Dan Hansen Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Leste forleden en oversikt over de forskjellige prisene på de forskjellige tjenestene. Det som slår meg er at en del håndverkere (snekkere, rørleggere og elektrikere) ligger som oftest på kr 250,- til kr 350,- pr time mens it-konsulenter og webdesignere ligger på mellom kr 600,- til kr 1500,- pr time. (alt eks mva) Hvordan kan dette ha seg - siden håndverkere gjerne har flere års utdannelse bak seg, fagbrev og mye større ansvar for utførte handlinger - mens de fleste it-folk kanskje ikke har mer enn kurs fra it-akademiet og lignende? Noen som har synspunkter på dette? Lenke til kommentar
BBC Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Hvem andre enn kundene skal betale for dot com konkursene da? :wink: Lenke til kommentar
nyggen Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 I noen tilfeller har kanskje en IT konsulent ansvaret for at mange bruker er f.eks. online på firmaets server osv. Skulle dette ikke virke er det IT guruen som er ansvarlig for å få det opp å gå, for det kan jo koste litt hvis 600 man ikke får jobbet på dataen sin, en snekker kan jo bare sette opp en ny dørkarm hvis den skulle være skadet. =o) En annen grunn er vel at prisene henger igjen fra de første bedrifter begynte med store nettverk osv. Da var det ikke så mange IT konsulenter og de som var der kunne skru opp prisen..... Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 hmm, kan det ha noe med at hvis en snekker hadde tatt 600,- pr. time; så ville folk ha snekret selv, det gjelder de andre håndverker-yrkene også. Mens når noen setter seg foran en pc som ikke starter, så kan det vere så greskt for de at de ikke vet om de skal ringe NASA eller KGB, dermed blir de "de som forstår det uforståelige " for "folk flest". dermed kan de ta så bra betalt. Oder Etwas ? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Quote: Den 2002-09-08 18:47, Dan Hansen skrev:Hvordan kan dette ha seg - siden håndverkere gjerne har flere års utdannelse bak seg, fagbrev og mye større ansvar for utførte handlinger - mens de fleste it-folk kanskje ikke har mer enn kurs fra it-akademiet og lignende?Noen som har synspunkter på dette? ganske enkelt: folk betaler det it-folka krever. lønn er ganske skjevt fordelt i samfunnet. som barnehagearbeider fikk jeg 90kr timen, selv om jeg tok vare på den nye generasjonen med borgere, og var med å gi dem et grunnlag for videre læring, sosial kompetanse, og så videre. en ganske viktig jobb, hvis man tenker over det (hva hvis alle barnehager streiket? hele samfunnet hadde gått på trynet). men er det snakk om å heve lønnen bare littegranne? nix.. Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Jeg vil heller sammenligne med et bilverksted. Der koster det 5-700 kr pr time, og du får det meste fiksa, det meste sjekkes med dataer. Hvorfor skulle vi ta mindre? Den erfaringen vi som holder seriøst på med data mener nå ihvertfall jeg må være like mye verdt. Gjorde en jobb for noen dager siden på en bedrift som ikke fikk hovedmaskinen til lønningssystemet til å logg på nett, og noen andre saker i samme farta. Fikset det og skrev en fin regning, og fikk en fornøyd kunde som fikk lønn til alle ansatte ut i tide. Selfølgelig skal det koste penger å benytte kompetansen til fagfolk også innen data, som i alle andre bransjer. Vi skal jo ha betalt også for papirarbeidet etterpå, utgifter til våre egne kontorrekvisita, telefoner etc. Lenke til kommentar
LeD Skrevet 9. september 2002 Del Skrevet 9. september 2002 Det kan jo også ha noe å si at kundene ofte vet veldig lite om hva IT-konsulentene egentlig gjør. De fleste vet hva en snekker driver med, man kan enkelt kontrollere hvor mange timer han arbeider, og at han gjør det han skal. De fleste har et begrep om hvor mange timer det bør ta å utføre en snekkerjobb, og hvor mye et arbeid bør koste. Det er nok færre som har noen ide om hvor lang tid det bør ta å lage en webside eller et dataprogram, og hvor komplisert dette arbeidet egentlig er. Derfor har det blitt "selgers marked". Jeg vet om firmaer som har ringt til den første "IT-konsulenten" de fant i Gule Sider, sagt at de skal ha "en sånn derre hjemmeside", og akseptert den første prisen de fikk... "De hadde jo ikke noe peiling på sånt." LeD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå