fxwz Skrevet 3. januar 2006 Del Skrevet 3. januar 2006 Har nylig fått inn begrepet indirekte objekt i setningsanalysen, og det forstyrrer meg litt. Har aldri vært helt klar over hvorfor det tredje og siste leddet i en setning med Direkte objekt, verb og subjekt, er direkte objekt. Og dette skaper problemer når indirekte har kommet på banen. Vet at nøkkelsetningene er enkle så, Anyone? Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 3. januar 2006 Del Skrevet 3. januar 2006 Subjekt: Den som gjør tingen Verbal: Hva personen gjør Direkte objekt: Med hva gjør personen det Indirekte objekt: Hvordan gjør personen det Eksempel Jeg kjører bilen fort ett litt annet Han ga meg en gave Der 'meg' er indirekte objekt.. Dårlig forklart så se heller her; Norsk Tysk Lenke til kommentar
Gjest Slettet+piuwsgfdk Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Ofte er det en god idé å spørre seg "til hvem...." for å finne det indirekte objektet. Han gav en konvolutt med kokain til mannen Verbal: gav Subjekt: Han Direkte objekt: Konvolutt med kokain Indirekte objekt: mannen Lenke til kommentar
EDB Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Verbal: verb(ene) Subjekt: Hvem/hva + verbal DO: hvem/hva verbal + subjekt IO: til/for subjekt+verball+DO Jeg gir en porsche til pappa Verbal: Gir Subjekt: Hvem/hva gir, Jeg DO: Hvem/hva gir jeg, en porshe IO: Til/for gir jeg en porshe? til Pappa (Mulig til ikke er med i IO'et og heller blir PU, er ikke helt 100% på den) Lenke til kommentar
t_man Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 (endret) Verbal: verb(ene)Subjekt: Hvem/hva + verbal DO: hvem/hva verbal + subjekt IO: til/for subjekt+verball+DO Jeg gir en porsche til pappa Verbal: Gir Subjekt: Hvem/hva gir, Jeg DO: Hvem/hva gir jeg, en porshe IO: Til/for gir jeg en porshe? til Pappa (Mulig til ikke er med i IO'et og heller blir PU, er ikke helt 100% på den) 5398940[/snapback] IO: er til hvem/ for hvem + verbal + DO. På tysk kan en også spørre: Nominativ: wer? Akkusativ: wen? Dativ: wem? Genitiv: wessen? Husk på at etter noen ord kommer det alltid en bestem kasus. Eks. Nominativ: bleiben, sein Dativ (Ergenzungen): ähneln, antworten, begegnen, danken, fehlen, folgen ... Dette i tillegg til betemte preposisjoner (eks. Akkusativ: durch, für, gegen, ohne, um). Endret 8. januar 2006 av t_man Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå