Ivan Drago Skrevet 3. januar 2006 Del Skrevet 3. januar 2006 Skal montere SATA harddisk og kontroller på en eldre PC med Celeron 500 CPU (ASUS P3B-F hovedkort) Har dere tips om hva jeg bør kjøpe? Gjerne noe billig. SATA vs SATA 2? Har ingen anelse om dette... Det er viktig at man kan boote fra SATA kontrolleren, siden jeg vil legge windows XP inn på SATA harddisken. Mulig jeg kan finne BIOS oppgradering for hovedkortet og kjøpt en stor IDE harddisk, men redd dette medfører mye knot og tull. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. januar 2006 Del Skrevet 3. januar 2006 Det er viktig at man kan boote fra SATA kontrolleren ... 5376363[/snapback] Lurer på om ikke akkurat det kan bli et problem. Det er BIOS på HK som bestemmer hva som kan boote, og hvis den ikke er fleksibel nok så lar det seg ikke gjøre. Gjorde et slikt forsøk en gang, og konkluderte med at det ikke var mulig på den PC'en. Kunne bruke SATA til lagring men måtte ha PATA for å boote. Lenke til kommentar
Ivan Drago Skrevet 3. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2006 På den BIOS versjonen jeg har nå kan jeg under "Other Boot Device" velge: Disabled (slik den står nå) SCSI Boot Device Mulig denne også gjelder andre typer kontrollerkort? INT18 Device (network) Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 3. januar 2006 Del Skrevet 3. januar 2006 Ja, du kan velge SCSI-bootdevice. (SATA-II finnes ikke) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. januar 2006 Del Skrevet 3. januar 2006 OK, da har du mulighet. SATA blir ofte definert som SCSI. Lenke til kommentar
Ivan Drago Skrevet 3. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2006 Kan jeg bruke SATA-2 harddisk på SATA kontrollerkort? Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 3. januar 2006 Del Skrevet 3. januar 2006 Yepp, men da får du ikke utnyttet 'S-ATA2' funksjonaliteten så da kan du like gjerne kjøpe en 'S-ATA1' disk. Pluggene er like og de skal være kompatible begge veier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå