cp-nilsen Skrevet 3. januar 2006 Del Skrevet 3. januar 2006 Jeg og noen kamerater lagde en del svartkrutt her i ferien ved CIA-metoden. Å lage kruttet gikk fint, og det så ut som kvaliteten ble helt topp. Problemet er bare at det virker som svartkrutt må ha så mye mer trykk for å smelle enn f.eks. kruttet i raketter. Eksempel: vi fylte tomme hylser fra batterier fulle med krutt, og presset det i ei tvinge så mye vi turte. Etterpå satt vi i en propp, og teipet det fast med _masse_ ducktape. Men smellet ble bare like bra som i et dårlig knall fra et battert, selv om mengden krutt sikkert var 5 ganger så stor. Grunnen var at det lett sprengte hull i pappen.. Er det noen som vet noen ting som det er bra å pakke i? Ikke jernrør eller andre ting som det flyr splinter av Og foressten : er det risikabelt å "presse" kruttet? kan det antenne av det? Lenke til kommentar
ShyFx Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Hei! ville vært litt forsiktig med å holde på med krutt. Man vet aldri når det kan eksplodere. Kjenner en som gjor omtrent det samme, ente med at det gikk av i handa.. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 4. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2006 Ja, er klar over det, og spørsmålet mitt da er: vet noen om beholdere som er lette å få tak i som egner seg godt til dette? selv om jeg vet hva som skal til for å skape et smell, er det vanskelig å få til noe som funker i praksis Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Største problemet er vel at det brenner for sakte... Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Hmm, hvordan lagde du svartkrutt? Familien, har et par gamle kanoner liggende i kjelleren, som er ny restaurert, hadde vert gøy å fyre av noen smell med de. Lenke til kommentar
JeffK Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Famous last words: Joda, jeg er forsiktig Lenke til kommentar
Jokka1990 Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Kan noen si meg hvordan man alger svartkrutt? Lenke til kommentar
varmit Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 jeg beklager viss jeg bryter noen regler nå,så ikke forige posten før etterpå. Lenke til kommentar
EDB Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Var dette deg eller? Neida, tull til side, men gjelder å være litt forsiktig når man driver med ting som kan sprenge, er ikke alt som går som planlagt Lenke til kommentar
varmit Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 jeg vet det,det er akkurat derfor folk uten peiling skal holde seg langt vekke fra dette. er du en kjemiker som vet hva du gjør og som har riktig utstyr så ok,men å miste ei hånd,et øye,eller aller verst livet er ikke noe kjekt. Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Var dette deg eller?Neida, tull til side, men gjelder å være litt forsiktig når man driver med ting som kan sprenge, er ikke alt som går som planlagt 5433430[/snapback] Ah søren, skulle nettopp til å poste den her da jeg så at du hadde gjort det... jeg trodde også først at dette måtte være trådstarter, men avventer svar på det. Uansett viser den artikkelen fra VG at dette ikke er noe lurt å drive på med. Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Jeg og noen kamerater lagde en del svartkrutt her i ferien ved CIA-metoden. Å lage kruttet gikk fint, og det så ut som kvaliteten ble helt topp. Problemet er bare at det virker som svartkrutt må ha så mye mer trykk for å smelle enn f.eks. kruttet i raketter. Eksempel: vi fylte tomme hylser fra batterier fulle med krutt, og presset det i ei tvinge så mye vi turte. Etterpå satt vi i en propp, og teipet det fast med _masse_ ducktape. Men smellet ble bare like bra som i et dårlig knall fra et battert, selv om mengden krutt sikkert var 5 ganger så stor. Grunnen var at det lett sprengte hull i pappen.. Er det noen som vet noen ting som det er bra å pakke i? Ikke jernrør eller andre ting som det flyr splinter av Og foressten : er det risikabelt å "presse" kruttet? kan det antenne av det? 5378580[/snapback] Prøv ei brukt gass-hylse. Vær forsiktig! Lenke til kommentar
varmit Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 he he,da blir den mistenkelig lik denne: Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 jepp, blir ok det. Men vær veldig forsiktig, og ikke kakk den hardt. blir et enormt trykk der inni. Lenke til kommentar
varmit Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 yupp,og splinter vil fyke i alle retninger. legg den under et teppe,nedi noe vann eller noe som beskytter for splinter. har du en slik kanne(f.eks silokanne) på 30-40 liter,fyll den med vann og slipp nedi. men den er nok bedre med kraftigere ladninger Lenke til kommentar
Havon Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Hva bruker du som lunte? Standar svart-krutt lunte? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Oppskrifter til bomber og fyrverkeri er ikke tillatt. Tråden stenges og redigeres Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg