Gå til innhold

Diskuter "Donnie Darko"


Backspace_89

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så filmen for andre gang i går, og står fortsatt igjen med en del spørsmål :p Greit nok det at han ser inn i fremtiden, men hva med de ormehullene som kommer ut av folka? Og hvorfor la han seg i senga igjen når han visste at flymotoren kom til å lande der? Uansett, en veldig bra film! :p Kult å måtte tenke litt innimellom...

Lenke til kommentar

Det du spør om her, L@sse, er jo egentlig besvart tidligere i tråden, på en måte. I allefall det med at han legger seg i senga.

 

Når Donnie dør, vil det parallelle universet han eksisterer i, forsvinne.

Han skjønner vel at om han skal redde de som er døde, må han ofre seg selv. Dessuten har han mistet Gretchen.

 

Dette med ormene er jeg ikke helt sikker på. Det kan ha noe med at "alt er forutbestemt" eller noe sånn. :hmm:

Endret av MeTa][iC
Lenke til kommentar
Når Donnie dør, vil det parallelle universet han eksisterer i, forsvinne.

Han skjønner vel at om han skal redde de som er døde, må han ofre seg selv. Dessuten har han mistet Gretchen.

 

Aaah ;) Det er en mulighet, ja :p

5403477[/snapback]

 

Her leser vi ikke hele tråden skjønner jeg. Jeg gjentar hva jeg skrev i svar #20:

 

"Hvis du bruker audio-commentary sporet, så sier regissøren at Donnie Darko ikke trengte å dø. Helt på slutten tuter tilogmed Frank med bilhornet for å vekke Donnie Darko slik at han kommer seg ut, men hvorfor Donnie ikke dro ut av huset vet ikke regissøren selv."

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

*Bump*

Jeg synes Papillons teori virker som den er nær sanheten.

 

Men det er en ting som har fått meg til å tenke; Gary Jules' sang på slutten Mad World. I denne sangen synger han blant annet:

"The dreams in which I'm dying are the best I've ever had"

På slutten av filmen ser vi jo Donnie dø, men hva hvis det vi ser faktisk er Donnies drøm, han drømmer at han døde den natta da jetmotoren datt ned gjennom himmelen og traff rummet hans. Dette ville sørge for at alt det vonde som har skjedd i Donies liv etter at han lurte døden, ville gått bort. Donnie er glad for at han dør, derfor ler han. På slutten ser vi blant annet familien hans, og de virker ikke dypt berørt, dette støtter jo også min lille drømmeteori, da donnie selvsagt ikke ønsker at hans død skal gjøre hans nære noe vondt.

 

Dette er noe jeg har tengt en del på, denne slutten virker jo litt out-of-place med tanke på alt det tidsreiseopplegget Donnie opplever.

Men alikevell synes jeg det ville vært en interesant slutt, litt sånn Brazil på en måte.

 

 

men hva med de ormehullene som kommer ut av folka? 

5401185[/snapback]

Da jeg så filmen tenkte jeg ikke på det som noen ormehull, jeg tenkte på dem som at Donnie forutså deres bevegelser, som at han så inn i fremtiden.

Lenke til kommentar

Til SteffyBoy og alle dere andre som forstod filmen alt for godt og fnyser av den:

 

Dere forstod den ikke. Det er ikke en film som skal kunne forklares i detalj ved hjelp av moderne logikk. Historien er nydelig spunnet og viser, samtidig som den er en effektiv thriller, komedie og horrorfilm, mulige idéer omkring parallelle univers som et resultat av objekters reise i tid. Mye av det virket interessant og forlokkende på meg. Stemningen er storslagen og musikken er god, som nevnt. Kanskje SteffyBoy kan utdype noe rundt filmens dybde, og ikke bare slenge rundt seg med kommentarer.

Lenke til kommentar

Donnie Darko er en fantastisk film. Likte selv den orginale best da den lar seeren sitte igjen med en del spørsmål og ikke forklarer like mye slik som Directors Cut.

At Donnie Darko hadde kjedelig skuespill, det har jeg aldri hørt før :D

Kan ikke si meg enig i det.

 

Filmen er god på alle plan. Skuespill, manus, kameraføring, effekter, filmmusikk, og en meget god og interessant historie. Selv synes jeg det bare er positivt at filmen lar deg gruble og tenke litt på egenhånd. Det er da du vet at du har lykkes som regissør, når folk ikke bare ser filmen og glemmer den, -men heller tenker over filmen, diskuterer den, skriver om den på forums ol.

 

En kjekk side for de som vil lese mer om filmen

http://www.stainlesssteelrat.net/dd.htm

Endret av Menkromsen
Lenke til kommentar

Jake Gyllenhaal får i allefall meg til å tro at han er schiz i virkeligheten. :)

 

Kort sagt, jeg elsker denne filmen. Vet ikke hva det er, men jeg tror ikke det er fordi jeg liker å gjøre LarsP og Steffy irritert. Ikke bare derfor, i allefall. :wee:

Liker vel sikkert filmen så godt fordi jeg er så fjortizz, og siden denne filmen er så jævlig fjortizzz-ete... lizzm.

 

Den er bare en fornøyelig film som man kan sette seg ned med og nyte. Den er ikke hjernedød, leker litt med hodet, og er samtidig ikke en matematikkeksursjon. :)

Lenke til kommentar
Hadde du hørt noe om Donnie Darko før du så den? Jeg så den uten noen nevneverdige forventninger. Var en veldig positiv opplevelse.

6239909[/snapback]

Det kan jeg ærlig talt ikke huske, jeg husker bare at jeg ikke likte den første gang, men så den en gang til for å få historien på plass.

 

Jeg så den igjen nylig, grunnet press fra diverse forumbrukere, og den var akkurat slik jeg husket den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...