Gå til innhold

Jorden rundt reise og nytt kamera er høyt ønsket!

Anbefalte innlegg

Heisann alle foto venner :)

Vi er en familie på 3 som er så heldige at vi skal reise jorden rundt i 1 år.

Turen kommer til å bli en uforglemmelig opplevelse med intrykk fra Brasil, Mexico,

stillehavsøyene, New Zealand, Australia, Singapore, Thailand, India og Sør Afrika.

Vi kommer til å oppholde oss ca. 6 mnd på stillehavs øyene for å oppleve

"paradiset" på nært hold med sol, sol, sol og mye bading og dykking.

I denne forbindelse så har mannen i huset (altså meg :) funnet ut at kameraet

som vi har i dag er klar til å bli skiftet ut med noe som er bedre.

Om det er fornuftig eller ei er ikke lett å si.

Vi har pr. dags dato et Canon Ixus 500 med 2 x 512 mb CF minnebrikker.

Kameraet er greit nok det men har litt positivt og negativt samtidig som det har vært et greit kamera og har tatt brukbare bilder.

Positivt:

Stilig utseendet

Størrelsen

Brukbare bilder i dagslys

tilgang til ekstrautstyr

Negativt:

Tungt!

Liten skjerm

Litt tregt i bruk

Dyrt ekstrautstyr

Legger veldig ofte ett "grått" lag på alle bilder som er tatt ute i sollys

Blasse farger på bilder tatt ute i sollys

Nesten umulig å ta fine bilder på kvelden da blitsen gjør alle veldig bleke

Men som sagt så er vi (jeg) på jakt etter ett nytt kamera som kanskje er bedre

enn det vi har i dag. Og kanskje større skjerm samt lettere.

Kan jo også nevne at jeg dykker en del og hvis det finnes undervann hus til

kameraet så er det ett stort pluss.

Dette er de kameraene som jeg har kikket på:

Canon Ixus 750

Trykk her for å se kamera

Positive her er at det vil bli stor tilgang til ekstrautstyr (sannsynligvis).

Det negative med dette kameraet er at minnet er veldig dyrt.

Sony Cyber-shot DSC-T9

Positive her er at det har beskyttelse over linse samt Carl Zeiss linse

Negative her er at jeg tror ikke det finnes undervannshus for denne modellen.

Sony Cyber-shot DSC-N1

Det positive er at det ser stilig ut, har stor skjerm og 8 megapixel

Negative er at trykkfølsom skjerm og stort batteri forbruk?

Nikon Coolpix S3

Det positive er rimelig pris og enkelt kamera

Negative er at jeg tror selv ikke dette er det rette kameraet for oss.

I tillegg så har jeg sett på en hel haug til men jeg må ærlig innrømme at jeg

ikke er noen proff i dette området og det er derfor jeg spør her.

Det er sikkert andre modeller som jeg ikke har nevnt som dere mener er bedre.

Kom igjen og nevne dem så kan det jo være at det kan bli vårt neste kamera.

Det som er viktig for oss med nytt kamera har vi listet opp i prioriteringsliste her:

1. billedkvalitet - (klare fine bilder, med fine farger)

2. strømforbruk - (er jo ikke sikkert at det er strøm på en øde øy:)

3. stor skjerm - (3 stk som skal se bilder samtidig)

4. vekt - (liten vekt = minde å bære)

5. utseende - (sier aldri nei til noe som ser kult ut)

6. pris - (er det kvalitet så må en betale for det)

Som du ser her så er pris lavt prioritert her og vi har vel sett for oss at prisen

kan ligge mellom 0 kr og 5-6000 kroner.

Er kameraet det rette så er vi villig til å betale det for å bli fornøyd.

Så da er det bare å håpe noen her har en mening eller to angående dette.

Mvh

Familen Enoksen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min første tanke er at en slik tur fortjener å bli dokumentert på "profesjonelt vis" og at man må ha et kamera som er skapt for å tåle å bli brukt da reperasjoner og garanti saker ligger x anntal tusen kilometer unna.

Og da krystaliserer det seg ut en hel del dyrere kameraer og alle speilrefleks. Der har du modeller som er laget for å brukes ganske røft. For journalister som reiser ut i ulent terreng og ekstreme forhold.

Hvis turen er et års tid unna, så kan du også komme deg på kurs å lære å mestre et slikt kamera. Jeg tror bildene du kan få ut av et slikt kamera kan være verdt det. Min erfaring med mitt Nikon D70 er også at batterilevetiden på slike kameraer er eksepsjonelle!!

Lykke til

AKIRA

Lenke til kommentar
Min første tanke er at en slik tur fortjener å bli dokumentert på "profesjonelt vis" og at man må ha et kamera som er skapt for å tåle å bli brukt da reperasjoner og garanti saker ligger x anntal tusen kilometer unna.

Og da krystaliserer det seg ut en hel del dyrere kameraer og alle speilrefleks. Der har du modeller som er laget for å brukes ganske røft. For journalister som reiser ut i ulent terreng og ekstreme forhold.

Hvis turen er et års tid unna, så kan du også komme deg på kurs å lære å mestre et slikt kamera. Jeg tror bildene du kan få ut av et slikt kamera kan være verdt det. Min erfaring med mitt Nikon D70 er også at batterilevetiden på slike kameraer er eksepsjonelle!!

Lykke til

AKIRA

5381485[/snapback]

Jeg er jo hjertens enig med deg personlig, og ville definitivt slept med meg speilrefleksen min på en sånn tur, men når trådstarter klager over at et Ixus 500 er tungt så er det vel neppe noe alternativ for vedkommende :cool:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Misforståelse? "Canon Ixus 750: Det negative med dette kameraet er at minnet er veldig dyrt." IXUS bruker jo vanlig SD-kort, som er blandt det rimeligste du kan kjøpe. Sony, derimot, bruker MS-kort, som er litt dyrere....

Når det gjelder valg av kamera for en slik tur ville jeg kjøpt 2. Det ene ville være et som tar gode bilder, og har masse muligheter (en dSLR, med andre ord). Det andre ville vært et "vanntett" kamera som tåler støv/sand/vann, og som kan tas med overalt, som for eks Pentax Optio WP/WPi. Litt budsjett-sprekk her, kanskje.....

Lenke til kommentar

Hei, vi hadde ett vanlig speilrefleks kamera før vi fikk digitalt kamera.

Det ble sjelden brukt fordi vi ikke orket å bære på en veske hele dagen/kvelden.

Er fullstendig klar over at en sannsynligvis får mye bedre bilder av ett

speilrefleks kamera enn med ett kompakt kamera, men er så mye enklere med

kompaktkamera. Putt det i lommen og gå!

Lenke til kommentar
Når det gjelder valg av kamera for en slik tur ville jeg kjøpt 2. Det ene ville være et som tar gode bilder, og har masse muligheter (en dSLR, med andre ord). Det andre ville vært et "vanntett" kamera som tåler støv/sand/vann, og som kan tas med overalt, som for eks Pentax Optio WP/WPi. Litt budsjett-sprekk her, kanskje.....

5381502[/snapback]

Hva er en dSLR?

Lenke til kommentar

skulle jeg kjøpt kamera til en sånn tur, ville vidvinkel vært høyt prioritert pga naturen(landskapsbilder) og pga alle menneskene(lettere å få flere med i et bilde).

Derfor er powershot s80 et bra valg(tar også cf minne)

https://prisguiden.no/produkt/36169

Skulle jeg sett på strøm,,ville jeg godt for powershoy a620 pga AA-batterier:

https://prisguiden.no/produkt/36164

Begge kameraene gjør det bra i tester.

Jeg kan tenke meg flere andre kameraer, som hadde vært bra å anberfale og bra for turen, men vil ikke sitte her hele dagen.

Så svar på forslagene, sett og en prioriteringsliste ol, så kommer jeg tilbake til deg.

Mvh Asle

Lenke til kommentar

kameraet så jo bra ut det men jeg er litt usikker på størrelsen.

Jeg pleier å ha kameraet i lommen når jeg er ute å reiser og da synes ihvertfall

jeg at desto minde og lettere det er, desto mindre merker jeg til det.

Er det for stort og tungt så blir det det til irritasjon og det ender fort opp

i ryggsekken og da blir det automatisk tatt mindre bilder.

Lenke til kommentar

Ikke kjøp dSLR (som er digital speilrefleks) !

Jeg reiste selv rundt i et helt år, med ryggsekk og speilrefleks. Etter et par mnd orket jeg ikke å drasse rundt på speilrefleksen så jeg sendte den hjem (den kom fram :) og kjøpte en liten Olympus halvformat (tok 72 bilder på en 36-bilders film :)

Jeg angret ikke et øyeblikk. Og i vår digitale tid er fordelen med SLR betydelig redusert i forhold til kompaktkameraene.

Ellers har jeg vært på en lengre MC-tur hver sommer de siste årene. Det store feilvalget av kamera var i fjor da jeg tok med min Olympus C-5060WZ. Den var også for stor, selv om den er betydelig mindre enn en dSLR, og kan ikke puttes i en lomme.

Ellers ser det ut il at dere vil være mye ved sjøen, så da er det vel ikke dumt med et vanntett kamera, eller i hvertfall sprutsikkert?

Olympus mju 800 er værsikkert.

Pentax Optio WPi går ett skritt lenger, og hevder å være vanntett ned til 1.5m dyp i inntil 30min. Det er kanskje litt snaut hvis man er ambisiøs med undervannsfotografering? Men erfaringsmessig er mange av de fineste motivene like under overflaten...

Ellers ser Fujifilms F10 ut til å være bra, og med veldig drøyt batteri. Den får du undervannshus til også (40m).

Du nevner at minnet er veldig dyrt på Ixus 750, som forøvrig kan fåes med undervannshus, men den ser da ut til å bruke akkurat samme type som de aller fleste kamera i samme klassen - SD? Og SD koster da ikke noe mer enn andre typer lenger?

På f.eks. http://mpx.no har de en lang liste over undervannshus som er tilgjengelig, og det har de også på http://www.fotovideo.no

En annen ting dere må tenke på er lagring av bildene underveis. Det er neppe realistisk å kjøpe nok minnekort til ett års fotografering. Muligens kan man satse på å få brent dem på CD'er underveis?

Eller dere kunne bruke en stor lagringsenhet som de flyttes over på etterhvert. Som f.eks. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311663&cks=PRL som leser alle typer minnekort og legger bildene over på en liten harddisk (40-80GB). Det burde holde en stund.. For en slik boks med 60GB HDD må du ut med omtrent like mye som du betaler for 3x512MB kort, og så er du ikke avhengig av å treffe på en passende fotobutikk når "filmen er slutt". Da greier du deg lenge med ett minnekort (evnt et lit ekstra som backup?), og slipper å holde styr på alle disse små dingsene..

Jeg ville forøvrig satset på en kombi-løsning, og brent backup-CD'er når det var anledning, og sendt dem hjem. Man vet aldri når man mister eller blir frastjålet ting...

Lenke til kommentar

hei bjornkn, og takk for ett bra innlegg,

Ser ut til at du har opplevd det jeg frykter ang størrelse og vekt, og det er greit

å få bekreftet dette. Jeg er altså på jakt etter lite kamera men vanntett kamera

ned til 1,5 meter er ikke så veldig aktuelt for meg.

Men det å skaffe seg ett undervanns hus er veldig aktuelt for meg, selv om de

koster "skjorta". (når jeg har bestemt meg så skal jeg se om noen selger slikt

brukt til en rimelig penge)

Angående Fuji Finepix F10 så er det sikkert ett bra kamera, men i de 2 testene

jeg leste så ble de negative punktene litt for fremtredende.

Som f.eks at det er dårlig i sterkt lys, lav oppløsning på skjerm, røde øyne +++

Angående lagring av bilder så blir ikke det noe problem da vi kommer til å ha

med en ultraportabel pc med minnekort leser. Det er cd-brenner på den og ja jeg skal brenne backup og sende hjem

Lenke til kommentar
Du blir aldri fornøyd du:). Gå for 750!

5381929[/snapback]

Synes det var en litt rar og frekk konklusjon du kom med der.

Og hvorfor tror du jeg blir fornøyd med Canon 750?

Er ikke sikker det er det beste kameraet.

Hvorfor tror du jeg har laget dette innlegget her?

For å hoppe på det første kameraet som ble nevnt her?

Nei, det er for å høre andre sin meninger og ikke minst erfaringer som f.eks

bjornkn sine.

Lenke til kommentar
Ellers ser Fujifilms F10 ut til å være bra, og med veldig drøyt batteri. Den får du undervannshus til også (40m).

Ser også at Fuji kommer med ett kamera som heter F11.

Er det oppfølgeren til F10?

Sjekket, men ser ikke at den er kommet enda.

Når kan jeg forvente å se den i handelen?

Lenke til kommentar
Du blir aldri fornøyd du:). Gå for 750!

5381929[/snapback]

Synes det var en litt rar og frekk konklusjon du kom med der.

5381963[/snapback]

Det er noe som kalles en spøk. Humor, om du vil. Legg merke til smileyen, som mer enn antyder at dette ikke er noe frekk konklusjon. :roll:

Lenke til kommentar

Var overhode ikke ment sånn Kenneth, trodde :) vil formidle det. Grunnen til at jeg dro frem 750 var at du nevnte som eneste minus dyrt minne, og det er jo ikke riktig som zanta nevte. Jobber bare med det jeg har av info her.

F11 mener jeg var en kjip oppgradering, husker ikke helt hva forskjellen er men lurer på om det dreide seg om trådløs bildeoverføring.

...men powershots80 er også for stor?

PS; selv om du takker bjornkn for sine innspill, er det helt greit at du fortsetter med å ikke takke meg:)(der kom smile igjen)

Mvh Asle

Lenke til kommentar

Hva med en titt på Nikon Coolpix P1 eller P2? Er blant de med aller best bildekvalitet i denne størrelsen. Bruker SD kort (billig). Lett å få tak i ekstrautstyr. Stor skjerm. 8 megapixler (P1)/5 megapixler (P2), men du trenger strengt tatt ikke mer enn fem.

Andre kommentarer:

Sony sin "Carl Zeiss" linse er ikke ekte Carl Zeiss. I likhet med Panasonic sin Leica linse, er optikken kun lisensiert av produsenten, og kanskje bortsett fra et par retningslinjer, er optikken produsert ene og alene av en helt annen produsent.

Som andre har nevnt, så er minnet til Ixus 750 blant de aller rimeligste. Minnet til Sony er det dyreste på markedet.

At et kamera har 8 megapixler trenger ikke nødvendigvis være en positiv egenskap som bør avgjøre kjøpet. Du trenger strengt tatt ikke mer enn fem megapixler med mindre du skal lage større utskrifter i A3. Og uansett... skal du lage A3 utskrifter så er optikken en flaskhals lenge før antall megapixler. Det hjelper ikke med 100 megapixler om optikken ikke er god. Og jo flere megapixler du har, jo mindre må hver pixel bli. Det fører til mer støy enn et identisk kamera med færre megapixler. På den måten går mye av det man vinner på flere megapixler bort i støy.

Se gjerne litt på Digitalkameraguiden som ligger øverst i dette forumet. Tror det kan lønne seg å ta en kikk der, for noen av kriteriene du har listet opp motsier hverandre

*Billedkvalitet vs. vekt.

*Strømforbruk vs. stor skjerm.

Samt at du kan få noen flere tips der.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

bjørnk sier " Og i vår digitale tid er fordelen med SLR betydelig redusert i forhold til kompaktkameraene". Jeg må si meg relativt uenig i dette. Jeg har tatt bilder i over 30 år, med både kompakt og SLR, og de fordelene som SLR har, er like overbevisende i dag som i 70-årene. Det har vært enorm utvikling på de kompakte kameraene, som er blitt mye bedre enn før, men optisk kvalitet kan ikke sammenlignes, spesielt fordelene med lyssterk optikk og stor valgfrihet i linser og blitz.

Jeg ser absolutt ulempene med størrelsen på SLR. Jeg har ofte lagt igjen mitt SLR-utstyr hjemme, og tatt med kompakt, spesielt på ferieturer mens barna var små (hadde nok å dra på da....). Selv om bildene blir bedre med SLR, er det bedre å ha OK bilder enn å ikke ha bilder....

Dersom du skal ha ETT kamera, vil jeg anbefale en kompakt som kan være med overalt. Pentax Optio WP/WPi har vært nevnt tidligere, og den er et fint alternativ. Den er svært kompakt, virker robust (og er vanntett). Siden ingenting er perfekt, trekker det litt ned at den ikke har optisk søker, den har ikke hjelpelys for autofokus, og med det lille batteriet kan man ikke forvente lang levetid. På en slik tur kan det være greit å ha et kamera med optisk søker, slik at man kan slå av LCD og spare batteri (eks: Min A520 gir ca 300 bilder pr lading med LCD og ca 800 uten LCD, med 2 x AA, 2300 mAh batterier). Til A520 kan forøvrig også leveres undervannshus. ....og med ditt budsjett kan du jo kjøpe 2 stk A520... Jeg tror også at du vil bli fornøyd med IXUS 40/50/700/750, som er mer kompakt enn A5x0/A6x0, men de har ikke samme batterilevetid som PowerShot-ene.

Olympus har noen modeller de kaller "weatherproof", men jeg vet ikke hvor bra dette er (hadde ikke ville dykket med denne...). Selv om jeg har hatt mange Olympus, og vært fornøyd med kvaliteten, er jeg ikke så happy med at de bruker xD-kort, og har kuttet ut optisk søker på mange modeller. Når det gjelder merker, er Pentax det merket jeg har hatt flest kamera av, og har aldri hatt feil med dette merket (sikkert flaks). Har ikke satt meg inn i modellene deres, men ser at jeg styrer unna Optio50/60, og heller går litt opp i pris (de med S).

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt klart Canon Ixus 750 grunnet det er et av de enklere kameraene jeg har prøvd i tillegg til at det har super bildekvalitet og noen andre artige og praktiske funksjoner.

Hvorfor er minnet så dyrt til 750? Det bruker jo vanlige SD-brikker, Sony sine koster jo skjorta i forhold...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...