MagE Skrevet 3. januar 2006 Del Skrevet 3. januar 2006 Hva er det gode liv? Hvordan vil du definere det gode liv? Være rik og ha mange matrielle goder? Eller er det kansje kjærlighet som er kjernen til det gode liv? Er det relgion? Dette er en viktig del av samfunnet, mange bruker store deler av livet sitt på å oppnå det gode liv. Men hva er det du prøver og oppnå? (BTW: Skal skrive en sakprosateksts om det gode liv , venligst prøv og svar litt utfyllende ) Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 3. januar 2006 Del Skrevet 3. januar 2006 Det gode liv er et liv hvor du har frihet til å gjøre det du vil, et liv hvor du har muligheten til å realisere dine drømmer. Hva du selv ønsker å gjøre er veldig subjektiv, men for meg vil det å klare og være skusessrik og flink med det jeg velger å drive med. Det gode liv ville vært et liv hvor jeg har den jobben jeg ønsker meg, den familien jeg ønsker og de vennene jeg ønsker. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 3. januar 2006 Del Skrevet 3. januar 2006 "Det gode liv" er nok en klisjé som trendnissene og bedreviterne prøver å tre nedover huet på oss som noe viktig som bør oppnås. Lenke til kommentar
MagE Skrevet 4. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2006 "Det gode liv" er nok en klisjé som trendnissene og bedreviterne prøver å tre nedover huet på oss som noe viktig som bør oppnås. 5380311[/snapback] Nå kan det gode liv oppfattes som å bare nyte det også. Ligge i hengekøya en sen sommerkveld, eller være med gode venner, ha ansvar eller å vite at man gjør noe nyttig for samfunnet er et annet eksempel. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 "Det gode liv" er nok en klisjé som trendnissene og bedreviterne prøver å tre nedover huet på oss som noe viktig som bør oppnås. 5380311[/snapback] For ikke å snakke om reklame-folk. Det gode liv er jo et ideal som er omtrent skapt av disse. "Bruk [produkt X] for å oppnå det gode liv!" Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 "Det gode liv" er bare nok en ting som er in for tiden, og enda en ting man skal strebe etter og oppnå for å være vellykket. Og dermed er det også en status-ting. Lev det livet du selv vil (innen visse grenser, selvsagt) og som gjør det lykkelig, og gi blaffen i mediene og bedreviternes oppskrifter og meninger om "Det gode liv" . Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 jeg vil si at det gode liv er når du er fornøyd med deg selv, å ikke glem at det er forskjell på "et godt liv" og "et perfekt liv" man vil aldri kunne oppnå et perfekt liv, det vil altid være noen problemer.. men man kan ha et godt liv selv om man har et par problemer, men til en viss grad Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Tror egentlig hva folk flest tolker "det gode liv" til å være, er økonomisk frihet (dvs. nok penger på bok til å leve godt av rentene), nedbetalt gjeld/lån, slaraffenliv med hvitvin og reker og sjokoladedyppede jordbær på bryggen ved landstedet i Frankrike. Og hengekøyer. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Hehe. Viktig med hengekøyer, psilo For meg er "det gode liv" det å kunne ha økonomisk og annen frihet til å kunne gjøre det man vil, og ha alt man ønsker seg (ikke bare av materielle goder). Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 penger har i dag en stor betydning, har du ikke penger har du ikke en dritt... men jeg syntes ikke folk skulle tenke på penger så mye som folk gjør i dag. for min del kunne jeg klart meg ca sllik jeg gjør nå, det jeg heller kunne hatt behov for nå er mindre stress. mitt mål er å få meg en utdanning og en levelig jobb så jeg kan få råd til det jeg trenger + noe jeg har lyst på en gang i blandt, ikke et glass dyr vin i ei hengekøye ved en sydhavs øy elns Lenke til kommentar
The Norwegian Pikie Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Piker, vin og sang. Kjærlighet, økonomi til det man ønsker og Gjøre ting man blir glad av.. Som, f. eks. å spille Paintball... Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 (endret) Life ain't nuthin' but money and bitches! Endret 4. januar 2006 av LarsP Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Det gode liv er å gjøre ting selv, da særlig lekser. Mest sentralt står viljen, skal noe gjøres så bør man ikke se etter enkleste utvei. Lenke til kommentar
magicus Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Frihet til å påta seg de oppgaver en vil. Frihet fra staten/kapitalismen/foreldre til å ikke å bli påtvunget oppgaver direkte/indirekte. Maslovs behovspyramide. mat/drikke venner, kjæreste,oppnå status(fin bil) selvrealisere seg selv(hoppe fra fallskjerm) Og som vi alle vet. Penger gjør en ikke lykkelig. Mennesket er ett sosialt vesen som trenger å omgås andre mennesker i naturlige omstendigheter. Du kan ikke kjøpe venner. En blir lykkelig av å gjøre andre lykkelige. En blir lykkelig av å oppnå de mål en har satt seg Lykke kommer i små doser: orgasme, å ta en røyk for å dempe røykesuget. Det gode liv er en sinntilstand og har ingenting med materielle goder å gjøre. Lenke til kommentar
Valfader Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Enkelt. Et lite selveid sted, mat på bordet tre ganger om dagen, familie og venner jeg er glad i, kanskje en hustru, landlige og naturlige omgivelser. Less is more. -Jan Fenris Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Aner ikke hva som er det gode liv egentlig. Livet er egentlig greit nok, men skal være glad når det er over....er litt stress til tider Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Aner ikke hva som er det gode liv egentlig. Livet er egentlig greit nok, men skal være glad når det er over....er litt stress til tider 6207479[/snapback] Ja når denne dagen er over, har man kommet en dag nærmere graven... Vet ikke hva det gode liv er, men tror at man ikke bør få alt man ønsker seg, og heller har noe verdifullt å strekke seg etter. Lenke til kommentar
nonlocality Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Det gode liv er et liv uten bekymringer. - Megselvsadette Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 (endret) Kanskje det gode liv er å kunne ta det med ro og ikke måtte strebe etter å oppnå, nettopp, det gode liv. Tenker da på de som jobber og sliter for å kunne nyte livet senere. Som pensjonist kanskje. Men kanskje det er like greit å leve som Baloo. Ta livet som det faller seg og se det positive i ting. Ikke om jeg vet. Jeg tilhører sikkert den første gruppen. Endret 1. juni 2006 av Steffenm Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Tja. Personlig så liker jeg meg veldig godt når jeg lærer noe nytt, eller gjør noe gøy som tilfeldigvis samtidig er nyttig. Faktisk nesten bedre enn å bare slappe av etc. - selv om begge deler er bra i passe fordeling. Kansje derfor jeg sikter meg inn mot forskning? Stress - enten indusert ved stort press, lite penger etc. etc. trekker jo alltid ned. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå