALLE kameraene (i denne størelseklassen), du har nevnt vil ha akkurat samme problemet med å ta bilder rett mot sola og få det samme gråsjæret du snakker om. En god fotograf vil rett og slett ikke ta bilder rett mot sola, i hvertfall ikke med et billig kompakt kamera.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Hvis str. på denne ikke er for stor, og prisen heller ikke(mye kamera for pengene) ville jog nok gått for denne med nærmere ettertanke;

https://prisguiden.no/produkt/35634

Les testen til steve og evt dinside(ikke lest), link i "linksiden"

5381683[/snapback]

Syntes personlig at dette var det beste forslaget.

-Det tar glimrende bilder, selv "brukbart" ved litt høyere iso. Nyttig i tropene.

-Det bruker AA-batterier. I tillegg til lader kan dere ha noen Li-ion engangsbatt for krise.

-Det har optisk søker. Dere skal reise jorden rundt, og kommer til å oppleve alt fra blendende sol til stummende mørke. Ville ikke reist tilbake til Afrika uten et kamera med optisk søker. Du kommer til å savne det hvis du velger et med kun lcd.

Ellers lykke til med turen. Vet enda ikke når jeg kommer meg ut av Europa igjen, så jeg er :green: av misunnelse.

Lenke til kommentar
bjørnk sier " Og i vår digitale tid er fordelen med SLR betydelig redusert i forhold til kompaktkameraene". Jeg må si meg relativt uenig i dette.

Jeg startet en ny tråd hvor vi kan diskutere dette - så ikke denne tråden går helt av sporet..

Lenke til kommentar

Når det gjelder valg av kamera kunne det kanskje være en tanke å vurdere et med vridbar skjerm? Jeg synes ihvertfall det er veldig synlig og ubehagelig når man fører kameraet opp til øyet forå knipse bilder av folk på markeder og rundt omkring. Med en vridbar skjerm kan du sitte diskret med kameraet i fanget. og likevel ha full kontroll med bildet.

Lenke til kommentar
Canon Ixus 750

Dette kameraet er jo "safe" og har norsk meny, alle slags muligheter og litt

dårlig skjerm ifølge tester :)

Her er du nesten sikker på å få noe som er bra siden dette nesten er ett slags

"folke kamera". Billig minne ( ja jeg tok feil...hehe innrømmer det)

Har dette selv og skjermen fungerer overraskende bra. For å spare strøm er det mulig å skru av skjermen og basere seg på den optiske søkeren. Kameraet er veldig raskt på oppstart og første bilde. Negativt er at det er litt stort og sliter med fokusering i dårlig lys (selv med fokuslampe)

Sony Cyber-shot DSC-T9

Jeg som nevnte dette kameraet og jeg liker at kameraet er så tynt at du nesten

ikke merker at du har det med deg. Negative er at det ikke kommer på markedet

enda så det foreligger ingen tester av det foreløpig.

Selv om du ikke liker støyen til Optio WP, så bør du ta en titt på Optio S - serien til Pentax. Har selv hatt S4i, og var meget fornøyd - bortsett fra støy. Prøvde S6 for litt siden, og det tok meget bra bilder, men uten optisk søker og det var ganske tregt. sjekk noen av de siste S5 variantene om du har mulighet - de er tynne, lette, solide og raske!

Du får undervannshus og ikke fult så dyre ekstrabatterier til S-serien. (Selger gjerne mitt ekstra batteri + lader billig da kameraet ble stjålet :) og IXUS 750 ble det nye valget)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

"Klumpen" på A520 er da ikke så stor.... Og den gjør at kameraet blir mer stødig å holde i.

Dersom design er så viktig, er det nok vanskelig å finne et kamera som både ser kjempestilig ut, har optisk søker og bruker AA-batterier for lang levetid, og tar bilder godt over gjennomsnitt. Sett på Sony CyberShot S90 med 2,5 " LCD? Bør koste i overkant av 2000, oppladbare batterier og lader følger med. Den har også en liten "klump", men enda mindre enn A520. Bruker selvsagt MemoryStick. Har du kortleser som tar dette, er det jo greit, men selv leser jeg inn bildene via SD-slotten i laptopen, og der passer selvsagt kun SD/MMC.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Hei igjen,

Har nå vært rundt i butikker i stavanger området for å finne kamera som er

til vurdering slik at jeg fysisk kan kjenne å se på de.

Ett jeg ikke fant var ett av de jeg faktisk liker best og det er:

Sony Cyber-shot DSC-N1

Synes det kameraet rett og slett ser fint ut, er tynt.

Men har ikke funnet noen undervanns hus til det, som igjen er litt kjipt.

Lenke til kommentar

Dessuten er det jo et av de som bruker de "dyre" minnekortene ;) ?

Jeg har forøvrig også vært ute i foto/el-butikker og kikket etter kameraer her i Kristiansand, med lite hell. Der får vi igjen fordi vi handler så mye på nett - ingen av dem hadde mer enn noen veldig få modeller å velge mellom.

Lenke til kommentar
Dessuten er det jo et av de som bruker de "dyre" minnekortene ;) ?

5392593[/snapback]

Ja så det jeg også, men jeg likte virkelig kameraet selv om det var litt dyrt.

Og så er det kun 3 butikker på nett som selger det, så det er liksom ikke

noen pris konkuranse heller

Lenke til kommentar

Må si du har ganske store forhåpninger til hva du vil ha ut av noe som ser ut som en kredittkortholder.

En regel er ihvertfall så klinkende klar som overhodet mulig:

Jo mindre fysisk objektivet er, desto mer lys kreves for å få riktig eksponering. Sagt med andre ord, T9 og lignende kameraer krever mer bruk av blitz, noe du så på som negativt.

For det andre: Batterier. Jo mindre kameraet er, jo mindre batteritid er det som regel (med unntak). Den "stygge klumpen" som dere kaller batteridelen av Nikon kameraene vil kunne komme MEGET godt med om det er langt mellom hver lading.

Du sier du vil ha et kredittkortkamera, men samtidig krever du at bildene blir skarpe, blitzen perfekt, stor skjerm, god batterilevetid. Jeg vil påstå at med tanke på bildekvalitet får du ikke mye mer ved å gå fra IXUS til IXUS bare pga pixel antall.

Jeg vil faktisk gå så langt som å si at hvis ikke noen av kravene dine erkjennes som "slik er det bare med kompakt", så vil du garantert bli skuffet med tanke på dine oppsatte kriterier.

Powershot serien vil etter min mening være det kameraet som dekker dine behov best, men vet ikke hvorvidt det er mulig å skaffe undervannshus.

Mitt forslag er derfor: Sony DSC-P200. Dette er det desidert beste kameraet jeg har brukt på kompaktsiden. Og der eksisterer undervannshus til denne. MS-minne har blitt meget rimeligere i det siste, og du får nå 1GB for godt under 1000kr. (Jeg synes ikke 100kr forskjell på minne på 1GB skal være avgjørende)

P200 selges nå hos de fleste kjedene for mellom 2495 og 2995. Bare å gå inn på produktguiden, så finner du tester, både norske og utenlandske.

PS: Hvorfor er utseende (ref batterklumpen) viktig når det er snakk om en såpass fantastisk viktig tur og vendepunkt i livet? Er ikke da resultatene viktigere enn hva indianerne på nordpolen som aldri har sett et kamera før synes om utseende? Kameraet vil sannsynligvis være så brukt etter turen at det byttes raskt etterpå alikevel.

Lenke til kommentar
Må si du har ganske store forhåpninger til hva du vil ha ut av noe som ser ut som en kredittkortholder.

5392796[/snapback]

Hei der,

Ja jeg er redd for at jeg har kanskje litt for store forhåpninger til mitt kommende

kamera. Jeg vil med andre ord ha verdens beste kamera som samtidig har alle

funksjoner og tar de beste bildene......(ironi altså, selv om jeg håper å få mest

mulig inn i kameraet)

Jeg ser også at jeg må gi avkall på noe som f.eks størrelse, blitz eller noe annet.

Det Sony P200 som du viste til så kan det også være aktuelt. Selv om jeg til nå

har 2 favoritter som er:

Sony Cyber-shot DSC-N1

Fujifilm FinePix F11 (når det kommer på markedet)

Disse har størrelse og vekt som er bra og Fuji F11 har i tillegg bra bilder og har

gode karakterer i tester osv.

Når det gjelder batteri kapasitet så har jeg funnet ut at jeg kjøper ett ekstra

batteri slik at jeg har 2 batterier tilgjengelig under reise. Altså ett batteri er til

lading mens det andre blir brukt.

Når det gjelder bilde kvalitet så er det ikke til å legge skjul på at dette er jo

det aller viktigste og der scorer Fuji F11 bra.

Sony DSC-N1 scorer også bra på mange felt men her finnes det ikke undervanns

hus og siden skjermen er så stor så ser jeg også for meg at strømforbruket

sikkert er veldig høyt.

Så til nå så må jeg vel si at Fuji F11 er min favoritt.

Svar til PS!:

Den "klumpen" er ikke så populær da jeg helst vil at det skal være så lett og lite

at jeg ikke merker at jeg f.eks har den i lommen. Har i dag Ixus 500 og den

synes jeg personlig er litt for tung og tykk til å ha i lommen. Ja det går jo greit

men skulle ønske at jeg hadde noe som var litt lettere/mindre.

Og sånn helt til slutt:

Det kameraet jeg skal kjøpe nå må kunne ta bedre bilder en Ixus 500, ellers ser

jeg ikke vits i å bytte. da blir det liksom å betale tusenvis av kroner for at noe

skal veie 50-75 gram mindre. Det blir liksom litt for dumt.

Lenke til kommentar
Det kameraet jeg skal kjøpe nå må kunne ta bedre bilder en Ixus 500, ellers ser jeg ikke vits i å bytte.

Ixus 500 var det beste kameraet i den størrelsen på bildekvalitet da det kom, og du får ikke mye mer fra nye kamera i dag, verken fra Ixus eller andre produsenters merker. Jeg har fortsatt et Ixus V3 (en del eldre enn Ixus 500) med tre megapixler, og bildene blir knallgode.

Skal du ha bedre bildekvalitet, ihvertfall så du ser det selv, må du investere i et kamera med større optikk, og da blir også selve kameraet større. Du får rett og slett ikke et såpass mye bedre kamera enn Ixus 500 at det lønner seg å bytte med mindre du legger bort ditt kriterie om størrelse og "klump" på siden. Det nye kamera er bedre på er utløserhastighet, batterikapasitet, oppstartstid, funksjonalitet og så videre. Størrelsen vil jeg ikke si er "bedret" ettersom mindre optikk fortsatt blir dårligere enn optikken som er på f.eks Ixus 500. Et Ixus 50 vil jeg påstå gir mindre skarpe bilder enn ditt Ixus 500.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

greit og bra svar afseth,

Hvilket kamera mener du jeg da bør velge for å få bedre bilder men samtidig ha så lite kamera som mulig.

Selvfølgelig er jeg interesert i å få bedre utløserhastighet, batterikapasitet, oppstartstid, funksjonalitet og så videre. Ixus 500 er ett bra kamera for all del,

men det er en del ting som ikke er "best i klassen" på kameraet.

Og disse tingene kan jeg jo nå få ved å kjøpe nytt kamera.

Lenke til kommentar

Ja, Ixus 500 er tregt, batteritiden er heller begredelig sammenlignet med nye kamera med god batterilevetid og det tar tid å starte opp samt at den bruker lengre tid på å lagre til minnekortet. Men bildekvaliteten er fortsatt meget god.

Skal du ha et kamera som er bedre på alle måter inkl. bildekvalitet, må du som sagt opp i størrelse, og du må nok legge til side ditt krav om at du ikke skal ha "bulk". Powershot A610/A620 er meget gode kamera om du legger til side dette kravet. Meget god batterilevetid, mulighet for AA batterier, stor skarp optikk, manuelle funksjoner (og auto), bevegelig skjerm og raskere enn Ixus'en din. Skal du ha noe som er bedre enn Ixus på alle disse eller de fleste av disse punktene, må du opp i denne størrelsen enkelt og greit.

Hvis penger ikke er et problem, kunne man kanskje sett på Powershot G6 som koster noe mer. Her har man enda bedre optikk enn A610/A620 samt at lysstyrken på optikken er bedre (2,0 mot 2,8). Her kan du i tillegg bruke ditt CF kort om jeg ikke husker helt feil. Du har imidlertid ikke muligheten for AA batterier, men det oppladbare batteriet som følger med er stort og holder til maaange bilder. Dette er kamera uten spesielt mye zoom, så vil du ha det i tillegg kan du heller legge dine øyne på Powershot S2 IS (mulighet for AA batterier).

Hvis du derimot ikke er opptatt av at bildekvaliteten skal være så mye bedre, og heller prioritere de andre tingene, så bør du se på Nikon Coolpix P2/P1 og Canon Ixus 750.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Har nå sett på alle kameraene som du nevnte og kan vel si at Powershot G6

er alt for stort for meg. Vet med sikkerhet at jeg ikke hadde blitt fornøyd.

Leste litt tester om 620 og ble vel ikke helt overbevist kan du si.

Var inne på cnet.com og det kameraet som de anbefaler er

Canon Powershot S80. Synes kameraet ser kjipt ut men det var det kameraet som

får "Editors Choise". Har du vært borti dette kameraet?

Leter litt til etter kamera....leser tester så det suser :)

Og hvilket minnekort er best?

Da tenker jeg på hvilket som lagrer raskest, får mest for pengene osv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...