thonarn Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Jeg har ikke funnet noen standard støysvak hyllevare-PC etter mine ønsker, så jeg har tenkt å bygge selv. Har noen tips til gode ferdigbygde PC-er så er det fint, så lenge den oppfyller kravene mine. Krav til PC: - Støysvak, med vifter, ikke vannkjøling. - Dual core prosessor, antar AMD er best - Må kunne brukes til videoredigering, Firewire trengs på hovedkort eller PCI-kort - Må kunne brukes til spill, men klarer meg med et skjermkort med moderat ytelse. Fint om det kan bruke passiv kjøling, evt. med temperaturfølsom vifte. - Fint om systemet kan overklokkes noe - Systemet vil normalt bli brukt til Windows, men bruk kunne brukes til Linux også. Skjermkortet er vel den mest problematiske komponenten å få god driver for vil jeg tro. - Prisen bør ligge under 15k, helst inkl. skjerm Forslag til konfigurasjon Kabinett: - Antec Performance One P150 m/350W PSU Hovedkort: - Usikker på dette, jeg er klar over at nForce Ultra kan ha problemer med PSU-en i Antec P150 (eller omvendt). Ønsker passiv kjøling av chipset, gjerne fra fabrikk, eller en kjøling som jeg ettermonterer. PCIe til skjermkort. CPU: - AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2 Ghz BOXED CPU-kjøler: - Usikker på hva jeg skal ha, noen er så stor at de ikke passer på alle hovedkortet, men jeg ønsker en støysvak løsning. Jeg må vel ha vifte her? RAM: - 2 x 1024 MB. Har ikke sett nærmere på dette ennå. Skjermkort: - Vifteløst, pris under 2k. Gigabyte GeForce 6600 GT 128MB VIVO PCIe fyller disse to kravene, men det finnes kanskje noen bedre? Disk: - 2 x Samsung Spinpoint P120S DVD-brenner: - NEC ND-3550, eller burde jeg velge en med Lightscribe? Lydkort: - Vil gjerne ha et med god lyd for å kunne eksperimentere litt med opptak, redigering og miksing av musikk. Men kanskje lyden fra hovedkortet holder, i hvertfall som en start? Tastatur: - Bør ha ekstra funksjoner for å redusere bruk av mus, f.eks. rulling i teksten Helst ikke trådløst. Mus: - Har ingen spesielle krav. Skjerm: - Usikker på om jeg skal kjøpe ny nå. OS: - Har opprinelig tenkt å bruke Win XP Home. Vil jeg ha noe å vinne på å bruke Media Center? Jeg har sikkert kommet noen dårlige forslag, så kom med konstruktive innspill til hvordan jeg kan få bygd en nesten lydløs PC som kan brukes i flere år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå