Gå til innhold

Hva er det gode liv?


Anbefalte innlegg

Hva er det gode liv? Hvordan vil du definere det gode liv? Være rik og ha mange matrielle goder? Eller er det kansje kjærlighet som er kjernen til det gode liv? Er det relgion?

 

Dette er en viktig del av samfunnet, mange bruker store deler av livet sitt på å oppnå det gode liv. Men hva er det du prøver og oppnå?

 

(BTW: Skal skrive en sakprosateksts om det gode liv , venligst prøv og svar litt utfyllende :) )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det gode liv er et liv hvor du har frihet til å gjøre det du vil, et liv hvor du har muligheten til å realisere dine drømmer. Hva du selv ønsker å gjøre er veldig subjektiv, men for meg vil det å klare og være skusessrik og flink med det jeg velger å drive med. Det gode liv ville vært et liv hvor jeg har den jobben jeg ønsker meg, den familien jeg ønsker og de vennene jeg ønsker.

Lenke til kommentar
"Det gode liv" er nok en klisjé som trendnissene og bedreviterne prøver å tre nedover huet på oss som noe viktig som bør oppnås.

5380311[/snapback]

Nå kan det gode liv oppfattes som å bare nyte det også. Ligge i hengekøya en sen sommerkveld, eller være med gode venner, ha ansvar eller å vite at man gjør noe nyttig for samfunnet er et annet eksempel.

Lenke til kommentar
"Det gode liv" er nok en klisjé som trendnissene og bedreviterne prøver å tre nedover huet på oss som noe viktig som bør oppnås.

5380311[/snapback]

For ikke å snakke om reklame-folk. Det gode liv er jo et ideal som er omtrent skapt av disse. "Bruk [produkt X] for å oppnå det gode liv!"

Lenke til kommentar

"Det gode liv" er bare nok en ting som er in for tiden, og enda en ting man skal strebe etter og oppnå for å være vellykket. Og dermed er det også en status-ting.

 

Lev det livet du selv vil (innen visse grenser, selvsagt) og som gjør det lykkelig, og gi blaffen i mediene og bedreviternes oppskrifter og meninger om "Det gode liv" .

Lenke til kommentar

jeg vil si at det gode liv er når du er fornøyd med deg selv,

å ikke glem at det er forskjell på "et godt liv" og "et perfekt liv"

man vil aldri kunne oppnå et perfekt liv, det vil altid være noen problemer..

men man kan ha et godt liv selv om man har et par problemer, men til en viss grad

Lenke til kommentar

penger har i dag en stor betydning, har du ikke penger har du ikke en dritt...

men jeg syntes ikke folk skulle tenke på penger så mye som folk gjør i dag.

for min del kunne jeg klart meg ca sllik jeg gjør nå, det jeg heller kunne hatt behov for nå er mindre stress.

mitt mål er å få meg en utdanning og en levelig jobb så jeg kan få råd til det jeg trenger + noe jeg har lyst på en gang i blandt, ikke et glass dyr vin i ei hengekøye ved en sydhavs øy elns

Lenke til kommentar

Frihet til å påta seg de oppgaver en vil. Frihet fra staten/kapitalismen/foreldre til å ikke å bli påtvunget oppgaver direkte/indirekte.

Maslovs behovspyramide. mat/drikke

venner, kjæreste,oppnå status(fin bil) selvrealisere seg selv(hoppe fra fallskjerm)

 

Og som vi alle vet. Penger gjør en ikke lykkelig. Mennesket er ett sosialt vesen som trenger å omgås andre mennesker i naturlige omstendigheter.

Du kan ikke kjøpe venner.

En blir lykkelig av å gjøre andre lykkelige.

En blir lykkelig av å oppnå de mål en har satt seg

Lykke kommer i små doser: orgasme, å ta en røyk for å dempe røykesuget.

Det gode liv er en sinntilstand og har ingenting med materielle goder å gjøre.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Gjest Bruker-95147
Aner ikke hva som er det gode liv egentlig. Livet er egentlig greit nok, men skal være glad når det er over....er litt stress til tider :)

6207479[/snapback]

 

Ja når denne dagen er over, har man kommet en dag nærmere graven... :)

 

Vet ikke hva det gode liv er, men tror at man ikke bør få alt man ønsker seg, og heller har noe verdifullt å strekke seg etter.

Lenke til kommentar

Kanskje det gode liv er å kunne ta det med ro og ikke måtte strebe etter å oppnå, nettopp, det gode liv.

 

Tenker da på de som jobber og sliter for å kunne nyte livet senere. Som pensjonist kanskje. Men kanskje det er like greit å leve som Baloo. Ta livet som det faller seg og se det positive i ting. Ikke om jeg vet. Jeg tilhører sikkert den første gruppen.

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar

Tja. Personlig så liker jeg meg veldig godt når jeg lærer noe nytt, eller gjør noe gøy som tilfeldigvis samtidig er nyttig. Faktisk nesten bedre enn å bare slappe av etc. - selv om begge deler er bra i passe fordeling.

 

Kansje derfor jeg sikter meg inn mot forskning? :hmm:

 

Stress - enten indusert ved stort press, lite penger etc. etc. trekker jo alltid ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...