Gå til innhold

Tips til .no domene? Står helt stille her

Anbefalte innlegg

Skal opprette enkeltmannsforetak i brreg. Men for dette må jeg tenke ut hva foretaket skal hete og i samme slengen hva som skal stå før .no.

Siden skal drive med foto. En kan si det skal være en form for portfoile for bildene jeg tar og annet jeg legger der.

Det jeg trenger er tips på hva jeg burde ha før .no

håper på hjelp =)

mine forslag:

csfoto.no (får kopibeskyttet, men ingen .no domener eksisterer)

csphoto.no

myworld.no

andre tips:

photospace.no

fotobyen.no

photocity.no

fotoworld.no

my-fotoworld.no

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det ikke meninga at et firmanavn/kunstnernavn/domenenavn skal gjenspeile deg selv litt? Skal du drive innen et kreativt yrke bør du vel være kreativ nok til å finne på et navn selv?

:roll:

5375900[/snapback]

grr...om jeg skal drive med foto, så er det ikke gitt at jeg finner det perfekte domene navn.

Hovedsaklig hadde jeg lyst på tips om utforming osv, i tillegg til forslag.

Kan godt skriver hele navnet mitt og si meg fornøyd, men vil jo ha noe som er enkelt å huske og derfor spurte jeg om hjelp.

Lenke til kommentar

Gjenspeile deg selv betyr ikke det samme som å skrive hele navnet ditt og si deg fornøyd. Jeg vil ikke gi deg noen forslag så lenge jeg ikke har sett noen av fotografiene dine, ikke aner hvordan stilen din er, ikke vet hvilke preferanser du har innen foto, osv. Da blir det bare til at man kommer opp med en masse tilfeldig tull. omgfotorulez.no passer ikke nødvendigvis deg, selv om Knut Fridtjof (13) synes det høres vanvittig kult ut.

Lenke til kommentar

problemet er at hva jeg tar bilder av er veldig variert. Hadde jeg hatt to ting jeg alltid fotograferte så ville saken vært enklere.

Forsåvidt kan jeg ikke publisere bilder av mennesker jeg har tatt bilde av uten deres samtykke. Så primært er det jo bilder av objekter som biler, natur,sport osv.

Lenke til kommentar
Uansett hva du ender opp med bør du vurdere å sikre deg www.bilder.no som ser ut til å være ledig. Så kan den evt redirecte til din side :)

5375939[/snapback]

takk :)

Vurderer å ta csfoto.no ettersom det er initialene i navnet mitt og det gjenspeiler siden på enklest mulig måte.

Har sendt mail til Norid om hvorvidt det blir et problem å få dette registrert.

Lenke til kommentar

For å få .no trenger du vel ikke være registrert? Kan ikke en privatperson registrere det?

En annen ting du bør vurdere er om du på sikt skal henvende deg utenfor landet. Da kan en engelsk skrivemåte og/eller .com være bedre. "Foto" blir veldig norsk.

Lenke til kommentar
For å få .no trenger du vel ikke være registrert? Kan ikke en privatperson registrere det?

5376185[/snapback]

Nei, man må ha et registrert foretak i Brønnøysundregistrene for å registrere .no-domenenavn. Dette primært for å hindre misbruk som oppkjøp av en mengde domenenavn bare for å selge de til høystbydende.

Endret av @kd
Lenke til kommentar
moro...nå påstår brreg at man må tjene 50 000 kr per år for å kunne registreres i enhetsregisteret. Altså kan jeg ikke få .no domene likevel :(

5376040[/snapback]

Dette er om du skal være med i MVA registeret.

5376167[/snapback]

så ved å registrere meg i enhetsregisteret uten å drive annen næring enn bilde og webside så skal jeg få godkjent .no domene og alt?

Lenke til kommentar
moro...nå påstår brreg at man må tjene 50 000 kr per år for å kunne registreres i enhetsregisteret. Altså kan jeg ikke få .no domene likevel :(

5376040[/snapback]

Dette er om du skal være med i MVA registeret.

5376167[/snapback]

så ved å registrere meg i enhetsregisteret uten å drive annen næring enn bilde og webside så skal jeg få godkjent .no domene og alt?

5376402[/snapback]

Ja, om da ikke praksisen er endret de siste par år, noe jeg ikke har fått inntrykk av.

Lenke til kommentar

dette hevder brreg nå

Vi beklager hvis du har fått motstridende og forvirrende inforasjon fra oss.

Det tas nå utgangspunkt i ditt spørsmål om å registrere et enkeltpersonforetak i Enhetsregisteret for å kunne søke om et no.domene, og kun for dette formål.

Å etablere et domene gir i seg selv ikke rett til registrering av et enkeltpersonforetak. Et enkeltpersonforetak defineres som en næringsvirksomhet drevet av en enkelt fysisk person, som har et personlig og ubegrenset ansvar for dette foretakets forpliktelser.  For at man skal kunne si at det drives et enkeltpersonforetak må det foreligge en aktivitet av et visst omfang. Omfanget må vurderes både i forhold til omfanget i tid, innsatsen av arbeidskraft og den økonomiske omsetning. Aktiviteter som må anses som rene engangsforeteelser eller hobbyvirksomhet omfattes ikke av begrepet virksomhet. Med næringsvirksomhet menes virksomhet av økonomisk karakter, dvs. at den har et innhold som er egnet til å gi overskudd. Omsetning under kr. 50 000,- i løpet av ett år regnes i denne sammenheng ikke som næringsvirksomhet, og gir derfor ikke rett til registrering av et enkeltpersonforetak.

Ut fra de opplysninger du her gir kan du altså ikke registrere et enkeltpersonforetak.

dette skrev jeg i søknaden

Selvstendig fotograf, som skal bruke internett som potfoile for produksjon av bilder. Det ligger ikke i planene at det vil bli noe inntjening første året grunnet oppstart. Ideen som nevnt ovenfor er å bruke internett til publisering og promotering av mine arbeider.

jeg kan jo ende med å tjene penger etterhvert, men første året må jeg ha tid til å opparbeide meg erfaring,side osv mener jeg.

Lenke til kommentar

Oprettet nå selv enkeltpersonforetak uten å registrere meg i mva registeret. Det du får svar på er jo feil i forhold til dette. 50 000 er grensen for om virksomheten blir avgiftspliktig eller ikke.

I praksis blir du registreringspliktig til Enhetsregisteret som en følge av plikten til å melde deg inn i ett av de andre store, statlige registrene. Dermed er det noen få grupper som slipper registreringsplikt, så sant de ikke har ansatte eller skal betale MVA. Det dreier seg om små enkeltpersonforetak utenom varehandelen og om foreninger som ikke driver næringsvirksomhet. (Noen av disse er pålagt registreringsplikt av Statistisk sentralbyrå. De det gjelder får beskjed.)

Men alle næringsdrivende og foreninger har rett til å registrere seg hvis de vil. Veldig mange benytter seg av denne retten. En av fordelene er at du får et organisasjonsnummer. Når myndighetene kjenner dette nummeret, kan de lettere samordne de opplysningene om virksomheten din som skal inn i offentlige registre. Det kan spare deg for mange ekstra spørreskjemaer. I foreninger og klubber kan et organisasjonsnummer spare tillitsvalgte for å framstå som ansvarlig for formue og gjeld i egen person.

http://www.spor-oss.no/kap2/spm212.html

Her kan du gå inn og fylle ut registrering:

http://www.brreg.no/blanketter/enkeltmann.html

Lenke til kommentar

fikk dette som svar

Javel. Hvis du angir som virksomhet/branse i registreringsmeldingen dette du her skriver, altså selvstendig fotograf, vil ikke Enhetsregisteret i sin saksbehandling ha noen grunn til verken å betvile eller sette spørsmålstegn ved at det skal drives selvstendig næringsvirksomhet,(det kan jo ikke vi vite noe om) og registreringen vil da sikkert bli godkejnt. Men, som nevnt: Hvis du derimot oppgir som virksomhet/bransje at du kun registrerer deg for å få et domene, vil registrering ikke bli godkjent, fordi dette ikke er noen næringsvirksomhet.

Du sier at du "skrev følgende i søknaden". Hvilken søknad? Vi kan ikke se å ha hatt noen registreringsmelding til behandling på ditt navn. Har du eventuelt brukt et annet navn på foretaket? I så fall: Vennligst oppgi dette!

tror han er lei masingen min nå :p

har sendt søknad, og håper at alt er klart til 7. januar

Lenke til kommentar
fikk dette som svar

Javel. Hvis du angir som virksomhet/branse i registreringsmeldingen dette du her skriver, altså selvstendig fotograf, vil ikke Enhetsregisteret i sin saksbehandling ha noen grunn til verken å betvile eller sette spørsmålstegn ved at det skal drives selvstendig næringsvirksomhet,(det kan jo ikke vi vite noe om) og registreringen vil da sikkert bli godkejnt. Men, som nevnt: Hvis du derimot oppgir som virksomhet/bransje at du kun registrerer deg for å få et domene, vil registrering ikke bli godkjent, fordi dette ikke er noen næringsvirksomhet.

Du sier at du "skrev følgende i søknaden". Hvilken søknad? Vi kan ikke se å ha hatt noen registreringsmelding til behandling på ditt navn. Har du eventuelt brukt et annet navn på foretaket? I så fall: Vennligst oppgi dette!

tror han er lei masingen min nå :p

har sendt søknad, og håper at alt er klart til 7. januar

5376579[/snapback]

Syntes tonen/holdningen han holder i den mailen der er virkelig dårlig

:no:

Bare ignorer han og send søknaden du.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...