Gå til innhold

2 Seagate HDD en yter 3MB/sec den andre 55?

Anbefalte innlegg

Packard Bell Imdeia5534

WinXP Home sp2

P4 3.4GHz (HT)

1GB Minne

2 x Seagate 160GB disker

(ca. 11mnd og noen dager gammel.)

Hei!

Skulle hjelpe onkelen min med deres pc, og har slitt håret av meg tli nå fordi alllt går så grøsselig treigt. Det vil si, ikke alt, men alt som bruker c:.

De har en veldig oppegående maskin, det er ikke virus (NOD32), eller adWare (AdAware) eller spybots (Spybot S&D). Registeret er "rent og pent" og det er i allmenhet ikke noe røsk inne på maskina. Programmer nevnt i parantes er slike jeg har kjørt for å sjekke nevnte ting. F.eks. brukte jeg NOD32 deep scan for å sjekke at det ikke var virus osv osv.

Allikevel går allt som i sirup. Lastet ned DiskSpeed32 og kjørte dette, og oppdaga da noe merkelig:

Fysisk Disk nummer 1 (C:) har gjennomsnittlig 3200kilobyte/sec i dette programmet,

mens fysisk disk nummer 2 (D:) har gjennomsnittlig 57000kilobyte/sec i dette programmet.

OBS: Kjørte bare testen i 1 minutt ca. på hver disk, så dette er ikke snitt over hele disken. Men stoppet da av-viket på disk 1 er mildt sagt slående.

Jaha, tenkte jeg, kanskje disken er i ferd med å ta kvelden, eller kanskje den er satt opp i en eller annen merkelig modus?

Lasta derfor ned

Active SMART 2.42 og kjørte dette, men denne rapporterer att begge diskene kjører Ultra DMA5 og at begge diskene er i fin-fin form (ifølge S.M.A.R.T.)

Er det noen som har noen forslag til andre ting jeg kan sjekke i windows, eller anndre programmer jeg kan bruke/prøve for å finne feilen?

Support er verdiløs, eller iallefall personen jeg fikk snakket med. Dårlig engelsk gikk det i, og alt han kunne si var at "press F11 during boot and re-cover window"... jah. for det hjelper sikkert... elller??

Hjelp??

Endret av Dargar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå også benyttet HD-TACH3 og her fikk jeg litt mer "spennende" innformasjon.

Se vedlagte screen-dumps. Spesielt average CPU på de 2 tetene... på den som fungerer så er den 1-2%, på den andre... 50% (+/-1%)!

:dontgetit::dontgetit:

Så hva i alle granskauer er dette? :no:

post-3944-1136315172_thumb.jpg

post-3944-1136315278_thumb.jpg

Endret av Dargar
Lenke til kommentar

Får prøve i morgen om jeg får tid. Problemet mitt ble att de ville hente maskina idag å ta den med hjem så barna kunne spille the Sims2 som de hadde ønska seg til jul. -De snakka om å bare levere den inn på garantien, sikkert like greit, men da får jeg jo kanskje alldrig vite. :(

jaja.

Slik de var kobla, så sto begge på samme kabel (master-slave, master var "bad"), så det er det vel ikke.. og iom at de er på samme kabel er de også på samme port? eller?.

Og selv om det skulle være kabelen, er det noen som har noen meninger om hvorfor cpu-util gikk opp så kraftig?

Lenke til kommentar

Går ut i fra at det var IDE disker og ikke SATA?

Den ene disken står sikker på PIO modus hvis du sjekker under enhetsbehandling. Da er det CPU som må foreta seg all lagring av data mot disk og da sløses CPU kraft samtidig som data lagres veldig seint.

Ofte holder det å endre modus til "DMA hvis tilgjengelig", hvis den allerede står på det, men fortsatt kjører på PIO så kan du prøve å slette kontrolleren og restarte maskinen. Hvis det ikke hjelper så er det kanskje en dårlig kabel (prøv å skift den, eller sett hardisken på en annen kabel) BIOS trøbbel, eller kanskje feil på noe annet hardware.

Endret av JoergenJonassen
Lenke til kommentar

hummm. jo, den sto på "DMA hvis tilgjengelig" men kjørte i PIO mode. Visste ikke hva jeg kunne gjøre på det, og glemte helt å nevne det i posten. kan spørre om de gidder å prøve å slette kontrolleren å la windows innstalere den på ny for å se om det fungerer bedre da. :)

Takk for tipset!

Lenke til kommentar
hummm. jo, den sto på "DMA hvis tilgjengelig" men kjørte i PIO mode.

5380646[/snapback]

Om dette skjer kan du sette den i PIO mode, starte maskinen på nytt og så sette den på DMA igjen. (og starte på nytt om jeg husker riktig..)

-Kisp

Lenke til kommentar

Bare en innskytelse til spekulasjonene i de to første innleggene: Siden "burst speed" viser 3,4 MB/s mellom kontrolleren på hovedkortet og cachen på harddisken så tror jeg ikke det er noe feil med platene.

Teorien om at det kan være en dårlig PIO-mode synes jeg er litt tynn, for selv det burde gitt 10-20 MB/s. Men det er selvfølgelg verd å sjekke.

Hvis du ikke får til noe så går det an å prøve F11 etter at du har tatt backup av alt som skal taes vare på. Hvis det er noen rart med OSet så vil det forhåpentligvis bedre seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...