cobolt18 Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Eg har akkurat kjøpt flunkande nytt Olympus E-300 m/ 14-45 mm objektiv til 3998 kr, og har i samband med det nokre spørsmål. 1. Eg les at ein kan få kjøpt eitt adapter som gjer at ein kan festa noko som vert kalla OM-objektiv til linsa. Kva er OM-objektiv? 1b. Kan ein få slike OM-objektiv til ein billigare penge enn elles? 2. Eg ser at det fins nokre uoffisielle adapter (som til dømes desse) som gjer Olympus DSLR-kamera mogelegheita å nytta bla. Nikkor-objektiv. Eg går ut i frå at det fins gode grunnar til å ikkje prøva på noko slikt, men eg spør i alle fall. Er det nokon som har erfaringar/tankar kring slike adapter? På førehand takk! Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 OM-objektiv er Olympus' objektivserie for analoge SLR-kamera. Det finnes både gode grunner for og imot å bruke adaptere for annen optikk. Dersom man har noen gode linser man gjerne ville fortsette å bruke vil jeg si at argumentene for adaptere veier tyngre enn imot. Det finnes også massevis av "gamle" brukte objektiver på markedet, som man stort sett kan få mye billigere enn tilsvarende nye. Men husk at brennvidden ikke fungere likt. Et gammel 50mm vil gi deg tilsvarende 100mm på en Olympus dSLR. Så dette er neppe veien å gå for å få seg kraftig vidvinkel, som er det jeg er mest ute etter. Du mister tydeligvis autofokus, og må også åpenbart blende ned manuelt også, samtidig som du må måle lyset manuelt? Jeg var ikke klar over at disse adapterne fantes for Olympus, som er et merke jeg har veldig sans for, så takk for linken Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. januar 2006 Del Skrevet 3. januar 2006 Jeg tror at du beholder alle originale funksjonene til OM-objektivet hvis du bruker det med adapter på E-serien. Bruker du derimot Nikkor-adapter må du nok måle lys på nedblending, og det kan bli litt stress for en nybegynner. Det svarer seg mest, som bjorkn skriver, hvis du eier noen topplinser fra før som du ønsker å bruke på din nye plattform. Lenke til kommentar
cobolt18 Skrevet 3. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2006 Takk for svar. Eg eig ingen eldre OM-linser, men eg ser at ein frå tid til annan finn tilbud om å kjøpa brukte pakkar med desse OM-linsene for ein relativt billig penge. Vil det lønna seg for meg (som er ein fattig student) å investera i eit OM-adapter, og kjøpa slike linser, framfor å kjøpa nye linser til ein høgare pris? Eller går vinninga opp i spinninga? Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 3. januar 2006 Del Skrevet 3. januar 2006 Det er jo helt avhengig av hvilke priser du kan få disse objektivene til. Og om du har lett for å falle i kjekt-å-ha-fella og kjøper mye mer enn du egentlig har bruk for Et adapter for OM-linser koster kr 890 hos f.eks. Foto&Video, så da er det et enkelt regnestykke. Jeg tror du kan bruke det samme adapteret på flere linser, så du slipper å ha ett for hver OM-linse. Lenke til kommentar
cobolt18 Skrevet 3. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2006 slik som dette tilbudet på brukt OM-optikk er eit eksempel som kan nyttast. Her får ein då ei mengd linser (er ikkje sikker på om alle passar OM-standarden, eller berre nokre av dei) og utstyr til om lag same prisen som det kostar å kjøpa den nye Olympus Zuiko Digital 40-150mm F3.5-4.5 frå fotovideo.no, nemleg 2500 kroner. Denne nye linsa er vel å merka den billigaste som er å oppdriva viss ein ser bort frå den som fulgte med kameraet. For ein einfaldig fyr som meg verkar det då vel så smart å satsa på brukt optikk, i alle høve viss det er slik at ein bevarer mykje av linsenes funksjonalitet (i motsetnad viss ein prøver å setja linser frå andre system på 4/3-systemet vha. av eit uoriginal adapter). Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. januar 2006 Del Skrevet 3. januar 2006 Det kan nok brukes på flere linser, så det er greit. Hvis du har tenkt å kjøpe flere objektiver med OM-fatning, vil det svare seg. Selv har jeg tenkt å kjøpe en fisheye i tillegg til den Nikkor-optikken jeg har, som jeg så skal bruke på min Canon Eos. Hvis du har planer om fisheye ville jeg spesiellt ha vurdert en slik ring. Vet at 8mm ikke blir så ekstremt på din 4/3-sensor som på APS-C, men det er vidt likevel. Slik optikk er av en karakter at du ikke trenger AF. Ellers vil en lyssterk 50mm kunne få en framtid som glimrende portrettobjektiv. Lyssvak optikk ville jeg unngå i første omgang, siden E-300 har litt trang og mørk porrosøker. Er det verdt prisen? Hvis du allerede vet om en bunke bra optikk til en rimelig pris; ja. Hvis du kjøper en ring i håp om å finne dette, er jeg mer i tvil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå