Gjest mafister Skrevet 7. desember 2001 Del Skrevet 7. desember 2001 Heisann. Har linux selv og bruker ipmasq. har ikke hatt no problemer med det. La oss si at netverks setupen din er følgende. Linux Box: eth0 (lan) ip: 192.168.0.1 netmask: 255.255.255.0 eth1 (adsl) Win9x/linux/whatever ip: 192.168.0.2 netmask: 255.255.255.0 gateway: 192.168.0.1 Hvis du får internett til å funke må du sørge for at du har valgt riktig i /etc/rc.d/rc.firewall. Med foreslått config skulle dette være EXTIF="eth1" INTIF="eth0" Hvis du bruker redhat må du også fixe på følgende. (hvis ikke la den stå som den er. er ikke sikker på hvordan andre disto'er er.) IPTABLES=/sbin/iptables Hvis du ikke har configurert en DNS server i netverket ditt er det nødvendig at du setter opp DNS serverne du får av din ISP i DHCP servern din. Hvis du ikke bruker DHCP kan du jo konfigurer dette manuelt på klient maskinene. Bruker du kernel 2.4 så kan det hende at du må skru av ipchains. Noe som tilhører kernel 2.2. Dette er beholdt av 2.4 for bakover kompabilitet. Ipchains kan du skru av permanent med denne komandoen: chkconfig --level=2345 ipchains off Hvis du bare vil skru den av til neste reboot for å teste om det er det som er problemet kan du gjøre det med denne komandoen: /sbin/rmmod ipchains Pass på at du reloader /etc/rc.d/rc.firewall etter at du har skrudd av ipchains! Det er det jeg kommer på i farten. Hvis noen andre har noen bedre ideer så slå til!! Hvis du forsatt ikke får det til kan du jo ta en titt på http://ipmasq.cjb.net [ Denne Melding var redigert av: lorderror på 2001-12-07 11:36 ] Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 10. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2001 Quote: On 2001-12-07 11:28, lorderror skrev:Heisann.Har linux selv og bruker ipmasq. har ikke hatt no problemer med det. La oss si at netverks setupen din er følgende.Linux Box:eth0 (lan) ip: 192.168.0.1 netmask: 255.255.255.0eth1 (adsl) Win9x/linux/whateverip: 192.168.0.2netmask: 255.255.255.0gateway: 192.168.0.1Hvis du får internett til å funke må du sørge for at du har valgt riktig i /etc/rc.d/rc.firewall. Med foreslått config skulle dette væreEXTIF="eth1"INTIF="eth0"Hvis du bruker redhat må du også fixe på følgende. (hvis ikke la den stå som den er. er ikke sikker på hvordan andre disto'er er.)IPTABLES=/sbin/iptablesHvis du ikke har configurert en DNS server i netverket ditt er det nødvendig at du setter opp DNS serverne du får av din ISP i DHCP servern din. Hvis du ikke bruker DHCP kan du jo konfigurer dette manuelt på klient maskinene.Bruker du kernel 2.4 så kan det hende at du må skru av ipchains. Noe som tilhører kernel 2.2. Dette er beholdt av 2.4 for bakover kompabilitet. Ipchains kan du skru av permanent med denne komandoen:chkconfig --level=2345 ipchains offHvis du bare vil skru den av til neste reboot for å teste om det er det som er problemet kan du gjøre det med denne komandoen:/sbin/rmmod ipchainsPass på at du reloader /etc/rc.d/rc.firewall etter at du har skrudd av ipchains!Det er det jeg kommer på i farten. Hvis noen andre har noen bedre ideer så slå til!!Hvis du forsatt ikke får det til kan du jo ta en titt på http://ipmasq.cjb.net[ Denne Melding var redigert av: lorderror på 2001-12-07 11:36 ] Ok, takk for svar, men hvis du leser de forrige postene, så har jeg allerede fått det til :wink: Det jeg lurer på nå, er om forsøk på aktivitet som jeg ikke har gitt tilgang til blir logget noe sted. Og i tilfelle hvor? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå