Gå til innhold

Få svartkrutt til å "eksplodere"

Anbefalte innlegg

Jeg og noen kamerater lagde en del svartkrutt her i ferien ved CIA-metoden. Å lage kruttet gikk fint, og det så ut som kvaliteten ble helt topp. Problemet er bare at det virker som svartkrutt må ha så mye mer trykk for å smelle enn f.eks. kruttet i raketter. Eksempel: vi fylte tomme hylser fra batterier fulle med krutt, og presset det i ei tvinge så mye vi turte. Etterpå satt vi i en propp, og teipet det fast med _masse_ ducktape. Men smellet ble bare like bra som i et dårlig knall fra et battert, selv om mengden krutt sikkert var 5 ganger så stor. Grunnen var at det lett sprengte hull i pappen.. Er det noen som vet noen ting som det er bra å pakke i? Ikke jernrør eller andre ting som det flyr splinter av :p

Og foressten : er det risikabelt å "presse" kruttet? kan det antenne av det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Var dette deg eller?

Neida, tull til side, men gjelder å være litt forsiktig når man driver med ting som kan sprenge, er ikke alt som går som planlagt ;)

5433430[/snapback]

Ah søren, skulle nettopp til å poste den her da jeg så at du hadde gjort det... jeg trodde også først at dette måtte være trådstarter, men avventer svar på det. Uansett viser den artikkelen fra VG at dette ikke er noe lurt å drive på med.

Lenke til kommentar
Jeg og noen kamerater lagde en del svartkrutt her i ferien ved CIA-metoden. Å lage kruttet gikk fint, og det så ut som kvaliteten ble helt topp. Problemet er bare at det virker som svartkrutt må ha så mye mer trykk for å smelle enn f.eks. kruttet i raketter.  Eksempel: vi fylte tomme hylser fra batterier fulle med krutt, og presset det i ei tvinge så mye vi turte. Etterpå satt vi i en propp, og teipet det fast med _masse_ ducktape. Men smellet ble bare like bra som i et dårlig knall fra et battert, selv om mengden krutt sikkert var 5 ganger så stor. Grunnen var at det lett sprengte hull i pappen.. Er det noen som vet noen ting som det er bra å pakke i? Ikke jernrør eller andre ting som det flyr splinter av :p

Og foressten : er det risikabelt å "presse" kruttet? kan det antenne av det?

5378580[/snapback]

Prøv ei brukt gass-hylse.

Vær forsiktig!

Lenke til kommentar

yupp,og splinter vil fyke i alle retninger. legg den under et teppe,nedi noe vann eller noe som beskytter for splinter. har du en slik kanne(f.eks silokanne) på 30-40 liter,fyll den med vann og slipp nedi. men den er nok bedre med kraftigere ladninger

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 år senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...