Gå til innhold

Bygge støysvak PC med AMD 64 X2 under 15k

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke funnet noen standard støysvak hyllevare-PC etter mine ønsker, så jeg har tenkt å bygge selv. Har noen tips til gode ferdigbygde PC-er så er det fint, så lenge den oppfyller kravene mine.

Krav til PC:

- Støysvak, med vifter, ikke vannkjøling.

- Dual core prosessor, antar AMD er best

- Må kunne brukes til videoredigering, Firewire trengs på hovedkort eller PCI-kort

- Må kunne brukes til spill, men klarer meg med et skjermkort med moderat ytelse. Fint om det kan bruke passiv kjøling, evt. med temperaturfølsom vifte.

- Fint om systemet kan overklokkes noe

- Systemet vil normalt bli brukt til Windows, men bruk kunne brukes til Linux også. Skjermkortet er vel den mest problematiske komponenten å få god driver for vil jeg tro.

- Prisen bør ligge under 15k, helst inkl. skjerm

Forslag til konfigurasjon

Kabinett:

- Antec Performance One P150 m/350W PSU

Hovedkort:

- Usikker på dette, jeg er klar over at nForce Ultra kan ha problemer med PSU-en i Antec P150 (eller omvendt). Ønsker passiv kjøling av chipset, gjerne fra fabrikk, eller en kjøling som jeg ettermonterer. PCIe til skjermkort.

CPU:

- AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2 Ghz BOXED

CPU-kjøler:

- Usikker på hva jeg skal ha, noen er så stor at de ikke passer på alle hovedkortet, men jeg ønsker en støysvak løsning. Jeg må vel ha vifte her?

RAM:

- 2 x 1024 MB. Har ikke sett nærmere på dette ennå.

Skjermkort:

- Vifteløst, pris under 2k. Gigabyte GeForce 6600 GT 128MB VIVO PCIe fyller disse to kravene, men det finnes kanskje noen bedre?

Disk:

- 2 x Samsung Spinpoint P120S

DVD-brenner:

- NEC ND-3550, eller burde jeg velge en med Lightscribe?

Lydkort:

- Vil gjerne ha et med god lyd for å kunne eksperimentere litt med opptak, redigering og miksing av musikk. Men kanskje lyden fra hovedkortet holder, i hvertfall som en start?

Tastatur:

- Bør ha ekstra funksjoner for å redusere bruk av mus, f.eks. rulling i teksten

Helst ikke trådløst.

Mus:

- Har ingen spesielle krav.

Skjerm:

- Usikker på om jeg skal kjøpe ny nå.

- Har opprinelig tenkt å bruke Win XP Home. Vil jeg ha noe å vinne på å bruke Media Center?

Jeg har sikkert kommet noen dårlige forslag, så kom med konstruktive innspill til hvordan jeg kan få bygd en nesten lydløs PC som kan brukes i flere år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...