Danielbg Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Heisann! Første gangen i dette forumet :smile: Til saken: Igår formatterte jeg HD'en på en PC jeg egentlig ikke bruker, som jeg har hatt Windows 98 på i alle år. Jeg tenkte da å legge inn Linux Red Hat 7.3 for å teste det, så jeg gjorde det. Synes installen var rotete, men til slutt fikk jeg melding om at "det er trygt å restarte maskinen". (Forresten synes jeg det var rart at jeg bare fikk bruk for CD1 under installasjonen, mht. at jeg har CD1, 2 og 3.) Jeg restarta, men akkurat der som vanligvis Windows-vinduet kommer opp og systemet starter, får jeg bare sort skjerm med en "-" blinkende øverst til venstre, og ingenting skjer. "Tragisk", tenkte jo jeg, etter å ha prøvd meg litt frem. Da jeg skulle formattere, prøvde jeg først recovery-CD som fulgte med Win98. Den virket ikke. Så prøvde jeg manuell formattering, dvs. "format c:", noe som heller ikke virket, da stasjon C: ikke kunne fantes. Som dere sikkert forstår skjønner jeg ingenting. Linux virker ikke, og jeg får ikke til å fjerne det igjen heller. Skulle tro hele HD'en er ødelagt.. Takker for all hjelp! *desperat* Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Prøv en boot-disk og fdisk :smile: Lenke til kommentar
anarchima Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Hehehe..Ta det helt med ro! Det kan jo hende at du har mistet windows partisjonen med alt sammen på men det har du forhåpentligvis backet opp. Uansett så er det mest sannsynlig at boot-loaderen ikke ble installert skikkelig, dvs. at du verken får opp redhat eller win98 selv om de ligger inne på harddisken. Fyr opp Redhats installasjons program igjen fra CDen og prøv igjen. Det er vel et innebygd partisjonerings program der (DiskDruid) der du kan se strukturen på harddisken din (partition table). Her er det bare å formatere linux partisjonen og reinstallere. Husk å sett opp LILO (LInuxLOader) slik at du faktisk kan velge mellom windows og linux når pcen starter opp. Lykke til! Lenke til kommentar
Danielbg Skrevet 8. september 2002 Forfatter Del Skrevet 8. september 2002 Takker, skal prøve det nå. [ Denne Melding var redigert av: Danielbg på 2002-09-08 12:50 ] Lenke til kommentar
servo Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Hei, ser ut som om din "LILO" ikke funker slik den er ment å gjøre. (LINUX LOADER). Det er ikke så uvanlig at du bare trenger den første CD'en fra Red Hat dersom du går for det meste med en standard utvalg av pakker. På de andre CD-ene finnes pakker som er litt mere for de spesiellt interesserte. Dersom du ønsker å kaste ut Red Hat for denne omgang må du boote med en Win98/ME bootdisk og skrive: fdisk /mbr (Da fjerner den bootsektoren til Linux) Så er det bare å kjøre fdisk eventuellt for partisjonering og deretter standard formatering i Dos. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå