hockey500 Skrevet 3. januar 2006 Del Skrevet 3. januar 2006 (endret) Til jul fikk jeg, som jeg tidligere har nevnt i den frie kafeen, en DVD-Brenner. Det er en NEC DVD-brenner ND-3540 IDE. Jeg kobler den til, funker greit.Den blir oppdaget, lest av og brenning funker som alt skal i Windows. I linux blir den oppdaget som en enhet, og jeg fikk mounta den med denne kommandoen: sudo mount /dev/hdc /media/cdrom0 Så kommer det til skriving til disken. Jeg bruker GnomeBaker til dette.Det funker greit. Jeg brenner data til disken, men hvis jeg setter inn en DVD+RW disk jeg selv har brent funker det ikke å importere sesjonen. Det funker ikke hvis den er mounta, så jeg unmounter den. Da får jeg følgende feilmelding: Feil ved henting av sesjons informasjon cdrecord: Warning: Running on Linux-2.6.12-10-686 cdrecord: There are unsettled issues with Linux-2.5 and newer. cdrecord: If you have unexpected problems, please try Linux-2.4 or Solaris. Error: Cannot gain SYS_RAWIO capability.Is cdrecord installed SUID root? : Operation not permitted cdrecord: Found DVD+ media but DVD+R/DVD+RW support code is missing. cdrecord: If you need DVD+R/DVD+RW support, ask the Author for cdrecord-ProDVD. cdrecord: Free test versions and free keys for personal use are at ftp://ftp.berlios.de/pub/cdrecord/ProDVD/ cdrecord: Unspecified command not implemented for this drive. cdrecord: Cannot read first writable address Jeg prøver så å formatere DVD'en min. står den på "kjappt" funker det ikke i det hele tatt, skjer ingenting og GnomeBaker krasjer. skrur av "kjappt" og den sier at den er ferdig etter 1 sek. Logg fra sletting: DVD±RW/-RAM format utility by <[email protected]>, version 4.10. * 4.7GB DVD+RW media detected. - unimplemented command-line option for this media. - you have the option to re-run dvd+rw-format with: -lead-out to elicit lead-out relocation for better DVD-ROM compatibility, data is not affected; -force to enforce new format (not recommended) and wipe the data. i /etc/fstab ser cdrom0 slik ut: # <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass> /dev/hdc /media/cdrom0 udf,iso9660 umask=0777,rw,user,noauto 0 0 Hva kan jeg gjøre med dette? Endret 3. januar 2006 av hockey500 Lenke til kommentar
olear Skrevet 3. januar 2006 Del Skrevet 3. januar 2006 Bruk growisofs, ikke cdrecord. Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 3. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2006 (endret) Det funka! Lese litt dokumentasjon, --help, man growisofs osv. osv. så kommer nok dette til å funke fett takk! foreløpig har jeg bare klart å brenne til plata, men straks jeg finner ut hvordan jeg tømmer den også skal jeg se om det også funker. Endret 3. januar 2006 av hockey500 Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 4. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2006 hmm, litt problemer med å spille av DVD'en jeg har brent på vanlig spiller. Den spiller av, men stopper etter ca 30sek. jeg brente en veldig kort testfilm på kanskje 1min i går, og det funka bra. men i dag stopper bare filmen opp. Nå går diskusjonen litt over til tovid og growisofs, men satser på at det går greit, jeg. Tar for meg hele prosessen først jeg: jeg bruker tovid til konverteringen: makemenu -pal -dvd -align left -background "/media/hda5/Bilder/Bakgrunner/bg_4.jpg" -textcolor "rgb(255,255,255)" -highlightcolor "rgb(255,255,0)" -out "abc" -selectcolor "rgb(255,0,0)" -font "helvetica" "film.avi" "/media/hda5/Untitled_menu_1" tovid -overwrite -pal -dvd -wide -in "/media/hda5/Filmer/film/film.avi" -out "/media/hda5/Tfilm.avi.tovid_encoded" makexml -dvd -overwrite -menu "/media/hda5/Untitled_menu_1.mpg" "/media/hda5/film.avi.tovid_encoded.mpg" "/media/hda5/film" Når jeg har gjort det burde det være greit å bruke "makedvd" til å lage mappestrukturen, VOB filer og alt det der. Men da funker ikke menyen, så jeg går først inn i xml fila for å endre dette. Etterpå ser den sånn ut: <dvdauthor dest="/media/hda5/The_Longest_Yard"> <vmgm> </vmgm> <titleset> <titles> <pgc> <vob file="/media/hda5/film.mpg" chapters="0" /> <post>call menu;</post> </pgc> </titles> </titleset> </dvdauthor> Etter det prøver jeg å kjøre makedvd. Da funker det, men jeg får servert 2 feilmeldinger når den er ferdig: -------------------------------- makedvd A script to create a DVD-Video file structure and burn it to DVD Part of the tovid suite, version 0.24 http://www.tovid.org -------------------------------- Authoring disc from file: film.xml ========================================================= Creating DVD-Video disc structure with the following command: dvdauthor -x "film.xml" DVDAuthor::dvdauthor, version 0.6.11. Build options: gnugetopt magick iconv freetype Send bugs to <[email protected]> INFO: Locale=nb_NO.UTF-8 INFO: Converting filenames to UTF-8 INFO: dvdauthor creating VTS STAT: Picking VTS 01 STAT: Processing /media/hda5/film.mpg... STAT: VOBU 17696 at 2753MB, 1 PGCS INFO: Video pts = 0.184 .. 6374.544 INFO: Audio[0] pts = 0.184 .. 6374.456 STAT: VOBU 17707 at 2754MB, 1 PGCS INFO: Generating VTS with the following video attributes: INFO: MPEG version: mpeg2 INFO: TV standard: pal INFO: Aspect ratio: 16:9 INFO: Resolution: 720x576 INFO: Audio ch 0 format: ac3/2ch, 48khz drc ERR: Cannot find PGC with entry ptt ERR: in VTS pgc 0, <post> !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! makedvd encountered an error during the DVD creation process: Could not create the DVD-Video disc structure in /media/hda5/The_Longest_Yard. Leaving /media/hda5/The_Longest_Yard for inspection. See if anything in the above output helps you diagnose the problem, and please file a bug report containing the above output. Sorry for the inconvenience! Disken lar seg som sagt starte, men den stopper opp. Har det kanskje noe med formatet å gjøre? jeg har nå prøvd å brenne ut filmen 2 ganger på DVD+RW plater, men akkurat samme feil på akkurat samme sted. Hva gjør jeg galt nå? noe med valg av NTSC / NTSC Film / PAL? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå