Gå til innhold

da blir det piratparti

Anbefalte innlegg

jeg ville signere denne kampanjen, men blei veldig usikker når de skulle ha personnr mitt, så da dreit jeg i det.

Hvorfor i all verden trenger de personnr mitt?

5375475[/snapback]

I Sverige må du bruke personnr. til alt. F.eks. når jeg skulle kjøpe en bilstereo så må de ha det (selv om jeg var norsk til og med). De er veldig paranoide når det gjelder slikt :mad:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjære howser, jeg tror du misforstår litt. Jeg argumenterer ikke for Rød Valgallianses politikk, jeg prøver bare å forklare og få klarhet i hva RVs politikk er, noe som er vanskelig med alle mytene som spinner rundt denne røde valgsliteren. Det jeg vil frem til er at RVs politikk erklært i partiets prisipprogram er å oppheve den private eiendomsretten til kunnskap og kapital. Jeg sier ikke noe om jeg synes det er en bra eller dårlig politikk, det jeg sier er slik står det skrevet i RVs prinsipprogram og slik tolker jeg det. Hvis du vil diskutere RVs politikk, så får du ta det opp i en egen tråd, ta det opp med en RV-er, eller en som forsvarer partiet RV og dets politikk.

Jeg gjør ikke det.

Lenke til kommentar
Piratpartiet står for avskaffelse av av immaterielle rettigheter (opphavsrett, patenter, varemerker och mønsterbeskyttelser) med alle konsekvensene dette medfører. Vi tar ikke stilling i noen andre politiske spørsmål, særlig ikke fordelingspolitiske spørsmål, skriver Piratene.
Det blir altså ikke noe ny musikk igjen å dele. For et idiotparti.
Lenke til kommentar
Mener du at hvis opphavsretten oppheves, så vil folk slutte å lage ny musikk? Slik jeg forstår det, så lager folk musikk mest for musikkens skyld, ikke for å de skal kunne tjene penger på den.

5378151[/snapback]

Dette stemmer ikke helt, hva som i dag er mainstream-musikk vil nok minke veldig. Mange ser jo på musikk, og kultur generelt, som noe en kan tjene penger på. Når en mister muligheten til å tjene penger på det, vil kun de "hobby"-musikkerene stå igjen.

Lenke til kommentar

Se bort fra musikk nå, og tenk på en forfatter. En bok er meget tidkrevende å skrive, med mindre du er et naturtalent. Ingen hadde giddet å skrive bøker lengre, annet enn de som skriver for moro skyld. Samme vil i så fall med musikk, kanskje til og med film.

Lenke til kommentar
Se bort fra musikk nå, og tenk på en forfatter. En bok er meget tidkrevende å skrive, med mindre du er et naturtalent. Ingen hadde giddet å skrive bøker lengre, annet enn de som skriver for moro skyld. Samme vil i så fall med musikk, kanskje til og med film.

5378240[/snapback]

Men de som skriver bøker, og gjør det bra, er også de som tjener penger på det. Filmskapere osv har jo også muligheten til å lage film, fordi de kan leve av det. Mange forfattere i dag som ikke tjener nok til å leve av det de gjør får jo penger fra staten. Jeg husker ikke navnet på dette, men har snakket med forfattere som sier de får penger av staten, nettopp for å skrive bøker. Fjerner du muligheten til å tjene penger på kultur, mister du enten en stor del av kulturen, eller så pålegger du staten en stor byrde og enda flere utgifter.

Lenke til kommentar

5378240[/snapback]

Men de som skriver bøker, og gjør det bra, er også de som tjener penger på det. Filmskapere osv har jo også muligheten til å lage film, fordi de kan leve av det. Mange forfattere i dag som ikke tjener nok til å leve av det de gjør får jo penger fra staten. Jeg husker ikke navnet på dette, men har snakket med forfattere som sier de får penger av staten, nettopp for å skrive bøker. Fjerner du muligheten til å tjene penger på kultur, mister du enten en stor del av kulturen, eller så pålegger du staten en stor byrde og enda flere utgifter.

5378312[/snapback]

Nå var det ikke deg jeg svarte (burde ha quota). Er faktisk enig med deg i denne saken.

Endret av Superior
Lenke til kommentar

Folk som skriver bøker, gjør det i all hovedsak for selvrealiseringens skyld, det at de har lyst til å skrive og utgi en bok. De aller fleste som skriver bøker vil jeg tro gjør det på egen hånd og har vanlige jobber i tillegg til å skrive. I Norge i dag er det bare noen få store forfattere som kan leve kun av å skrive bøker. Likedan er det med folk som lager musikk, enten de spiller for seg selv, eller i band. De gjør det fordi det er moro, fordi de liker musikk. Alt her i verden er ikke styrt av penger, ihvertfall ikke musikk. Bare gå inn på NRK Urørt og søk på hvilken som helst by i Norge, så kan du se hvor mange artister og band som er der ute. Og det er bare de som er registrert på Urørt.

Jeg synes et piratparti er en flott idé.

Lenke til kommentar
Folk som skriver bøker, gjør det i all hovedsak for selvrealiseringens skyld, det at de har lyst til å skrive og utgi en bok. De aller fleste som skriver bøker vil jeg tro gjør det på egen hånd og har vanlige jobber i tillegg til å skrive. I Norge i dag er det bare noen få store forfattere som kan leve kun av å skrive bøker. Likedan er det med folk som lager musikk, enten de spiller for seg selv, eller i band. De gjør det fordi det er moro, fordi de liker musikk. Alt her i verden er ikke styrt av penger, ihvertfall ikke musikk. Bare gå inn på NRK Urørt og søk på hvilken som helst by i Norge, så kan du se hvor mange artister og band som er der ute. Og det er bare de som er registrert på Urørt.

5378466[/snapback]

Men om de gør det for selvrealiseringens skyld, så hvorfor prøve å få utgitt boka i det hele tatt? Bare det er tidkrevende arbeid. Det er faktisk mange som skriver for å tjene penger på det. Det er også kjente forfatterne som har klaget på at de får for lite betalt.

Og tror du at filmindustrien vil forsette å eksistere? Ikke mange som kan lage Star Wars -filmer uten noen milliarder i ryggen.

Band vil jo aldri mer kunne bli berømt når det ikke er noe plateselskap som sorterer skiten, slik som forlag sorter ut de dårlige forfatterne.

Lenke til kommentar

5378466[/snapback]

Og det er disse du snakker om nå som vil komme fram. Men folk som spiller i disse bandene har ikke tid til å drive musikk på heltid. Du også må jo skjønne at penger er en stor faktor her. Det er forskjell på folk som driver med forfatterskap/musikk/film på heltid, og de som har det som en hobby. Merk at jeg ikke sier noe om kvaliteten på produktet.

Piratpartiet er et parti som, hvis de får som de vil, kommer til å sørge for tapet av potensielle arbeidsplasser, tapet av en mulighet til å tjene penger på, og i værste fall øket trykket på den alt for overbelastete velferdsstaten. Alt dette fordi de selv vil være legitime når de sprer warez.

Lenke til kommentar

Musikk har blitt skrevet og fremført så lenge menneskene og sivilisasjonen har eksistert. Men det er bare de siste 100 årene at det har blitt mulig å tjene penger og leve av musikk i stor skala. Men allikevel har mennesker lagd musikk gjennom hele sin eksistens, uten å tenke på penger og før penger ble oppfunnet. Hvis man begynner å spille gitar, enten om man er 6 eller 26 år, så gjør man det ikke først og fremst for å tjene penger på musikken sin i fremtiden. Jeg tror 99.9% av det som begynner å synge/spille instrument/spille i band ikke tenker på penger i det hele tatt når de gjør det.

Det som skjer i dag er at et fåtall artister selger mye fordi de blir dyttet inn i rampelyset av plateselskapene sine. Jeg tror det vil bli et større mangfold av artister med et aktivt publikum dersom fildeling blir lovlig. Folk vil dele musikken sin, og flere forskjellige artister vil bli delt, og flere artister vil få seg et publikum takket være lovlig fildeling.

Det vil heller ikke være slik at artister som lever av musikken sin vil gå konkurs på grunn av fildeling. Det artister vanligvis tjener mest penger på i dag er konserter, og folk vil ikke slutte å gå på konsterer bare fordi de kan laste ned musikken gratis hjemme i stua. Konserter har alt med opplevelsen å gjøre. De eneste jeg ser vil kunne tape på legalisering av fildeling og avskaffelse av opphavsretten er plateselskapene. Artister og resten av samfunnet vil tjene på det ved at mer musikk og flere artister vil bli hørt og ved at vi får et kulturelt rikere samfunn.

Lenke til kommentar
Det blir altså ikke noe ny musikk igjen å dele. For et idiotparti.

Forsvinner all musikken som er produsert gjennom årene, mener du?

Og tror du virkelig at folk kun driver med musikk for pengenes skyld? Joda, plastikkartister som de på topplistene i dag gjør nok det, men hva så?

Men om de gør det for selvrealiseringens skyld, så hvorfor prøve å få utgitt boka i det hele tatt?

Fordi de ønsker at folk skal lese den?

Bare det er tidkrevende arbeid.

Hva så? Det er mange forfattere som har gått den vanlige veien med publisering, og solgt OK. Men så har de lagt ut boken til gratis nedlasting på nettet, og hva skjedde da? Jo, salget av papirutgaven av boken deres økte!

Det er faktisk mange som skriver for å tjene penger på det.

Jeg skulle ønske at jeg kunne få betalt for å sitte og spille TV-spill dagen lang, men det betyr ikke at det ville være riktig.

Og tror du at filmindustrien vil forsette å eksistere? Ikke mange som kan lage Star Wars -filmer uten noen milliarder i ryggen.

Hvor mye spilte Star Wars inn på kino? Og hvem sier at man ikke kan gi ut film på f.eks. DVD og ta betalt for DVDer? Eller nedlasting for den saks skyld? Bare fordi folk fritt kan laste ned DVD-rips så betyr ikke det at de ikke er villig til å betale, f.eks. for en DVD med alt innhold og ekstramateriell på DVD, samt fysiske effekter.

Ja, bare salg av filmeffekter er jo en milliardindustri!

Band vil jo aldri mer kunne bli berømt når det ikke er noe plateselskap som sorterer skiten, slik som forlag sorter ut de dårlige forfatterne.

Du mener kvalitetsartister som Britney Spears? Helene Rask? Masseprodusert, ferdigfordøyd søppel som industrien plukker ut for oss istedenfor at vi selv kan finne ut hva vi liker?

Wow, bra deal det der...

Og hva får deg til å tro at band ikke kan bli berømt? Hvis de har musikk som mange liker så vil selvsagt mange vite om dem (hørt om "word of mouth"?), og dermed vil de være berømt.

Jeg lurer litt på hvor prioriteringene dine er, jeg. Er det viktigste at artister som er plukket ut av industrien blir berømt?

Men folk som spiller i disse bandene har ikke tid til å drive musikk på heltid. Du også må jo skjønne at penger er en stor faktor her. Det er forskjell på folk som driver med forfatterskap/musikk/film på heltid, og de som har det som en hobby.

Det er logiske brister hele veien her.

For det første, hvem sier at man må drive med en hobby på heltid? Musikk er som kjent en hobby. Hvem sier at du har krav på å få betalt for hobbyen din?

For det andre, hvem sier at det ikke går an å tjene penger på musikk og film hvis man tillater fri kopiering? Har du ikke hørt om konserter? Kinoer? Som nevnt, filmeffekter er en milliardindustri.

Hva er det med fantasien til folk når de tror at det eneste musikere/filmmakere tjener penger på er salg av selve filmen?

Piratpartiet er et parti som, hvis de får som de vil, kommer til å sørge for tapet av potensielle arbeidsplasser, tapet av en mulighet til å tjene penger på, og i værste fall øket trykket på den alt for overbelastete velferdsstaten. Alt dette fordi de selv vil være legitime når de sprer warez.

Løgnpropaganda.

Hva skjedde da bilene kom? Jo, hest og kjerre ble ikke akkurat en gunstig industri å være i... Men hva så? Selv om mange som laget kjerre og alte opp hester ble arbeidsløse, så ble langt flere arbeidsplasser opprettet innenfor bilindustrien!

Ny tenknologi som brukes riktig og uten kunstige begrensninger fører til en enorm vekst, og uendelig mange nye muligheter!

Lenke til kommentar
Bare fordi folk fritt kan laste ned DVD-rips så betyr ikke det at de ikke er villig til å betale, f.eks. for en DVD med alt innhold og ekstramateriell på DVD, samt fysiske effekter.
Jeg ville ikke gjort det. Har jeg sett filmen, så gidder jeg ikke å kjøpe den etterpå, men heller en film jeg ikke har sett. Og da kan jeg jo legitimt kjøpe en poratkopi, slik at ingen penger gpr inn til produksjonsselskapet. Som visst har tjent penger på kino, men nå må regne med tap når de ikke får solgt DVDer.

Ja, bare salg av filmeffekter er jo en milliardindustri!

Men de vil jo ikke ha rettighetene til disse lenger.

Og hva får deg til å tro at band ikke kan bli berømt? Hvis de har musikk som mange liker så vil selvsagt mange vite om dem (hørt om "word of mouth"?), og dermed vil de være berømt.
Nei, for plateselskapet ville ha gåt konkurs, og da har de ikke råd til å dra på turne. Det blir ikke noe inntekter fra CD-salg heller, da folk kan kjøpe piratkopierte CD-er, med booklet og alt, siden det ikke finnes noe opphavsrett.

Edit: Vent, folk kan jo ikke kjøpe noen CD med booklet, da bandet ikke ville ha råd til å produsere dette uten et plateselskap.

For det første, hvem sier at man må drive med en hobby på heltid? Musikk er som kjent en hobby. Hvem sier at du har krav på å få betalt for hobbyen din?
For noen er det hobby, for andre er det hardt arbeid. Så hvorfor skal folk prøve å ødelegge bare for at de skal få alt mulig gratis? Endret av Superior
Lenke til kommentar
Mener du at hvis opphavsretten oppheves, så vil folk slutte å lage ny musikk? Slik jeg forstår det, så lager folk musikk mest for musikkens skyld, ikke for å de skal kunne tjene penger på den.

5378151[/snapback]

Dette stemmer ikke helt, hva som i dag er mainstream-musikk vil nok minke veldig. Mange ser jo på musikk, og kultur generelt, som noe en kan tjene penger på. Når en mister muligheten til å tjene penger på det, vil kun de "hobby"-musikkerene stå igjen.

5378190[/snapback]

Oj, tenk om britney spears og westlife slutter å synge! for et tap for musikkverden! :scared: Kansje vi til og med mister idol! :cry:

Fra spøk til alvor, om vi kan kvitte oss med dagens udugelige musikk ved å fjerne opphavsretten, høres det faktisk ut som en god ide.

Lenke til kommentar
Hadde nok mistet mye bra musikk også.

5381853[/snapback]

Det tviler jeg faktisk litt på. musikere som starter med musikk for å tjene penger og ikke for de liker musikk, kommer det nok ikke mye bra fra.

5381874[/snapback]

Folk kjøper jo "dårlig" musikk fordi de synes at det er bra. Smak og behag. Jeg synes at U2 er svindårlig kommersiell popmusikk, men de selger jo bra for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...