Gå til innhold

Hvordan vil pc'en bli om 3 år?

Anbefalte innlegg

Ram

2-4 GB normalt på nye PC-er på samme måte som 512-1024 MB er normalt i dag.

Prosessorer

2-kjerne er normalt, frekvens pr kjerne <1 GHz høyere enn i dag. Dvs. <4 GHz for Intel, <3,5 GHz for AMD.

Lagring

Tror ikke en vanlig PC vil ha noe særlig mer en 500 GB.

Det selges omtrent like mye Blu-Ray og HD-DVD som vanlige DVD-er. High def har ikke tatt av for fullt.

Skjermer

20" 1600x1200 er standard på nye PC-er.

Spill

Konsollene har vunnet en god del terreng i forhold til spilling på PC. Nye spennende ting i samme bane som EyeToy og Nintendo Revolution sin håndkontroll er kommet og fått stor suksess.

Kabinetter

Flertall av små kabinetter ala Shuttle eller stue-PC-er i "hifi"-størrelse.

Programvare

Linux og spesielt Mac OS gjør det stort og har fått mange nye brukere.

Mediasenter på PC eller som en dedikert boks er svært vanlig i norske hjem. Gir mulighet til å kjøpe filmer/musikk/tv-serier via TV-en.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strømforsyning:

ca 1500 watt til de som bruker Intel quad prosessorer og 4xSLI :p

500-1000 watt på alle andre.

(Delonghi er gått konkurs for ingen trenger elektriske ovner lenger :p )

CD/DVD/HD-DVD/BLURAY

Det er fortsatt ikke ett format som gjelder. Ingen gidder å brenne de på pcen untatt entusiaster, brukes bare til filmer på standalone spiller

FLOPPYDISKEN:

Bruker vi fortsatt fordi, P-ata er borte, og vi venter fortsatt på Windows Vista :p

Hardisken:

Opptil 1Gb

Mp3spiller-kamera-videspiller-ebok-karaoke-telefon-PDA.horoskop-surfe-lommespilleren:

Har fra 15-150Gb lagringskapasitet,og den brukes til alt. Mye fakting av data, som gjør cd/dvd o.l overflødig til en viss grad.

CPU:

Forsatt samme arkitektur, hastighet, noe lavere strømforbruk, men flere kjerner.

(hvorfor utvikle ny teknogi, når du kan melke den gamle gratis?)

RAM:

1-2 Gb er det som vi har på maskinen, mye grunnet ramprisen som akkurat da er skyhøy 1gb RAM til 2000kr (merkelig disse svingningene, ikke sant? :/)

Grafikkortene:

Kaster seg på melke-gammel-teknologi-bølgen. Putter inn flere VPUer og tvinger oss til å kjøpe flere kort.

Lydkort:

Den nye Ultra-Spitzi Crystal fra Soundblaster, har 2048 kanaler 96-bit, 21600Khz, og høres helt likt ut som de 10 siste modellene.

Skjermer:

CRT er nesten umulig å få tak i, Oled er kun en kuriositet journalistene ser på messer, LCD skjermene er vanlige på 20" og koster fra 1900kr.

Kanskje ikke 100% seriøst alt sammen, må jo sette det litt på spissen.

PS, Forumet på Hardware.no har gjort kupp på regjeringen og kreverat oljefondet skal straks brukes til trådløst nettverk med inernett som er landsfekkende :p

Lenke til kommentar
Strømforsyning:

ca 1500 watt til de som bruker Intel quad prosessorer og 4xSLI :p

500-1000 watt på alle andre.

(Delonghi er gått konkurs for ingen trenger elektriske ovner lenger :p )

CD/DVD/HD-DVD/BLURAY

Det er fortsatt ikke ett format som gjelder. Ingen gidder å brenne de på pcen untatt entusiaster, brukes bare til filmer på standalone spiller

FLOPPYDISKEN:

Bruker vi fortsatt fordi, P-ata er borte, og vi venter fortsatt på Windows Vista :p

Hardisken:

Opptil 1Gb

Mp3spiller-kamera-videspiller-ebok-karaoke-telefon-PDA.horoskop-surfe-lommespilleren:

Har fra 15-150Gb lagringskapasitet,og den brukes til alt. Mye fakting av data, som gjør cd/dvd o.l overflødig til en viss grad.

CPU:

Forsatt samme arkitektur, hastighet, noe lavere strømforbruk, men flere kjerner.

(hvorfor utvikle ny teknogi, når du kan melke den gamle gratis?)

RAM:

1-2 Gb er det som vi har på maskinen, mye grunnet ramprisen som akkurat da er skyhøy 1gb RAM til 2000kr (merkelig disse svingningene, ikke sant? :/)

Grafikkortene:

Kaster seg på melke-gammel-teknologi-bølgen. Putter inn flere VPUer og tvinger oss til å kjøpe flere kort.

Lydkort:

Den nye Ultra-Spitzi Crystal fra Soundblaster, har 2048 kanaler 96-bit, 21600Khz, og høres helt likt ut som de 10 siste modellene.

Skjermer:

CRT er nesten umulig å få tak i, Oled er kun en kuriositet journalistene ser på messer, LCD skjermene er vanlige på 20" og koster fra 1900kr.

Kanskje ikke 100% seriøst alt sammen, må jo sette det litt på spissen.

PS, Forumet på Hardware.no har gjort kupp på regjeringen og kreverat oljefondet skal straks brukes til trådløst nettverk med inernett som er landsfekkende :p

5406821[/snapback]

1gb? :w00t: mener vel TB

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tror nok mange her har lest den gamle tråden, med altfor store forhåpninger spesielt om CPU, og derfor gjetter litt forsiktig.

CPU tror jeg får ca. 500mhz høyere frekvens, men at de får 64bit, og at man lager nesten bare dobbel og quadkjerne. Og jeg tror AMD har mye høyere salgstall, fordi de allerede nå produserer 64 CPUer, med ytelse som slår intels 64bit. De har alt klart i dag, og de har bgode løsninger.

Skjermkort er det som vokser raskest i dag, og den trenden fortsetter nok. Her er store muligheter, to gjevne konkurrenter, og når CPUene kjører 64bit blir svake CPUer neppe et problem. 64 pixel pipelines, og kanskje 1.8 GHZ GPUer?

Minne: 2GB blir som 512 MB i dag osv. Frekvensene øker nok, AMD kjører DDR2, og intel DDR 3.

Harddisker: Diskene blir nok maks 1TB. Tror heller noen snart kommer på noe nytt, for eksempel Flash minne som oppstartsdisk. Det finnes allerede.

Cder brukes fortsatt, men DVDer har tatt over jobben. Entetn Blue Ray eller Hd DVD har nesten tatt over DVDens plass i dag.

Lenke til kommentar

Jeg tror også at my blir slik som Simen1 sier selv om jeg tror det vil komme enda større skjermer for PC bruk enn 30" med enda høyere oppløsning. Dette blir virkelig et monster av en skjerm.

Strømforsyning tror(håper) jeg ikke har generelt økt noe særlig fra hva som kreves idag, men frykter det værste.

Lenke til kommentar
Skjermkort: 2gb minne

Hdd:  Oppimot 1 - 1,5TB

Skjerm: flesteparten/alle har store LSD skjerm, størrelse: 23" (wild guessing)

CPU: 10 Ghz skal ikkje være umulig å nå.

ram: Vanlig å ha opptil ca. 2gb DDR3

hovedkort: Mulighet for 3 stk. skjermkort festet i SLI.

Annet: svevende mus, av magneter som presser musen fra musematten/underlaget.

5377855[/snapback]

Skjermkort - hvorfor så mye minne? Teksturene er da ikkes å crazy store.

Harddiskene - Ja, men de er dyre. Heller rundt 500GB som er best pris/ytelse.

Skjermene - Hvorfor så store? Folk har ikke plass. Med mindre det kommer noen sammenleggbare papirmodeller til under 5k. :!:

CPU - Klokkefrekvensen blir nok ikke så høy. Det er andre måter enn hz å øke ytelsen på. Vil tro at Pentium blir høyere enn 3,5GHz som Simen1 spådde tho.

Ram - Jepp, 2GB er nok vanlig i vanlige pc'r. Mange som har det idag og tho.

Hovedkort - Hvorfor 3 stk SLI? Igjen plassproblemer med tanke på andre utvidelseskort. Tenk litt praktiskt gutt. ;)

Annet - Ja, er helt sikker på at vi får svevende mus.

--

Veldig enig med Simen1's spådommer. Litt større harddisker og en tanke høyere klokkehastigheter på Intel prossesore tho.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
[skjermene - Hvorfor så store? Folk har ikke plass. Med mindre det kommer noen sammenleggbare papirmodeller til under 5k. :!:

5561598[/snapback]

Å jo da, de kommer til å være store, for å få et bedre inntrykk og høyere oppløsning. Dette vil være spesielt gjeldene for gamere. Jeg ser allerede nå en økende interesse for spesielt 20" og 24" widescreen skjermer, og med den utviklingen vi har sett det siste året på skjermer anser jeg det som sannsynlig at ca 24" blir mest vanlig, men at det er en god del som velger den noe dyrere 30".

Av andre ting tror jeg 10Gb begynner å gjøre seg mer gjeldende i servermarkedet, samt at det (forhåpentligvis) kommer 10Gb NIC med hardwarekryptering til en overkommelig pris.

Prosessorene kommer nok til å være 2 eller 4 core for vanlige systemer, men jeg tviler på mer enn 8 core for de mer avanserte, hvis det da ikke kommer prosessorer med flere separate minnebusser.

De største harddiskene, tør vi gjette på ca 2-3TGB om tre år? Seagate har vel en 750GB ute nå, så da bør ikke det være umulig.

Skjermkort: Jeg tør ikke engang å tenke på det... Mitt første hadde 256KB minne :)

Jeg håper det blir vanlig med lydkort med en del onboard minne, for effektivt å kunne spille lyd direkte på lydkortet. SB AWE og gode gamle GUS MAX hadde dette (begrenset i mengde dog), og det er noe jeg virkelig kan se at har sin misjon. (Det kan være at jeg ikke har fulgt med godt nok på denne fronten da)

Og til slutt, Blue Ray er systemet er selvfølgelig knekt om tre år :D

Lenke til kommentar

Tror ikke på noen voldsom økning i Ghz på prosessorer kanskje rundt 1 Ghz + fra dagens? Håper noen prosessorer er nede i 22Nm teknologi. Harddisker får nok kanskje en god del større plass og hastighet som standard, tja si at det som tilsvarer dagens 120 GB ville i 2009 250? høyere RPM er nok sannsynlig det og. Nei vet ikke bare ville gjetninger alt sammen. "tør fleske til med noe særlig tall, det blir alltid bare et skudd i mørket :p !"

Lenke til kommentar

Harddisker:

Systemdisker har ingen bevegelige deler(flashminne/i-ram). Lagringsdisker har fortsatt roterende deler men de er på vei ut. 500-700GB til ola nordmann.

Cpu:

Dual/quad core på 3,4-3,6GHz. Dual core er midrange og quad er highend. 45nm.

Minne:

2GB er vanlig og 4-8GB er Highend. Frekvenser på 1600MHz med lav aksess tid(ddr2). er på vei over til ddr3 på desktopen.

Skjermkort:

1GB minne Begynner å bli vanlig. 1GHz core(s) og 2-2,5GHz minne. Mye flere pipes.

Fysikk prosessor:

Begynner å bli vanlig. Et must i de nyeste spillene.

Overføring:

Så godt som alt er trådløst.

Internett:

Ca der hvor Sverige er nå.

Spill:

Grafikken begynner å nærme seg virkeligheten mye pga. at fysikk prosessoren avlaster cpu og og skjermkortene klarer å kjøre de ny lyseffektene ala hdr/aa/af + at alle spill har flere tråder.

Lyd:

Alle spill og filmer bruker en teknologi lignende Holofoni (Test dette med headsett)

Endret av shrek_2
Lenke til kommentar

Kom meg 1,5 time tidligere på jobb, så har nok litt tid til å skrive hva jeg tror...

Innen 2009 vil:

CPU

------------------

AMD AM2

X2 5000+ er inngangs modellen til X2 serien

FX 72 er toppmodellen

Intel har gått konk

Ram

-------------------

DDR2 troner markedet

produsenter prøver å fase ut DDR(1)

En ny ramtype (ddr3?) overtar dagens ddr2 plass

Crossair er størst i Norge

Hovedkort

-------------------

En fellesløsning for SLI og Crossfire har begynte å dukke opp

Socket 1077 er på vei

Bedre innebygget lydkort, som gjør at ekstra lydkort blir fasa ut av markedet (for privatpersoner)

Ekte S-ATA2 på alle HK

PS2 er fasa ut

Skjermkort

-------------------

The Battle of Ati and NVidia continues!

Ati troner, etter å endelig skjønt at folk ikke vil ha en lavakule som prøver å sluke en støvsuger inne i datamaskinen. Men de troner bare så vidt som vanlig.

512mb blir dagens 256mb og 2gig blir dagens 512... 1gig blir for pinglene i mellom.

HDD

-------------------

etter å ha kommet med 1terra disker i q3 2007, lanserer Maxtor 1,5 terra disker i q2 2009. WDC og Seagate er fortsatt mest populære, og deres 1terra disker til 1195 selger som fersk loff i pensjonisthjem. 32mb cache er mest vanlig.

Prisen på raptor disker er lav, takket være lanseringen av 600gig raptor som senker prisen på lillebrødrene.

Diverse

-------------------

Logitech kjøper opp en av de mindre konkurentene deres, keysonic, saitec e.l. Bakgrunnsbelyste tastaturer troner markedet.

Bare 25år gamle såkallte "gamere" sitter med CRT foran seg. Resten av folket sitter med en 19"/20" LCD skjerm...

Lenke til kommentar

PCen min blir i hvert fall 9 år gammel om tre 3 år...

Fra spøk til revolver; Jeg tror vi beveger oss mot en bærbar fremtid. Allerede idag er det mange steder i storbyer som er utstyrt med WLAN teknologi som er ment for bærbar maskiner. Enkelte land har t.o.m. planer om å dekke hele landet. Før i tiden kjørte man ressurs krevende programmer på en stasjonær mens bærbar var ment for tekstbehandling, epost og WWW nå har man kommet såpass langt at mange dropper å ha to maskiner og satser på en og en enkel bæbar som er fleksibel, (design), portabel, trådløs, liten og kraftig.

Det som påvirker denne utviklingen mest er næringslivet og studenter! og de har stort behov for å være mobile i dagens samfunn.

Lenke til kommentar

CPU

Toppmodellen til AMD er: X4 7500+ (4.0 GHz)

Single-core (PR 3500+) er for de som er på et stramt budsjett

Dual-core (PR 4500+) er mainstream

Quad-core (PR 6500+) er for entusiastene slik dual-core er i dag

Minne

DDR2 er mainstream og har god latency. Det er over to år siden DDR3 ble lansert og markedsandelen har nettopp passert 30 %.

- 1 GB er for de som er på et stramt budsjett

- 2 GB er mainstream

- 4 GB er for entusiastene slik 2 GB er i dag.

Harddisk

7200RPM dominerer fortsatt markedet, men 16 MB cache er vanlig. Den største harddisken er 1.5 TB. Solid state harddisker er å finne i størrelser opptil 30 GB.

- 250 GB er for de som er på et stramt budsjett

- 500 GB er mainstream

- 1 TB er for entusiastene

GPU

R800 og G100 er fortsatt basert på DX10 og SM4.0. Begge aktørene bruker unified shaders slik at de 112 shader units (7x16) kan brukes som pixel- eller vertex shader units, alt etter hva som er nødvendig. GDDR4 er vanlig og hastighetene til high-end ligger på: 1.2 GHz (kjerne) og effektive 4 GHz (minne). High-end kort bruker 1 GB 512-bit GDDR5 minne.

Endret av guezz
Lenke til kommentar
Harddisk

7200RPM dominerer fortsatt markedet, men 16 MB cache er vanlig. Den største harddisken er 1.5 TB. Solid state harddisker er å finne i størrelser opptil 30 GB.

- 500 GB er mainstream

5981836[/snapback]

Jeg er redd du tar i litt for lite her. 200GB er allerede nå innenfor "sparebudsjettet", med siden du får de ned i under 600 kroner. Innen tre år vil det nok være vesentlig større disker som havner på sparebudsjettet, og hvis jeg vil tippe så vil det være i hvert fall 500GB.

Lenke til kommentar
Harddisk

- 500 GB er mainstream

5981836[/snapback]

Jeg er redd du tar i litt for lite her. 200GB er allerede nå innenfor "sparebudsjettet", med siden du får de ned i under 600 kroner. Innen tre år vil det nok være vesentlig større disker som havner på sparebudsjettet, og hvis jeg vil tippe så vil det være i hvert fall 500GB.

5981892[/snapback]

Jeg tenker på et virkelig stramt budsjett, noe i størrelsesordenen: <500 kr. I dag er dette omtrent 120 GB.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...