Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mangler 4.gir på A4LD automat, trenger hjelp


eab

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en slik fin og fjong (:roll:) automat i scorpioen som ikke vil gire opp til 4.gir. Skulle sjekke om 4.giret virket da jeg kjørte hjem fra Oslo, dro spaken ned i 3 ved ca 80-90 km/t. Da kom det et kraftig rykk og bilen girte ned. Jeg hadde jevnt gasspådrag hele tiden.

 

Etter denne hendelsen har 4.giret aldri vist seg igjen. Resten fungerer som det skal, 1,2,3 og lockup i 3'a.

 

Fikk se litt i Ford TIS cd'n, men finner nesten ingen service bulletins som omhandler granada/scorpio eller a4ld(e). Fant likevel at transit med 2.5td motor fra 1995 og opp har denne kassen. Der står det om et eget bremsebånd for 4.giret (O/D brake band) som er slitt eller defekt. Vanligvis pga for lite oljetrykk i kassen.

 

Hvordan i huleste kan jeg finne ut om dette er feilen på min a4ld kasse?

Lockup'en er også litt irriterende, da den av og til prøver å låse ved lave hastigheter (i svinger, når man gir forsiktig gass igjen, ved ca 40 km/t. Kjører man ekstremt rolig kan den også finne på å låse når man ligger mellom 40 og 50)

 

Automaten har riktig oljemengde, lekker ikke olje. Nå er det blanding av oljen som var der før og statiol sin dexron III. Hadde en periode med lekasje som nå har stoppet.

Bilen er en 1989 Ford Scorpio Ghia.

 

I haynes boka jeg har står det at de litt "nyere" automatene i scorpio (står ingenting om årstall, men boka gjelder 85-93 modeller) har automatkasser der lockup og giring mellom 3. og 4. gir styres av hjernen. Jeg er ikke 100% sikker på om min kasse er slik.

 

VSS'n som sitter på kassa tror jeg virker, speedo og bensincomputeren ser iallefall ut til å være riktig. Det er vel denne sensoren som i tilfelle sender signal til hjernen ang 3-4 giring.

 

Noen forslag til hvor jeg skal begynne å feilsøke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var innom Gaden nå i dag og de kunne fortelle om et hydraulikkstempel i kassa som skal stramme bremsebåndet til 4.gir når bilen skal gire. Sannsynligvis er båndet eller stempelet defekt. Glemte selvfølgelig å spørre om man kommer til bare ved å ta ned bunnpanna på automaten, men det er jo lov å håpe.

 

Lockup'en er elektronisk styrt gikk vi (jeg og mekaniker) ut fra, og det er kanskje bare dårlig kontakt. Men blir likevel ikke overrasket hvis det er noe annet som er feil :p

 

Lekasjen som jeg har kommer sannsynligvis fra overoppheting av kassa pga. dårlig/liten oljekjøler. Det er visstnok vanlig praksis å montere en ekstra kjøler på scorpioer som trekker henger/campingvogn. Oljen blir varm, og kjølinga er dårlig, noe som resulterer at den spytter olje ut luftinga på kassa. Der klarer den ikke å bli kvitt nok olje og begynner å presse ut olje i simmeringen i forkant.

 

Noen andre som har tips og erfaringer kanskje? Vi har jo fått ganske mange kyndige mekanikere her i det siste :thumbup:

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...