ilpostino Skrevet 3. januar 2006 Del Skrevet 3. januar 2006 Jeg har per idag en 100mbit hub i heimen som jeg vurderer å bytte ut. vil istedenfor ha en Gigabit Switch. Jeg vil gjerne ha noen anbefalinger og har følgende kriterier: 1) Vil ha minst 8 porter 2) Helst egen uplink-port (sett at noen har auto-uplink - hvordan fungerer det) 3) Pris: cirka 1500 kroner Noen som eventuelt har noen Router (med innebygget Switch) med overnevnte spesifikasjoner å anbefale også? Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 3. januar 2006 Del Skrevet 3. januar 2006 Akkurat investert i 2. stk "3Com OfficeConnect Gigabit Switch 8", en helt standard 8 ports GB switch. Har ikke fått testet den hardt ennå, men fungerer i hvertfall så langt perfekt. God byggekvalitet, virker som et mer solid produkt en f.eks. D-Link sin 5-ports GB switch som jeg også har et eksemplar av. Men vær klar over at enkelte GB switcher kommer med integrert vifte, som har en tendens til å BRÅKE (f.eks. ZyXel). Er dermed kun egnet hvis du har et dedikert teknisk rom. 3Com switchen har *ikke* vifte, men den avgir en del varme. Har et litt varmeovn-aktig design, hvor varmen får stige ut av riller på toppen i bakkant, med innsug av kald luft på sidene. Bør i mine øyne ikke havne under en papirbunke el. Når det gjelder router så finnes det ikke mange med GB switch innebygd, og i hvertfall ikke med 8 porter. Hvis du har et litt mere komplisert nett enn kun et par maskiner, ville jeg uansett splittet routeren og switchen i to enheter. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 3. januar 2006 Del Skrevet 3. januar 2006 Du trenger ikke "uplink-port" på gigabit utstyr. 1000BASE-T-standarden krever at utstyret er Auto MDI/MDIX så alle porter kan brukes til uplink. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 18. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2006 (endret) Det går bra med følgende oppsett, ikkesant: Router (med DHCP-server og feks 4 switch-porter) -> GB Switch -> Diverse pc'er og xBox'er Jeg vil ikke få utnyttet GB på nettet, men vil gjerne ha raskest mulig overførsel mellom pc'ene.... noen av dere som vet om det finnes routere (forhåpentligvis med DHCP) kun med uplink som kan kobles til en Switch (til hjemmebruk)...? edit: kom over denne hos Komplett. Noen som vet om den er duganes? Endret 18. januar 2006 av ilpostino Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 (endret) Det oppsettet bør funke. Du vil ikke nødvendigvis få noe bedre ytelse på nettet ved bruk av GB switch så lenge det ikke er minst to enheter med GB utstyr som skal snakke med hverandre. En router uten innebygd switch finnes vel knapt, og den er da sikkert dyrere enn de med switch Pga. mangel av utvalg av GB routere, så hadde jeg personlig kjøpt router og switch hver for seg. Endret 18. januar 2006 av opresterud Lenke til kommentar
Uberbox Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 Jeg kjører et nettverk som inkluderer 3 gigabit CNet svitsjer. 1) De er billige (billigst?) 2) Vifteløs, men de blir ikke varme 3) Integrert PSU, dvs. ingen boks på gulvet 4) SOLID konstrusjon. Ingen plastikk - solid stål som kan stoppe kuler. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2006 Jeg har sett at det er WAN-porter på noen Routere.. disse kan kobles til en (uplink) port på en switch, ikkesant? Lenke til kommentar
mhw357 Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Nei, WAN skal kobles til internet, dvs. ADSL/kabel modem.... Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2006 Nei, WAN skal kobles til internet, dvs. ADSL/kabel modem.... 5523285[/snapback] oki Lenke til kommentar
ZanZel Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Det går ann å få tak i ruter som har 4 ports gigabit switch -Her- Det er den eneste jeg vet om.. den har desverre kun 4 porter da, men jeg tenkte kanskje at det kunne være interessant for deg å vite om den ihvertfall.. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2006 Det går ann å få tak i ruter som har 4 ports gigabit switch -Her- Det er den eneste jeg vet om.. den har desverre kun 4 porter da, men jeg tenkte kanskje at det kunne være interessant for deg å vite om den ihvertfall.. 5523383[/snapback] det er den jeg vurderer å kjøpe.... pc'ene i leiligheten har/skal få gb-nettverkskort i itlleg til en xBox som skal kobles til den samme. I verste fall kan en jo koble til en 8/16 ports GBswitch til denne igjen... da bør en ha nok porter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå