ArneJ. Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 (endret) Mye enig med det Siemen1 sa. Cpuene kommer ikke til å ha fått klokkefrekvens på mer enn maks 5-6ghz om dual core og etterhvert quadcore trenden fortsetter. Disse vil ha en pr rating på ca 7000 etter dagens målemetoder..men det er vanskelig å spå om det er sammenlignbart. Se bare på en xp3200 socket a vs en 3200 amd 64 på 939. Nå er det multitrådet hw og sw som gjelder. Bare å se hvor trenden er på vei...alle cpu tippingene fra den gamel 2003 tråden var jo omtrent helt på bærtur...tror dere virkelig at noen oppfinner revolusjonerende teknologi på nytt på så kort tid..det gjør ikke jeg. Den høyeste pr ratingen idag er vel på 4800+ på amd x2 og denne er neppe fordobblet på bare 3 år. Diskene er neppe på mer enn 800-1Tb kapasitet med en enkelt 3.5" disk. 1GiB minne er standard, 2 er normalt mye...alla 1gb er normalt idag. Entusiastene har 4GiB. Dvdbrennerne er ikke spesiellt mye raskere på vanlige + og - plater pga. rotasjonshastigheten begrenser det hele. I stedet har vi fått blueray og hd-dvdbrennere. Og vi kommer antagelig til å få brennere etterhvert som tar begge i tillegg til cd og dvd formatene. Disse kommer heller ikke til å være så dyre fordi optisk teknologi går fort ned i pris om de følger trenden. Skjermene kommer IKKE til å være så mye større enn de er idag for folk flest. Fordi en større skjerm tar unødvendig stor plass. Men dagens skjermer på 19" blir vanlig standard, og de får muligens det de mangler idag, nemlig bedre oppløsning. 1280x1024 suger spør du meg på et så stort panel som 19"...nå orker jeg ikke tippe mere..eller jo,glemte det vanskeligste...skjermkort...det som gjør det så vanskelig i mine øyne er at ulike produsenter har forskjelige måter å gjøre ting på..feks så har jo ati høyere frekvenser men mindre pipelines enn nvidia(om jeg har forstått ting rett), og mulig vi får flere cores på et kort når skjermkortene går over til 0.065 mikron produksjon. Og dermed får vi sli og cf på et kort. Tror dette er veien og gå i stedet for to dyre og store skjermkort. Dette finns jo allerede på markedet. Men dagens kort er for store og klumpete. Så får vi se om 3 år..tror vi blir litt skuffet over at vi har det meste av det samme gamle enda for hvermansen. Endret 4. januar 2006 av Onanias Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 stort sett enig med simen 1, med unntak av skjermer, CRT har fotsatt sin tillhengerskare, da de fortsatt mangler den siste lille fargespruten i forhold til en god crt, jeg kommer ikke til å skifte) lcd-led teknologi er på full fart, og man har endelig klart å produsere fullblods 32bit fargeoppløsning på lcd pannleler. størelsene er omtrent som i dag. Lenke til kommentar
Mats J. Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 (endret) Når det gjelder skjermkort: Det bli mer vanlig med skjermkort med to kjerner per kort i SLI/CF. Kortene vil nok ha 1-1.5GB minne med en hastighet på 2-3GHz og kjernen 800-1000MHz. CPU: AMD får vel ikke noe høyere hastighet enn 3.5GHz med dobbelkjerne og quadkjerne begynner å bli vanligere. INTEL vil nok ha en hastighet på rundt 5GHz. HDD: De største diskene vil nok får en kapasitet på 1TB, mens 4-500GB er vanlig på de fleste maskiner. Rotasjonshastigheten vil være 10.000rpm, og 16-32MB cache. RAM: Vanlige maskiner har 2GB og de litt dyrere vil ha 4GB. Entusiastene har 8GB. Alle med DDR2. DDR3 vil være på vei inn. Timingsene vil bli mye bedre på DDR2 og hastigeten være 1-1.5GHz dual channel. Skjerm: Folk flest har 19-21"LCD widescreen, pga plass er det nokk bare de mer intereserte som har større skjermer, opp mot 30-35" widescreen. Endret 4. januar 2006 av psychox Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 CRT har fotsatt sin tillhengerskare, da de fortsatt mangler den siste lille fargespruten i forhold til en god crt, jeg kommer ikke til å skifte) 5383516[/snapback] Det skjønte jeg ikke helt... Lenke til kommentar
stian123 Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Jeg tror en vanlig PC vil bli mindre, og støyfrie. Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 gleder meg egentlig til eg forhåpentligvis leser denne tråden om 3 år, slik at eg kan se hvor smarte/dumme vi er no. og muligens se hvor low end hardware som er no, i forrholdt til hva det muligens blir om 3år. den ene teorien eg har no, er muligens svevende mus, tenk kor behagelig de mæ være. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 den ene teorien eg har no, er muligens svevende mus, tenk kor behagelig de mæ være. 5385238[/snapback] Jeg ser for meg en mus etter Air Hockey-prinsippet Men seriøst og pessimistisk tror jeg at musene fortsetter å være optiske. Tastaturene tror jeg kan endre seg mer: Tastene blir flatere, omentrent slik som på bærbare PCer, design vil sikkert utvikle seg noe. Kanskje de tøffeste tastaturene får programmerbart utseende ala det OLED-tastaturet som ble vist for en stund siden. Lenke til kommentar
achkmed Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Jeg er temmelig sikker på at de som blei spådd for 3 år siden (av de mer realistiske) i tråden : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=96624&st=40 kommer til å bli standar. ddr3 kommer nok til å bli som ddr2 i dag (bare litt bedre). skjermkorta kommer nok forhåpentligvis med 2x av dagens specs (i.e 1-2gb minne) direct x 12 eller noe i den duren kommer vel. atx har endelig blitt faset ut og støy//varme har ikke økt siden i dag. Svarte kabinetter er nok fortsatt trend og 7.1 blir støttet som standard(ikke at mange kommer til å ha det ...). Konseptet som asus a8n-sli premium gir med passiv hk kjøling blir standar og lcd skjermer ender opp med mye bedre lys og kontraster samt 0-1ms som mulig standard. Perpendikuler (eller hva det nå enn heter) lagrings teknologi blir meget utbrett og ide standaren blir endelig "borte". Mer er det ikke vits å spå spør du meg. Bare mine 16øre(ca) Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Vil det ikke bli stress med svevendes mus? Veldig tungt å holde hånda i luften hele tiden. Men det med tastaturet likte jeg, slik at tastaturet på en måte er en/mange skjermer. Da kan man programmere et utall tastaturer, som man witcher mellom med snarveitaster. Et for word/ps/redigering ASO. Hadde vært übert! Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 (endret) CRT har fotsatt sin tillhengerskare, da lcd fortsatt mangler den siste lille fargespruten i forhold til en god crt.(jeg kommer ikke til å skifte) 5383516[/snapback] Det skjønte jeg ikke helt... 5384092[/snapback] det var en liten leif som er borte nu. crt er fortsatt lcd overlegent på bildekvakitet mener jeg. i allefall i ikke-native oppløsninger. Endret 5. januar 2006 av Demogorgon Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Tipper Moores lov vil gjelde i den grad man snakker om regnekraft fordelt over flere prosessorkjerner. Som Simen1 nevner over her er Ghz-veggen snart nådd vil jeg tro. Det som jeg tror vil være sannsynlig er at man får flere CPU-kjerner, og spill og programmer som i større grad vil utnytte dette. Men intel skal jo nå gå vekk fra NetBurst arkitekturen (som skulle tilsi at de nærmer seg 5Ghz) og over på teknologi som relaterer seg tilbake til Pentium M (3.5Ghz om 3 år?). Vi ser sikkert snart den prosessoren i 2-kjerner, med HT og 64-bit støtte. Tipper om 3 år har man dual core som low-end prosessorer og quad-core for hi-end markedet. Det samme vil antagelig gjelde skjermkort. Vil tippe man snart begynner å se dual core GPUer på skjermkort, og om 3 år er det nok helt vanlig for alle nye modeller. Kanskje man til og med har quad-core GPU på Hi-end modellene om 3år. Hvis vi er heldige om 3 år har OLED-skjermene for alvor kommet på markedet i brukbare størrelser og med priser som passer hvermansens lommebok. På diskfronten tror jeg vi kommer til å se at minne-baserte disker vil bli mer og mer vanlige pga overlegen søketid, strømforbruk og ikke minst støy- og varmeutvikling. Dagens "platelagere" tror jeg sakte men sikkert vil dø ut etter hvert som minne/flashdisker og slikt blir bedre og billigere. Men om det skjer i løpet av de neste 3 årene? Neppe. Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 den ene teorien eg har no, er muligens svevende mus, tenk kor behagelig de mæ være. 5385238[/snapback] Jeg ser for meg en mus etter Air Hockey-prinsippet Men seriøst og pessimistisk tror jeg at musene fortsetter å være optiske. Tastaturene tror jeg kan endre seg mer: Tastene blir flatere, omentrent slik som på bærbare PCer, design vil sikkert utvikle seg noe. Kanskje de tøffeste tastaturene får programmerbart utseende ala det OLED-tastaturet som ble vist for en stund siden. 5385538[/snapback] Nei, ikje som air-hockey, men me rsom motsatt magnetisme. slik at musen og underlaget har samme "pol" eller noe slikt, slik at det ikkje blir tiltrukket av hverandre, men som gjør at musen svever over. også selfølgelig må det nesten være trådløse siden med ledning vile det bli helt merkelig. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Som Simen1 nevner over her er Ghz-veggen snart nådd vil jeg tro. 5387923[/snapback] Jeg mener at den veggen er nådd allerede for ca 3 år siden da intel passerte 3GHz. Hvis en dobling hver 18 måned hadde fortsatt siden da hadde vi allerede hatt 12 GHz CPU'er. Økningen fra 3,06 GHz for tre år siden til dagens 3,8 GHz er å anse som mikroskopisk i forhold til den missforståtte tolkningen av moores lov som går på GHz eller ytelse. Moores lov sier bare noe om forventet økning i antall transistorer per areal som er økonomisk å produsere, og det tror jeg nok kan bli neste "lov" som står for fall, men det skjer trolig neppe før vi når 45nm og passerer 2010. Ellers så har du rett i det med enden på netburst. Jeg tror faktisk jeg må endre litt på spekulasjonen min på grunn av det. (Sette ned forventningene fra 4-5 til 3,5 GHz for intel) Lenke til kommentar
DJMartin Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Jeg tror vi kommer til å se mye forandring i cd/dvd. Blue ray er på vei, og sto det ikke om en dvd som tok 3,9 TB? Ville trolig ikke se lyset i 2006. Også tror jeg SLI og Crossfire ikke er fremtiden, rett og slett for tungvindt. Det blir den smarte løsningen som ikke er så smart allikevel. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Hva ser jeg for meg? Ram Mye mer enn i dag. 4GB normalt, enda mer vanlig blandt de som trenger "det lille ekstra". Hastigheter skal jeg ikke uttale meg rundt (ikke sikker på hva som er max nå, faktisk). Prosessorer Vanlig med rating rundt 5000, max rundt 6700. Lagring Vanlig med rundt 500GB. Folk som meg vil ha rundt 4-5TB. Blu-Ray og HD-DVD har nermest drept DVD. Nett Vanlig med 2.5/0.5, entusiaster over hele landet har nå mulighet til å få ADSL8+++ med uante hastigheter. Overføring S-ATA 1000 er gammelt nytt og man sysler med S-ATA 1500. USB2.0 er på vei til å erstattes av noe nytt. Superdupertransferthingy (SDTT) som tilbyr uante hastigheter. Skjermkort 1GB minne, 4-5ganger raskere enn nå. 3-4 Skjermutganger elns. vanlig. Skjermer 20" Widescreen LCD følger nå med alle nye DELL-PCer. Vanlige PCer har gjerne 26" Widescreen, og entusiastene har gjerne 3 skjermer. Spill Vi spiller CS3:source som har bedre grafikk enn virkeligheten, Battlefield Oil, der du er en spesialstyrke som passer på oljedepartementet i Saudi Arabia. Command and Conquer 6 som omhandler kampen mellom de snille (USA) og de slemme (Nord-Korea og Frankrike). Kabinetter ATX er i stor grad utryddet, og de fleste bruker Barebones. Men overklokkere, entusiaster, selvbyggere og andre galninger holder seg fortsatt til big towers og ATX-kabinetter. Vannkjøling blir standardkjøling blandt enkelte produsenter mens Dell lager verdens første PC som er mindre enn en kortstokk. Eller ikke Lenke til kommentar
ZerXonE Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 (endret) "bedre grafikk enn virkeligheten" Øynene mine svir! Hvordan kan man skrive noe slikt? Endret 8. januar 2006 av ZerXonE Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 "bedre grafikk enn virkeligheten" Øynene mine svir! Hvordan kan man skrive noe slikt? 5403321[/snapback] Hehe.. Det er vel sånne som er 200% sikre på ting de sier Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Tatt i betraktning de noget bombastiske antagelsene i den forrige tråden, tror jeg ikke jeg skal tippe på for mye. Alt kan skje (og ingenting kan skje ) Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 (endret) KabinetterATX er i stor grad utryddet, og de fleste bruker Barebones. Men overklokkere, entusiaster, selvbyggere og andre galninger holder seg fortsatt til big towers og ATX-kabinetter. 5399410[/snapback] Regner ikke med ATX varer så mye lengre, BTX har jo såvidt stukket nesen inn. Endret 8. januar 2006 av Smirnoff Lenke til kommentar
Corwin Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Ja brenselscelle er en fasinerende greie. De har jo lagd MP3 spillere som går på metanol så hvorfor ikke? 5380005[/snapback] HW.no hadde jo en artikkel om en produsent, var det ikke LG mon tro, som skulle implantere benselcellebatterier i sine bærbare i nær framtid.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå