Gå til innhold

Hvor kjøper jeg et Lomo-kamera?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes bare en Lomo, det er Lomo LC-A. De lagde også andre modeller, men det er denne Minox-kopien de er blitt legendariske for i moderne tid. De hadde det på Lømork Foto i Oslo for ca 1200 for en tid tilbake. Vet ikke om de fremdeles har noen inne. Min (andre) kjøpte jeg på loppemarked i Roma for 30 euro. Dette er den modellen du skal ha:

http://shop.lomography.com/shop/main.php?c...Cameras&pro=lca

1592,- for standardpakken virker litt dyrt, men det finnes ingen alternativer utenom denne deilig vulgære varianten:

Ellers har du jo denne billig-varianten til 517,- (Husk at LC-A er laget i metall og føles ganske solid til å være et kompaktkamera).

Lykke til i jakten. Det blir enklere å få tak i kamera enn å beherske det, men jeg synes det er verdt det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Og det er det ikke alle som gjør, katten. Det er bare å lese gamle tråder, så ser man at det er flere som ikke vet det. Husk at mange som leser denne siden er unge, og har derfor ingen erfaring med import på egenhånd. Ingen grunn til å ironisere over kattekwinnens informative svar.

Lenke til kommentar

Tror de tok nesten 3k for LC-A, faktisk. Husker jeg leste noe i KK, eller noe. Reagerte på prisen. 1200 tok Lømork for kamera for to år siden, og "samfunnet" skal ha enda mer for det. Ikke over 2k, da. Hvor mye betalte du, kattekwinnen, da du kjøpte din. Inkl. mva, selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Noe som vet om Kiev 35A vil gi bilder med den samme effekten som LOMO kameraet ligner på Lomo av utsende og er åpenbart en kopi av det samme Minox kameraet som LOMO er en kopi av. Hadde vært gøy hvis det ga lignende bilder da man kan få det for et par hundre kroner i motsetning til LOMO som koster kjempe mye.

Er jo litt tragisk at et kamera som LOMO koster nesten ti ganger så mye som russiske rammesøkere fra den samme perioden. Eller at det koster nesten 5 ganger så mye som en brukt Rollei 35. All respekt for LOMO (vet at PMnormal sier det er av god kvalitet og jeg stoler på dette), men jeg tror vel neppe det måler seg med et av de beste 35mm kompaktene som noen gang har blitt produsert.

LOMO er vel helt klart ikke verdt det man betaler for det, med tanke på hvor mye mer man får for pengene andre steder.

Lenke til kommentar
Jeg synes nok Lomo er blitt litt vel dyrt, jeg også. Det dyreste jeg har betalt er 30 euro, og det første kjøpte jeg for 200 (nytt) i 92. Det er bra prisstigning på de aparatene.

Klart Rollei 35 er et bedre kamera, men får du et ekte 35 (ikke 35B) for under 2k, da?

5666309[/snapback]

De går overaskende billig på EBAy har sett bruksutgaver (altså med bulker og lignende som egner seg for bruk ikke for samlere) av 35T (den orginale 35 het det etter at Sonnar utgaven kom) for rundt 50 dollar. Du kan få en Rollei 35S (den dyreste med Sonnar f2.8 ikke Tessar f3.5) i samler-stand for under 2k.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Det var billig for Tessar-utgaven. Har altid ønsket meg Sonar, men får vel være fornøyd med min trofaste, gamle B. Den er forøvrig eneste småbildekamera jeg har film i for tiden. Den blir nok med til Roma som backup, som vanlig. Rolleiflexen blir hjemme.

5666428[/snapback]

Er du rask kan du by på en mint 35s for 265 dollar, det er bare 45 minutter igjen ;)

Men over til dette med LOMO, det er tydelig at russerne vil melke maksimalt ut av unge vestlige fotoentusiaster ved å skape myten om dette spesielle kameraet. På eBay finnes det nå spesialutgaver med krokkodille skinn osv.

Er andre eksempler på hva russerne selger er FED'er ombygd til falske Leica'er med gull dekor, og hakekors og Luftwaffe symboler, skal det liksom være Hitlers hemlige Leica samling. Leste at disse opprinnelig ble solgt som orginaler, men da de skjønte at de ikke kunne lure noen med dem ble de solgt som kopier. Men alikevel går de for rundt 200 dollar.

Til BMP LOMO bruker heldigvis helt vanlig 35mm film, i motsetning til mange andre billig kompakter fra samme periode som bruker 126 film-kasetter. Som er et svært å få tak i dag da de eneste som produserer den er den italienske produsent Ferrania.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Hei!

Dette ser jo utrolig gøy ut, men jeg skal innrømme at jeg ikke har peil på dette. Hvilken film brukes i de og filmen lett å få tak i?

Hvilke kameraer anbefaler dere?

5666448[/snapback]

Takk som byr, modin, men mitt neste analoge småbildekamera blir nok en målsøker. Frem til da blir det bare optikk til 20D som kjøpes, og man får noe brukbart for 2k der også. Ny digital kompakt trenger jeg også, når jeg er nærmere på bildene fra Roma i 04. Ny batch ute i dag, og jeg skulle ønske jeg hadde dSLR på den tiden.

Så i en annen tråd at du likte CV sine målsøkere, og du er ikke alene (som jeg skrev der også).

Til deg, BMP, er det ikke noe enkelt svar. Den Kiev'en modin nevner, er vel egentlig en bedre kopi av Minox enn Lomo. Det som kjennetegner Lomo er en snodig fargebalanse, dvs fargene er uvanlig mettet. Litt for kraftig metning, vil mange mene. I tillegg kan man "risikere" et ganske kledelig lysavfall i hjørnene på en del bilder. Det finnes nok ingen god erstattning, muligens sett bort fra deres egen billigmodell. Du finner en link til de forskjellige modellene lenger oppe.

De bruker vanlig 35mm-film. Hvis du ikke skal cross-prossesere (slik kattekwinnen gjør), så vil jeg anbefale å bruke Kodak E-100 VS diapositiv film. Etterpå kan du scanne slidesene i en vanlig film-scanner. Med den filmen får du enda kraftigere farger enn med vanlig film, så ikke regne med helt vanlige bilder. Kamera er skarpt og fint, samt eksponerer brukbart. Det koster dog å bli en ekte lomograf i dag. Kikk litt på loppemarkeder i utlandet, så kan du finne en billig brukt.

Ellers er det mange som får interessant kunst ut av skikkelig møkkakameraer for mellomformat-film (120-film). Her er en side som tar for seg såkallte Toy Cameras:

http://www.toycamera.com/index.cfm

Og her er bilder av en japansk (?) fotograf innen genren. Hun er proff!

http://www.flickr.com/photos/heyoka/

Nå har du i alle fall et par sider å kose deg med inntil videre. Dette er fotokunst for "viderekommende", og mange av utøverene er studiofotografer på dagtid. I fritiden finner de frem merkelige, gamle aparater som får blodet til å bruse litt for dem ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...