Patience Skrevet 3. januar 2006 Del Skrevet 3. januar 2006 (endret) Hei Slitet litt med å få opp "speeden" i ubuntu. Det er generelt litt sirup i menyene i forhold til feks XP. Noen som har gode tips til hva jeg kan gjøre? Endret 3. januar 2006 av Patience Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 3. januar 2006 Del Skrevet 3. januar 2006 Er du interessert i raskere boot også? Lenke til kommentar
Patience Skrevet 4. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2006 Hei Nei tenkte ikke på det i utgangspunktet. Men takk Lenke til kommentar
Palme Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Regner med at du bruker GNOME eventuelt KDE? Såfall kan du kanskje prøve en litt "lettere" WM som feks Fluxbox eller Openbox Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Berre ein tanke: Det man gjer for å senke oppstartstida, er la være å starte unødvendige prosesser, prosesse som ellers ville ligge i bakgrunnen. Vil ikkje det då være med på "speede" up hastigheten ved å ha mindre slike prosesser gåande i bakgrunnen? Lenke til kommentar
xeon Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 (endret) Berre ein tanke: Det man gjer for å senke oppstartstida, er la være å starte unødvendige prosesser, prosesse som ellers ville ligge i bakgrunnen. Vil ikkje det då være med på "speede" up hastigheten ved å ha mindre slike prosesser gåande i bakgrunnen? 5381173[/snapback] Det kommer an på minnemengden. De fleste prosesser tar lite kraft når de først er startet, men kan spise litt minne. Så har du lite minne kan det lønne seg å skru av flest mulig prosesser. Uansett kan man nå skru av de man ikke har bruk for. Btw, litt ironisk nick på trådstarter Endret 4. januar 2006 av xeon Lenke til kommentar
Patience Skrevet 4. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2006 Btw, litt ironisk nick på trådstarter 5381521[/snapback] Ypper du eller Neida.. he he.. "Patience" er hentet fra sangen med samme navn av Guns'n Roses utgitt i 1988. Min yndlingssang siden da.. Derfor er jeg patience Har forsøkt både KDE og GNOME. Stort sett det samme der. Saken er at jeg synes det er litt merkelig at jeg med nesten 1400 MB RAM og en XP2800+ prosessor ikke skal kunne klare linux som skal være bra for mindre maskiner.. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Du kan jo ha top oppe i en terminal og se om det er noe som sluker mye prosessor-kraft. Eventuelt prøve å installere drivere til skjermkort hvis du har nvidia eller ati. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Merkelig det går så tregt,, jeg kjører ubuntu 5.10 på en P4 1500MHz med 400MB minne. Går helt glatt det. Kjører Gnome btw, Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 (endret) Virker jo veldig rart da. Kan du ha noen programmer som henger som du ikke vet om? kjører ubuntu m gnome på 1024 RAM og Pentium M 2GHz som ligger på 800 MHz nesten hele tiden..(Den stiger noen ganger til 50% og andre ganger til 100% når jeg starter litt for mange ting, eller ymse programmer låser seg) Kan det være Nautilus som har en feil i seg?(hvis gnome er det som kjøres nu) edit: litt omformulering. testet: killall -9 "programmer som ikke trengs" ? Endret 5. januar 2006 av zeltex Lenke til kommentar
Patience Skrevet 5. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2006 Hm.. nei det har jeg ikke testet.. Det skal jeg jammen prøve Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 (endret) Kjør "top" i konsollet og se om det er noen programmer som bruker mye. EDIT: Står i en post lenger oppe, my mistake. Endret 5. januar 2006 av RattleBattle Lenke til kommentar
bogus Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Stor swappartisjon kjører du da? Om du har en i det hele tatt Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Har hatt samme problemet før, uten at det har vært noen spesiell grunn til det (god nok hw, ikke noe programmer som opptar all cpu-kraft/minne). Etter neste reinstallasjon (av nøyaktig samme distro og versjon), fungerte ting greit, men jeg har ingen peiling på hvorfor. Lenke til kommentar
dayslepr Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 (endret) må passe på at disken din kjører DMA også .. det har hendt dette har blitt deaktivert hos meg tidligere: sudo hdparm -d /dev/hda ..skal fortelle deg at DMA er påslått .. dette har utrolig mye å si i visse sammenhenger Endret 6. januar 2006 av dayslepr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå