Gå til innhold

Hvordan vil pc'en bli om 3 år?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

dette tror jeg det er en tråd om, søk litt rundt så finner du den nok ;)

- hdd ene blir raskere(10.000 rmp eller mer er standar+ kanskje en ny hdd teknologo)

- sli/crossfire osv er nok også mer vanlig!

Endret av mr.nauz
Lenke til kommentar

Jeg mener å huske at SLI var noe som allerede kom med Voodoo 2 kortene, men forsvant ut noen år senere. Jeg tror det samme kommer til å skje om igjen :) Om 3 år, skal vi satse på at det har blitt vanlig med 128bits CPU. DDR4 eventuelt annen minne teknologi har begynnt å gjøre sitt inntog. Prosessorene har vel kommt opp i 4-8 kjerner, men er mere snakk om pr-rating enn reel klokke frekvens. Mere fokus på støy fra de store leverandørene.

HTPC blir allemanseie, Blueray og HD-DVD støttes om hverandre, og koster ca 5-600 kr for en brenner med relativt grei hastighet.

SATA er vel oppe i SATA-600 minst, utenat det gir noe kjempe løft i overføringshastighet. Tipper data tettheten nærmer seg 250gb på en plate mot 133 som seagate har nå. Videre tror jeg solidstate hardisker(flash disker) blir mere og mere vanlig. Minne, mengde tror jeg vi vil se at 2-4 gb er normalen. Selv skulle jeg ønske RDRAM gjorde sitt inntog igjen, men det tviler jeg på.

Forresten, P-ATA er noe hovedkort produsentene kun har med fordi det fortsatt er mange som har DVD-Brennere med dette interfacet, men de er på vei vekk fra dette og legger opp til kun S-ATA.

Hehe, håper jeg kan dra frem denne tråden om 3 år og si, told you so.

Lenke til kommentar

Min spådom:

Harddisker:

Harddiskene fortsetter å være 7200rpm. Lagringstettheten øker til ca 1 TB på de største diskene, men de harddiskene som gir mest for pengene ligger på ca 4-500GB. Det er normalt med 16-32 MB cache på harddiskene. Hybrid-disker med både flash og plater finnes. Minnebaserte harddisker har slått gjennom for fullt i entusiast-segmentet. De er dyre per GB, men også svært kjappe. Raptor er en glemt disk i historien. SATA-600 er vanlig. På grunn av at kapasiteten per disk øker tregere enn lagringsbehovet (folk har samlemani) så vil det bli vanligere med ennå flere disker i PC'en eller NAS-løsninger med mange disker.

RAM:

De fleste kjøper 4 GiB ram når de kjøper PC. Billig-PCer utstyres med 2 GiB, mens de kresne putter inn 8 GiB. Minnestandarden DDR2 er på vei ut til fordel for enten DDR3 eller en konsument-variant av FB-DIMM. Den siste offisielle hastigheten på DDR2 blir 800, 1000 eller 1066 MHz. (PC6400, 8000, eller 8500)

Prosessorer:

Prosessorene fra AMD ligger på rundt 3,5 GHz med PR-rating rundt 6000+.

Prosessorene fra Intel ligger også på rundt 3,5 GHz. Rekorden på 3,8GHz tilhører fortsatt den da 4-5 år gamle prescott-kjernen i Pentium 4-serien.

Begge har dobbeltkjerne som standard og 4 kjerner på de dyreste skrivebords-modellene. Enkeltkjerner fåes fortsatt i billig-segmentet. Den nye trenden er nå flere ulike kjerner. F.eks to vanlige kjerner + en massivt parallell kjerne ala PPU/GPU.

Intel har begynnt med integrert minnekontroller og en P2P-buss som ligner på HyperTransport. Effekt-klassifisering ala det man finner på Opteron, Pentium-M, Turio64 osv blir mer vanlig også for desktop-CPUer. Produksjonsprosessen er på vei til å skifte ut 2. generasjon 65nm med 1. generasjon 45nm.

Tilkoblingsstandarder:

En rekke trådløse standarder som WLAN 108 Mbit, Blåtann, og Wireless USB er vanlig på alle PCer. Det meste av eksternt utstyr støtter trådløs tilkobling: Skrivere, digitalkameraer, webkameraer, mus, tastatur, ADSL- og Kabel-modemer, mobiltelefoner, mp3-spillere og bærbare videospillere. Seriellportene, parallellporten, floppyporten, P-ATA-portene, PCI-portene og PS2-portene finnes ikke lengre på nye PCer.

Internettlinjer:

De billigste internettlinjene koster fortsatt rundt 200 kr/mnd, men tilbyr nå ca 500/250 kbit/s hastighet. De linjene som gir mest for pengene koster fortsatt rundt 400 kr/mnd, men tilbyr nå hastigheter på rundt 5/1 Mbit/s. De dyreste linjene koster fortsatt rundt 600 kr/mnd men tilbyr nå ca 15/3 Mbit/s.

Kameraer:

Webkameraer har normalt 1-2 megapixler, men tar fortsatt bare video i 640x480 med 30 FPS. Kompakte digitalkameraer ligger normalt på 8-12 Megepixler, har 2-3" skjermer og har fått tilleggsfunksjoner som mp3-spiller, videospiller og kan sende bilder over nett via mobiltelefoner. Speilreflekskameraer får plass for SIM-kort og har innebygget 3G-modem slik at redaksjoner kan få bildene på desken sekunder etter at de er knipset. I fotostudioer overføres bildene via WLAN for hvert bilde som taes slik at alle bildene er på PCen når fotograferingen er over. Sensorene i vanlige speilreflekskameraer fortsetter å være i 35mm-størrelse, men får normalt 15-25 megapixler og forbedrede muligheter for automatisk etterbehandling av bildene på kameraet. Batteritiden vil gå opp. Denne spådommen er litt dristig men la gå: Kanskje sensorene blir utstyrt med flere farger: CMYK-sensorer med IR- og UV-pixler som brukes til intern bildebehandling og kanskje spesielle RAW-programmer.

Størrelsen på PCer:

Bærbare PCer er mer populært enn i dag og stadig flere spillere bytter ut sine stasjonære PCer med bærbare. Det blir mer populært med kompakte, stillegående kombinerte lagringsservere og medie-stasjoner som tar opp TV og er husets datasentral.

Skjermer:

OLED har blitt utsatt for ørtende gang og på grunn av pris ser man ikke OLED i annet enn de aller minste bærbare PCene, digitalkameraer, mp3-spillere, bærbare videospillere, mobiltelefoner og annet bærbart smått utstyr.

Plasma-TV'er har mistet markedsandeler på grunn av at LCD har blitt langt mer konkurransedyktig. Men plasma har fortsatt en trofast tilhengerskare på grunn av sortnivået, men dette er i ferd med å oppløse seg på grunn av LED-LCD.

CRT er utrangert teknologi og selges ikke lengre hverken i elektrokjeder eller på nettbutikker.

LCD har stadig fallt i pris. De billigste PCene leveres med 20" Wide-skjerm med 1680x1050 eller 1440x900 oppløsning. De fleste litt datainterreserte sitter med 24"-27" med 1920x1200 i oppløsning. De entusiastene som har så mye penger at de ikke vet hvor de skal gjøre av alt har som regel 30" eller 37". Angående priser så tipper jeg 20" koster fra ca 2500 kr, 24" fra ca 3500 kr, og 30" fra ca 8000 kr. LCD TVer har hatt stor framgang. De billigste 32" koster ca 3500 kr, midtsjiktet på rundt 40" koster ca 6-7000 kr, og de dyre på 60" koster ca 15-20.000 kr.

TV'er med innebygde spillere for DVD/blåstråle/HD-DVD etc blir vanlige. TVer får ofte også innebygget en liten og enkel PC. En ny sport dukker opp for oss entusiaster: Flashing av TVene med ny firmware, nytt OS osv slik at TVene kan brukes langt mer fleksibelt. Noe ala hacking av X-box. Alle TVer kommer med trådløst WLAN og kanskje også tilkobling for kablet nettverk.

Skjermkort:

1 GiB minne på skjermkortet er på vei inn. GPU'ene er rundt 4 ganger så raske som i dag. Fillrate og shader-ytelse er ikke noe problem lengre. Nå er det HDR-ytelse i HD-oppløsning og fysikk-ytelsen som skiler klinten fra hveten. GPU og fysikkprosessor blir kombinert. Aeiga Phys-X er enten utkonkurrert av grafikkprodusentene eller har laget en standard som de håver inn lisensieringspenger fra grafikkprodusentene. Strømgjerrige og stillegående grafikkløsninger produseres nå av alle produsentene. Flere nivåer av strømgjerrighet settes som standarder ala klassifiseringen som Pentium-M, Turion64 og Opteron har i dag. SLI og Crossfire er pensjonert som "dinosaur-teknikker" fordi de er for støyende, plasskrevende osv.

Kabinetter:

ATX er på vei ut siden det er for plasskrevende og støybefengt. Merkelig nok har ikke BTX slått gjennom ennå. Det som øker mest i markedsandeler blandt stasjonære PCer er stillegående SFF-PCer ala Shuttle. De kommer i stadig større utvalg og i forskjellige størrelser tilpasset forskjellig bruk. Her kommer blandt annet det med effektnivåer på prosessorer og skjermkort inn. Hver kombo-boks med kabinett + hovedkort + PSU er spesifisert for bestemte effektklasser av skjermkort og prosessorer.

Mobiltelefoner:

Mobiler får bedre strømsparingsegenskaper slik at batteritiden endelig er på vei oppover. Skjermene er normalt mellom 220x176 og 640x480 med 320x240 som det vanligste. Skjermene er rundt 2,0-2,5". Såpestykke-formen er på vei ut fordi det blir for trangt til å få både stor skjerm og et godt tastesett på bare en flate. Kamskjell-formatet har blitt mer dominerende på grunn av bedre plass til tastesett og store skjermer. Tale og tekst går mye oftere over IP. SMS og MMS er ut, MSN Messenger på telefonen er vanlig. Tale kan gå f.eks via Skype på telefonen. Såkalte smart-telefoner er ganske billige og det mest vanlige. Operativsystemene kan variere fra Symbian, Windows Mobile/CE til diverse andre lette Linux-distroer. Kanskje man kan velge OS selv på noen av de dyre modellene. Alle telefoner har støtte for minnekort, har 3G, blåtann eller Wireless USB. De fleste telefoner har kamera med 2-4 megapixler, noen tar faktisk gode amatørbilder.

Mp3-spillere:

Minnebaserte mp3-spillere er avleggs. Alle har jo mp3-spiller på mobilen. De spillerene som har 1,8" og 2,5" harddisker har fortsatt et marked som ikke mobilene kan konkurrere på, men slike mp3-spillere er nå spekket med annen funksjonalitet som videoavspilling, TV-tunere, radio m.m.

Scannere og skrivere:

.. følger samme utviklingslinje de har gjort de siste 10 årene: Stort sett nytt utseende og samme innhold. Trådløs tilkobling blir standard.

Platespillere:

De fleste spillerene støtter både CD, DVD, Blueray, HD-DVD og forhåpentligvis ennå et format basert på blå laser uten ekkel DRM. Spinnhastigheten er opp mot 10.000 rpm på alle disse platene. Altså rundt 50x for CD, 16x for DVD. (Jeg vet ikke hva 1x tilsvarer på de andre formatene så det kan jeg ikke spå). Spillerene koster 300 kr og plater på 20-30 GB koster 3-10 kr pr stykk.

Edit April 2006: La til ulike kjerner på CPU'er og dette:

Nettverk:

1Gbit/s nettverk er standard på alt utstyr. Litt smådyre nettverkskort har 10Gbit/s og litt dyre hovedkort har dette innebygget.

Operativsystemer:

Linux og Mac OS X for x86 har hatt et kraftig oppsving på grunn av viritualisering. Det er vanlig med 2 preinstallerte OS på ferdig-PCer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Skjermkort: 2gb minne

Hdd: Oppimot 1 - 1,5TB

Skjerm: flesteparten/alle har store LSD skjerm, størrelse: 23" (wild guessing)

CPU: 10 Ghz skal ikkje være umulig å nå.

ram: Vanlig å ha opptil ca. 2gb DDR3

hovedkort: Mulighet for 3 stk. skjermkort festet i SLI.

Annet: svevende mus, av magneter som presser musen fra musematten/underlaget.

Lenke til kommentar
De billigste internettlinjene koster fortsatt rundt 200 kr/mnd, men tilbyr nå ca 500/250 kbit/s hastighet. De linjene som gir mest for pengene koster fortsatt rundt 400 kr/mnd, men tilbyr nå hastigheter på rundt 5/1 Mbit/s. De dyreste linjene koster fortsatt rundt 600 kr/mnd men tilbyr nå ca 10/2,5 Mbit/s.

5377560[/snapback]

Tafjord Mimer leverer pr. i dag 24Mbit/s. linje til 550kr (elns) så å gå tilbake i teknologien for dyrere penger tviler eg på skjer. vil sikkert bli rundt 30Mbit/s på den råeste linjen. til omtrent den prisen du skreiv.

Lenke til kommentar

Mye enig i det som Simen1 sier, men jeg har min tvil på lcd skjermene. Tror og at vi har fullt utviklet sammenleggbare skjermer, men disse er fortsatt så dyr at mannen i gaten normalt sett ikke har råd til å kjøpe.

Tror og at vi kommer til å få et prisras på bærbare pcer. Kommer omtrentelig ned på nivået som stasjonære er i dag, og stasjonære synker enda mer.

Vista blir en flopp, og det blir utviklet et nytt og enda bedre Linux som blir standard på pcer. (Lov til å drømme :p)

Ellers tror jeg vi kommer til å gjennomsnittelig med 1 ghz på cpuene. Quadcore begynner å bli vanlig, mens dobbelkjerne er standard. Enkelkjerne er long gone.

Grafikkortene har fått en gpu som nesten kan sammenlignes med en 3000+ cpu i dag, og ddr3 ram med klokkefrekvens på 2,5 ghz.

Ram ligger omtrentelig på det som Simen1 sier.

For å finne hdder som har mindre enn 10000rpm skal du være dyktig.

Og fremtiden er trådløs, så vi vil garantert finne trådløse nettverk over alt, mye bedre trådløst tastatur og mus. trådløs skjerm osv.

Lenke til kommentar

Jeg håper virkelig det blir vanlig med overføring av strøm, selv om jeg ser litt mørkt på det. Men tenk å greit, da! Slippe å tenke på batterilevetlid på mobiler og bærbare i byen og andre områder med dekning.

Hvis Norge fortsetter å håve inn med penger, håper jeg at en grei, trådløs internettlinje dekker store områder av norge!

Lenke til kommentar
Det meste her virker ganske greit når man ser på utviklingen gjennom de tre forrige årene. Leste forresten i den forrige posten at de håpet på 8-12 ghz cpu'er i 2005/6 :p. Er vel fortsatt litt unna det.

5380122[/snapback]

pr. dags dato er vi litt unna, men eg ser ikkje bort i fra at det kan skje dei neste 3 årene eller kort tid etter. kanskje ikkje opp til 12Ghz, men 8-10 kanskje.

Endret av vegis
Lenke til kommentar

Jeg tror også at GHz-løpet har nådd en slags vegg. Dvs. at den doblingen for hver 18 måned i antall MHz som var vanlig tidligere har allerede blitt kraftig bremset opp (2003-2006 har kun økt klokkefrekvensen med usle 12% per 18 måned). Denne trenden kommer nok til å fortsette, men noen små økninger kan det fortsatt bli. Derfor tipper jeg 3,5GHz for AMD og 5GHz for Intel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...