Gå til innhold

Gud er et gen ved navn VMAT2..


Anbefalte innlegg

"VMAT2-genet er blitt fremelsket gjennom evolusjonen fordi det ga våre forfedre en fordel religion og spiritualitet samlet samfunnet og gjorde det mer stabilt."

http://www.illvit.no/polopoly.jsp?d=154&a=2882

 

Slik jeg leser det er altså religion for de som fremdeles ikke har utviklet seg i samsvar med samfunnet.

 

Tidligere var det fornuftig med et slikt gen da det gjorde samfunnet stabilt. Er det noen som med hånden på hjertet kan si at religion gjor samfunn stabilt i dag? Selvfølgelig ikke... Religionsgenet har gått fra å være et fornuftig gen som gjorde at våre forfedre holdt sammen rundt leirbålet til å få land og religioner til å være bitre fiender.

 

Rart at ikke evolusjonen har kvittet seg med det enda. Men artikkelen har et svar på hvorfor:

"De troende fått en evolusjonær fordel i forhold til dem som ikke har hatt den rette genetiske bakgrunnen. På den måten er personer med den spesielle utgaven av VMAT2-genet blitt valgt ut fra generasjon til generasjon ved naturlig seleksjon, slik at genet er blitt bevart i en stor del av befolkningen helt til våre dager."

Dette er grunnen til at det fakisk er så mange som tror på ett eller annet. Men gi det tid... Vi kommer nok til å se mindre og mindre av VMAT2 i årene som kommer.

 

Vi konkluderer med:

"Genet og evnen til å tro på gud har sikkert også vært en fordel da menneskets hjerne i sin tid utviklet seg og ga oss en bevissthet, som blant annet fikk oss til å gruble over livet og døden."

 

Kommer dere på noen reelle fordeler i dag? Bortsett fra de egoistiske fordelene om at de religiøse selv føler seg bedre/bedre enn andre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Leste det i Illustrert Vitenskap i juleferien. Gir egentlig en god idé om hvorfor noen fant opp det med gud, har egentlig aldri skjønt vitsen.

 

vel, har dessuten også på følelsen av at noen troende kommer til å *flame* denne tråden :/

Lenke til kommentar

Det er vel flere teorier om dette:

 

Fra Beliefnet

 

Participation in and receptivity to certain religious and spiritual practices may be linked to the density of one of 15 serotonin receptors in the brain, said Dr. Lars Farde, professor of psychiatry at Karolinska Institutet in Stockholm, Sweden, and co-author of, “The Serotonin System and Spiritual Experiences,” published in the November issue of the American Journal of Psychology.
Lenke til kommentar

Tror dere ikke at siden gud egentlig kommer av et gen eller "receptors in the brain", så kommer evolusjonen snart til å luke det bort? Man ser jo det allerede i dag. Færre og færre tror på religion. Dette kommer jo av at man ikke trenger det i den graden man trengte det før.

Lenke til kommentar
Tror dere ikke at siden gud egentlig kommer av et gen eller "receptors in the brain", så kommer evolusjonen snart til å luke det bort? Man ser jo det allerede i dag. Færre og færre tror på religion. Dette kommer jo av at man ikke trenger det i den graden man trengte det før.

5377953[/snapback]

 

Jeg tror at så lenge folk frykter døden vil Gud i en eller annen form tilbes, da han/hun/det er det eneste som kan redde dem.

Lenke til kommentar
Tror dere ikke at siden gud egentlig kommer av et gen eller "receptors in the brain", så kommer evolusjonen snart til å luke det bort? Man ser jo det allerede i dag. Færre og færre tror på religion. Dette kommer jo av at man ikke trenger det i den graden man trengte det før.

5377953[/snapback]

 

Jeg tror at så lenge folk frykter døden vil Gud i en eller annen form tilbes, da han/hun/det er det eneste som kan redde dem.

5378258[/snapback]

 

Syns det er veldig feil at en religion skal basere seg på frykt. Blir det samme som Bush gjorde, sa om og om igjen at Irak hadde atomvåpen osv. Han skapte frykt blant befolkningen og gjorde det dermed lettere for seg selv å invadere Irak.

Men nå skal vi ikke diskutere det :p

Lenke til kommentar
Jeg tror at så lenge folk frykter døden vil Gud i en eller annen form tilbes, da han/hun/det er det eneste som kan redde dem.

 

No shit. Jeg skal iallefall tilbe gud når jeg ligger for døden. Kanskje ta med allah siden han i bunn å grunn er samme guden (Abraham osv er stamfedre eller noe i islam).

 

Men jeg tror egentlig relgion gir folk håp. Det er derfor det er i den vestlige verden troen forsvinner raskest. Folk trenger ikke håp i samme grad og greier seg uten en gud + vi er god utdannet som fører til lavere antall relgiøse.

Endret av Veritas_
Lenke til kommentar
Tror dere ikke at siden gud egentlig kommer av et gen eller "receptors in the brain", så kommer evolusjonen snart til å luke det bort?

 

Er vel heller tvilsomt ettersom de som da (påståelig) har dette genet også ofte er imot bruk av prevansjon pga sin tro på Gud.

 

At det blir færre troendes har nok mer med økt kunnskap.

Lenke til kommentar

Dette genet har ikke noe med hvilken religion å gjøre. Jeg regner med det er dette genet som idet hele tatt lar oss være i stand til å tenke over at "det er noe der ute" og kan dermed tilbe det, uansett hva det måtte være.

 

Dette genet kan også virke som har hatt en sammenheng med filosofi generelt og kanskje har virket som en "booster" i primatenes evolusjon da kanskje dette genet har vært med på å utvikle oss intelligente og refrekterende.

Lenke til kommentar
Tror dere ikke at siden gud egentlig kommer av et gen eller "receptors in the brain", så kommer evolusjonen snart til å luke det bort? Man ser jo det allerede i dag. Færre og færre tror på religion. Dette kommer jo av at man ikke trenger det i den graden man trengte det før.

5377953[/snapback]

Jeg tror ikke de som tror på en høyere makt har så mye høyere dødelighetsrate, om noen i det hele tatt, at de kommer til å dø i store nok tal til å se en endring snart. Kommer litt an på definisjonen av snart selvsagt.

 

 

Syns det er veldig feil at en religion skal basere seg på frykt. Blir det samme som Bush gjorde, sa om og om igjen at Irak hadde atomvåpen osv. Han skapte frykt blant befolkningen og gjorde det dermed lettere for seg selv å invadere Irak.

Men nå skal vi ikke diskutere det :p

5380123[/snapback]

Evolusjonen bryr seg ikke om hva vi synes og ikke synes det er feil at religion skal basere seg på.

Lenke til kommentar
Men hvordan utvikler hjernen seg da..? Vist det skjer ved evuluvsjon, så vill vell alle dyr bli så smarte som oss..?

 

Og den ligner på en datamaskin.? Hvem, hva, hvordan blei den programert..?

5390281[/snapback]

 

Nå er det ikke helt slik jeg ser det uten at jeg er noen ekspert på området. Evolusjon vil vel for dyr som for mennesker ta vare på de egenskapene som sikrer overlevelse på beste mulige vis? Dette gjøres i såfall, slik jeg ser det, enkelt og greit på den måten at egenskaper som gjør dyr (eller mennesker) til dyktige forplantere gir den høyeste forplantningen og altså det høyeste antall avkom? De med egenskaper som gjør dem mindre egnet til å skaffe seg make og forplante seg vil vel ha lavere sjanser for å få videreført sine gener og dermed over tid kunne dø ut.

 

Dersom dyr utvikler seg i et tilsvarende evolusjonstempo som mennesker og menneskene fortsetter i sitt tempo vil vel dyrene aldri nå oss igjen? For at det skulle skje måtte menneskenes evolusjon stått stille i millioner av år.

Lenke til kommentar
Men hvordan utvikler hjernen seg da..? Vist det skjer ved evuluvsjon, så vill vell alle dyr bli så smarte som oss..?

 

Og den ligner på en datamaskin.? Hvem, hva, hvordan blei den programert..?

5390281[/snapback]

Hvordan:

Kanskje et individ som hadde noen flere og bedre organiserte hjerneceller klarte å utnytte redskaper bedre, og dermed overlevde en hard vinter? Ettersom evolusjon er en såpass langvarig prosess vil man vanskelig kunne se de enkelte forandringer. Selve forandringene oppstår som følge av tilfeldigheter, men det er hovedsakelig de gunstige tilfeldighetene som lever lenge.

 

Angående dette med dyr, så vil det ikke automatisk si at høyere intelligens gir bedre overlevelsesrate. Maur er effektive selv om de ikke har en stor hjerne, og det samme kan man si om reptiler. En av de største ulempene med en stor hjerne er energiforbruk. Så vidt jeg husker står hjernen for 20% av kroppens totale oksygenbruk ved hvile, men tallet er kanskje ikke helt rett. I alle fall ville en mindre hjerne brukt mindre energi og dermed trenger ikke individet å spise like mye eller like ofte. Mange dyr mangler også noe å bruke høyere intelligens på, instinkter og reflekshandlinger kan dekke opp de aller fleste handlinger i et liv. Alt fra jakt, til hvor man sover og parringsakten trengs det egenltlig ikke så mye intelligens for å få til. Mennesket er her i en særposisjon, dels på grunn av et variert levemønster, dels på grunn av hendene våre og dels av andre grunner som jeg ikke vet.

 

Det faktum at vi har hender gjør at vi lett kan ta i bruk redskaper, noe som sannsynligvis er grunnen til at vi fikk hender til å begynne med. Ved bruk av redskaper finnes det alltid en ny måte å bruke redskapet på, og det er her intelligensen kommer inn. Ved å være tilpasningsdyktige klarte menneskets forfedre å overleve, og å overlevere deres gener for intelligens til nyere mennsker.

 

Hvis man studerer menneskehjernen vil man se at den fungerer ved samspill mellom nerveimpulser, hormonbalanser og andre ting. Vi vet per i dag ikke akkurat hvordan hjernen fungerer, og kan dermed heller ikke utvikle en datamaskin som er helt lik den. Jeg tror ikke det er umulig å skape intelligente og følende maskiner en gang i fremtiden, spørsmålet er om de utevolusjonerer oss eller ikke.

 

 

Det ble et langt innlegg som egentlig ikke er on-topic. Jeg håper den ga noen svar. Om noen har mer interesse av å vite mer om evolusjon og mine tanker rundt det, start en ny tråd om emnet, og send meg en PM. Hvis ikke håper jeg vi klarer å holde fokus mer på dette gudsgenet i denne tråden.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar
Dette genet har ikke noe med hvilken religion å gjøre. Jeg regner med det er dette genet som idet hele tatt lar oss være i stand til å tenke over at "det er noe der ute" og kan dermed tilbe det, uansett hva det måtte være.

 

Dette genet kan også virke som har hatt en sammenheng med filosofi generelt og kanskje har virket som en "booster" i primatenes evolusjon da kanskje dette genet har vært med på å utvikle oss intelligente og refrekterende.

Jeg er uenig. Dette fordi mennesker som er religiøse i stor grad er "sauer" som tror blindt på det som blir fortalt dem. Det virker som de mangler kritisk sans. Hvis du ser disse "gladkristne" menneskene, så virker det som de er totalt hjernevasket, nesten dopet.

 

Det som er positivt i vanskelige tider er at dette nok fører til samhold og trygghet (om enn kunstig). Men i et trygt, moderne, opplyst samfunn holder det oss bare tilbake.

Lenke til kommentar
Jeg er uenig. Dette fordi mennesker som er religiøse i stor grad er "sauer" som tror blindt på det som blir fortalt dem. Det virker som de mangler kritisk sans. Hvis du ser disse "gladkristne" menneskene, så virker det som de er totalt hjernevasket, nesten dopet.

 

Det som er positivt i vanskelige tider er at dette nok fører til samhold og trygghet (om enn kunstig). Men i et trygt, moderne, opplyst samfunn holder det oss bare tilbake.

5392438[/snapback]

 

Poenget er at det ligger et gen i oss alle som har hjulpet oss gjennom evolusjonen ved at vi overlevde og klarte oss gjennom trasige perioder ved å tro på noe. Selvfølgelig overlevde disse genene og kan ha medvirket i stor grad at akkurat vår menneskerase overlevde ovenfor neandertalerne.

Jeg er enig med deg i at gladkristne mennesker er meget merkelige. Ikke nødvendigvis Kristne som i deres religion, men uansett religion kan få et menneske til å bli sprø eller oppføre seg som hjernevasket ovenfor Gud eller Allah eller hva det måtte være. Jeg tror faktisk at dette genet eller det som framgjør slik adferd er koblet til mange andre ting. F.eks spøkelser og overtro, eller bare evnen til å tro på noe selv om bevisene kan vise noe helt annet.

 

Du sier jo selv at det kan ha vært positivt i vanskelige perioder ved at det fører til samhold og trygghet i en klan. Og jeg er også enig med deg i at i dagens moderne samfunn tregs ikke dette i samme grad som før. Men selv tror jeg at om dette genet ikke trengs hos framtidens primater så vil det enkelt nok forsvinne selv. Men det spørs på hva slags adferd som er knyttet til dette genet og om det vil trengs i fremtiden.

Lenke til kommentar
Poenget er at det ligger et gen i oss alle som har hjulpet oss gjennom evolusjonen ved at vi overlevde og klarte oss gjennom trasige perioder ved å tro på noe. Selvfølgelig overlevde disse genene og kan ha medvirket i stor grad at akkurat vår menneskerase overlevde ovenfor neandertalerne.

 

Du sier jo selv at det kan ha vært positivt i vanskelige perioder ved at det fører til samhold og trygghet i en klan. Og jeg er også enig med deg i at i dagens moderne samfunn tregs ikke dette i samme grad som før. Men selv tror jeg at om dette genet ikke trengs hos framtidens primater så vil det enkelt nok forsvinne selv. Men det spørs på hva slags adferd som er knyttet til dette genet og om det vil trengs i fremtiden.

5431167[/snapback]

 

Og jeg er selvfølgelig helt enig i hva du sier raziel. Det er akkurat dette jeg har prøvd å formidle i mine tidligere poster. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...