Gå til innhold

Overprising, juksetilbud og lignende

Anbefalte innlegg

Denne historien begynte med at jeg nå i lengre tid har ønsket meg et digital kamera, et lite som er praktisk å ha i lommen og som lett kan fiskes frem for "snapshots" Etter en lengre søken etter det perfekte kameraet falt jeg for Canons Digital IXUS 55 Et kamera som er kompakt og har masse funksjonalitet. Alt vel så langt.

Helt til jeg sjekker priser... Et raskt søk på prisguiden viser at billigste sjappe er shg.no der det koster 2931 kroner mens dyreste er deal.no der det koster hele 3524 kroner! Galemattias! Det er en forskjell på nesten 600 kroner!

Forferdet sjekker jeg for sikkerhets skyld andre webshoper som ikke kommer opp i prisguiden. For eksempel gode gamle elkjøp. Joda, de hadde kameraet til hyggelige 2839 kroner. Dessverre for meg er det ikke på lager.

I romjula derimot dumpet det spam fra Expert ned i postkassen min og de kunne melde at de hadde Canon Digital Ixus 50 til 1999 kroner. Forsåvidt det samme kameraet som Ixus 55 men med mindre skjerm.

For nesten 1000 kroner i avslag for en 1/2 tomme med skjerm er ikke det noe dårlig kjøp, og med disse prisene var det et enkelt valg.

Hvis de bare hadde hatt varen... Ved oppmøte ved butikken viste det seg at de allerede var utsolgt, og hovedlageret var det ikke noen kameraer igjen. Men det kunne hende at de fikk noen kameraer på fredag, men reservere et kamera kom ikke på tale. Her var det førstemann til mølla som gjaldt.

Hvis det ikke var for at ny spam fra Expert landet i postkassen min i dag tidlig, med det samme kameraet til den samme prisen! Ny tur til Expert, denne gangen tidlig om morgenen. Til ingen nytte. Utsolgt, igjen. Følgende samtale fulgte:

Jeg: Hei, skulle gjerne hatt et Ixus 50 som var annonsert i blekka deres..?

Ekspeditør: Beklager men alle er utsolgt, det kommer noen neste uke, men de er allerede reservert.

Jeg: Jaha.... Men da jeg var her i forrige uke fikk jeg beskjed om at de ikke var mulig å reservere?

Ekspeditør: Øøøhhh....javel?

Jeg: Ha en god dag!

Så forlot jeg butikken så fort som overhodet mulig og sparte mine surt erverede kroner. At Expert noensinne har hatt denne varen inne kan bare den vise svare på. Uansett, jeg har nå mistet ALL lyst på noe som helst digitalkamera og det kan jeg takke diverse webshopper og butikker for. Stå på!

For meg virker det som om det er mye overprising blandt de mange webshoper/butikker rundtomkring. En årsak kan være at kjøpekraften blant nordmenn er ganske høy om dagen, men det er ingen grunn til å forlange ågerpris for varene. Jeg er klar over at butikkene skal tjene penger, men det er forskjell på å tjene penger på varene og å flå folk!

Hvis de vil ha mindre salg er dette veien å gå!

mvh. Grimbo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samme her... Ringte alle expert butikker i trondheim siden jeg hadde en "følelse" av dette.

Samme svar "Nei, de var utsolgt. Vi venter nye inn men de er reservert"

Så kan jeg reservere, "Nei det tillater vi ikke"

Samme svar på alle 4 butikkene jeg ringte.

Tar en ny ringerunde i morgen, fungerer ikke det så ringer jeg hver butikk og spør om navnet til selger. Deretter sender en liten mail til forbrukerrådet.

Hører med til historien at første store annonse om kameraet i adressa, så dro jeg på begge expert butikkene på morgesruta. Begge var utsolgt, og kunne ikke reservere. Så ringte jeg de to andre, samme svar.

Noen dager senere dumpet annonsebilaget med samme tilbud, igjen var jeg innom 2 butikker før kl 10.00-11.00 (deromkring) uten resultat.

En time senere ringte jeg de fire igjen om å reservere, siden kundebehandleren var tydeligvis mer opptatt når jeg nevnte dette kameraet

Skulle tro at etter 4-5 ganger av dette at en har lært...

Uansett, elkjøp\lefdal har alltid reservert til meg for samme pris bare en nevner lovverket.

Expert har en av de mest tragiske kundebehandlingen, når jeg sist ringte så tok en selger tlf men svarte aldri. Men jeg hørte alt han sa i 10 min før jeg la på, han solgte for harde livet en plasma skjerm til noen som skulle ha den på hytta.

Endret av EG-s
Lenke til kommentar

ikke helt enig.. jeg så en billig vaske maskin til ca 4000 på elkjøp ..

gikk in å bestilte en slik, for de hadde den ikke på lager, de sa de hadde den på lager om én uke. kom til bake etter 1 uke.. nei den ble forsinket med ca 2 månter.

så de ga meg en maskin som kostet 6500 til 4000 istede.. greit nok for meg =) . det eneste det betyr for de, er at de selger en maskin med lite fortjeneste..

Lenke til kommentar

Forbrukerrådet har sagt et eller annet ang. såkalte lokkevarer, og at de skal forefinnes i et rimelig antall. Det er altså ikke lov å annonsere f.eks. digital kamera, og kun ha ETT stk. Akutratt ordlyden husker jeg ikke, men kan sikkert letes opp på nettsiden til forbrukerådet.

Synes også at Elkjøp og Expert begynner å stinke like mye. Noen tar å går igjen hvis de ikke får varen som er annonsert, men kanskje 2 av fem blir overtalt til å kjøpe noe dyrere.

Vet ikke om det var noe muffens, men kan nevne en episode fra Expert. Kjøpte her forleden et "lokketilbud" 28" tv. Når selgeren gjorde klar fakturaen så jeg han skrev noe på den. Spurte hva det var han skreiv, og han svarte 'ustillingsmodell. Sa da til ham at hvis det var noen begrensninger m.h.t. garanti e.l. så var jeg ikke interessert. Det var det ikke. Spurte så hvorfor det da var nødvendig å skrive noe merknader i det heletatt, og da var svaret at det var fordi dama i kassen skulle få inn på data'n at det var den siste som ble solgt. (hun satt 10 meter bortenfor). Vel, som sagt, vet ikke om dette er et "triks" av noe slag, men har tenkt med med meg selv at skulle tv'n ryke om 7-8 mnd. og du vil ha garantisak, så "husker" ingen i butikken hva som ble sagt. :ermm:

Lenke til kommentar

ja skulle prøve igjen i morgen, om de hadde fått svar fra produsent...

Men tviler, så blir vel en mail til forbrukerombudet.

Når de i løpet av få dager har to store annonser, en helside og et billag av samme produkt, så skal det være inne.

Men når fire butikker gir samme svar, nesten som om alle har lest det samme memo, så er en irritert.

svaret er " Nei utsolgt, neste parti reservert, nei du kan ikke reservere, nei selgere er opptatt"

falseexperts7yi.th.jpg

Endret av EG-s
Lenke til kommentar

Skulle kjøpe en N-GAGE for 499,- på Expert Bonus. Dro dagen etter for å kjøpe den, fikk samme svar som deg - de ble utsolgt for den på under en halv time. Jeg dro hjem med en gang og lette etter kundesupport på deres nettsider. Fant et sted hvor man kunne sende et lite skriv om hva man ikke likte/liker med Expert..blabla...jeg skrev det som hadde skjedd og ba selskapet om å slutte med slike tåpelige annonser.

Fikk så telefon fra hovedsentret i Bergen. De ville sende en N-GAGE til meg til den nærmeste Expert Bonus-butikken. Jeg takket ja, og ventet over en uke. Jeg stakk da innom butikken (E.B. på Alnabru i Oslo), og fikk kjøpt den. Fikk dagen etterpå en telefon fra kundeansvarlig i Expert om alt hadde gått greit.

I ettertid av episoden ser jeg at de pleier av og til å skrive omtrent det antallet de har på lager. Merkelig at de har sluttet med det nå...

Lenke til kommentar

Du må ha vært ekstremt uheldig med både butikkene og selgerne du har snakket med, her i Ålesund har begge Expert butikkene kameraet på lager og det er solgt i bøtter og spann! Jeg kjøpte mitt idag! Og de får inn nye forsyninger også, så det bør ikke være noe problem å få kjøpt et.

Men om butikkene kjøper inn alt for lite eller for seint, så er vel hovedlageret tomt, ikke mye man kan gjøre da nei..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Du må ha vært ekstremt uheldig med både butikkene og selgerne du har snakket med, her i Ålesund har begge Expert butikkene kameraet på lager og det er solgt i bøtter og spann! Jeg kjøpte mitt idag! Og de får inn nye forsyninger også, så det bør ikke være noe problem å få kjøpt et.

Men om butikkene kjøper inn alt for lite eller for seint, så er vel hovedlageret tomt, ikke mye man kan gjøre da nei..

5374444[/snapback]

Det er fordi "ålesundere" er noen j***ler til å sikre seg og sine... :tease:

PS.

Mao.. "ålesundere" er flinke.. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Bare sånn til info så er Elkjøp og Expert to forskjellige kjeder, med fint lite å gjøre med hverandre bortsett fra at de er konkurrenter. Vennligst ikke skjær alle under en kam her..:).

Elkjøp har nemlig følgende betingelse, noe expert ikke har:

"3 dagers annonsegaranti

Hvis vi blir utsolgt innen 3 dager fra annonsedato, og vi ikke innen 10 dager klarer å skaffe deg det annonserte produktet, garanterer vi deg et likeverdig eller bedre produkt til samme pris. Med annonsert produkt menes her et produkt som annonseres i avis, trykksak, radio eller på TV. Internett alene er ikke et annonsemedium i forhold til Elkjøps annonsegaranti. "

Og å reservere et produkt når man først er i butikken skulle vel egentlig ikke være noe problem...

Lenke til kommentar

Mye rot på de ja hehe. Men det virker som at retningslinjene alle varehusene får fra hovedkontoret er at kunden alltid skal være fornøyd. Er vel enkelte butikksjefer og selgere som er sløve og ikke forstår at misfornøyde kunder er dårlig butikk.

Lenke til kommentar

Det kan være en myte at produkter på "salg" gir dårlig fortjeneste for butikkene i forhold til andre produkter. Når jeg jobbet for en stor trevarekjede så var tilbudsvarene faktisk de som ga best "margin".

Smilte litt når jeg så folk som handlet som gærne på "tilbud" når det var slike varer butikken tjente mest på :p

Lenke til kommentar

Nå er jeg så heldig å sitte tett innpå de som gjør innkjøp og det er faktisk slik at hver butikk selv bestemmer det antallet kameraer de tror det blir solgt ved annonsering.

Det er opp til de som jobber i butikken å bestille riktig antall. Når jeg sier riktig så er betyr det følgende: Markedsprisene på elektroniske varer skifter seg hele tiden. Å sitte med 100stk ixus55 kameraer i slutten av januar er selvmord. Februar mars og april er lavsesong for industrien og med dette i tankene så bestilles 'riktig' antall opp.

De prøver så godt de kan og det er alltid mulig å reservere til samme pris som det ble annonsert for.

At den butikken du går til kanskje ikke har varen på lager kan skyldes at han som styrer butikken ønsker å begrense eventuelle tap i januar/februar osv osv. Men alle butikker burde ha annonserte varer på lager. Uavhengig. Og måten vi som kunder kan sørge for at det blir gjort er å si KLART ifra til betjeningen.

Lenke til kommentar

En liten notis til:

Å si at en vare er overpriset er feil. Det handler om tilgjengelighet. SHG annonserer en vare de ikke har på lager, ergo den er ikke tilgjengelig.

At prisen står oppført er en "feil" i prisguiden. Det burde den ikke. Hvis en vare ikke er tilgjengelig på lager innen rimelig tid så burde den fjernes fordi den gjør at man får et feilaktig inntrykk av markedsprisen på en aktuell vare.

Lenke til kommentar

Elkjøp har nemlig følgende betingelse, noe expert ikke har:

"3 dagers annonsegaranti

Hvis vi blir utsolgt innen 3 dager fra annonsedato, og vi ikke innen 10 dager klarer å skaffe deg det annonserte produktet, garanterer vi deg et likeverdig eller bedre produkt til samme pris. Med annonsert produkt menes her et produkt som annonseres i avis, trykksak, radio eller på TV. Internett alene er ikke et annonsemedium i forhold til Elkjøps annonsegaranti. "

Og å reservere et produkt når man først er i butikken skulle vel egentlig ikke være noe problem...

5374884[/snapback]

Stemmer ikke helt det der. Oftere og oftere så skriver de "3 dagers pris Gar. gjelder ikke for dette produkte"...

Tipper at det er "lokketilbudene" som får denne påskriften ofte.

Lenke til kommentar

Nei, det er det faktisk ikke. Dette gjelder som oftest mobiltelefoner, da disse til tider er vanskelig å garantere levering på, mobilprodusentene er svært ustabile på dette, og man kan plutselig som butikk ikke få levert halvparten av det man var lovet av de feks.

Ellers så må du gjerne finne eksempler på at det er gjennomgående de store tilbudene som får "begrenset antall" på seg - jeg tror ikke du vil finne så mange :).

Lenke til kommentar

Mulig jeg tok litt hardt i ;)

Men blade gjennom siste elkjøp avis og det var en komfyr og et par andre hvitevarer som hadde det på.

Ikke så mange men på de store kanon tilbuden som får en til å løfte på øynene har det rett som det er.

Alt i alt så gjelder vel 3 dager reglen på det meste ellers..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...