thomasrh Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Hei, jeg vil gjerne oppgradere denne gamle klossen av en PC jeg har. Mulig jeg rett og slett må ha en komplett pakke, den er sikkelig urgammel. Her er ihvertfall det jeg kan komme på av informasjon. Hva har jeg (tatt fra computer management i win2k, så jeg vet ikke om det gir mye mening?): - K7T266 Pro hovedkort - prossesor, x86 Family 6 Model 6 Stepping 2 AuthenticAMD ~1050 Mhz - minne, 512MB - skjermkort, Geforce2 MX/MX 400 - 2 HD'er på 80GB og 120GB (WDC WD1200JB-75CRA0 og WDC WD800BB-00CAA1) - lydkort, Creative SB Live! Basic (som jeg faktisk ikke bruker, jeg syns det integrerte kortet gir bedre lyd ) - en eldgammel cd-brenner. - strømforsyning, kabinett, osv har jeg ingen anelse, men jeg trenger sikkert nytt uansett. Hva bruker jeg PC'en til: Tja, det går stort sett på spilling, musikk, film, programmering, osv (faktisk i motsatt rekkefølge av det jeg skrev nå, av en eller annen grunn ). Jeg er ikke så opptatt av å kunne spille de siste superspillene på maks oppløsning med alle detaljer, bare jeg får til å dra dem greit på mindre oppløsning er den god. Hva jeg vil ha og hva jeg lurer på å beholde: - PRIS: 6-7000kr maks. - OVERKLOKKING: 99,9% sikkert ikke. Jeg har null peiling på sånt. - VIFTER: jeg skriver dette først fordi det er den tingen jeg er mest opptatt av akkurat nå. Jeg er mildt sagt drittlei av susinga fra denne boksen jeg sitter med, så "så stille som mulig" er et must. - HOVEDKORT: noe som varer en stund og er mulig å oppgradere enkelt og greit på en god stund fremover. - SKJERMKORT: jeg får låne et Radeon 9000 kort av en kompis dersom jeg vil, men jeg aner ikke hvor bra dette er? Det er en klar forbedring fra det jeg har såvidt jeg forstår, så skjermkort kommer kanskje i andre rekke i første omgang. - MINNE: mer ram enn før. Minst 1024. Jeg liker å gjøre mye på en gang og det er plent umulig med denne kassen jeg sitter med nå. - HARDDISK: er det noe som er verdt å holde på idet hele tatt? Jeg håper kanskje at ihvertfall 120GB disken skal kunne brukes til litt datalagring en stund. Men jeg bør kanskje ha EN ny HD, jeg har opplevd endel feil pga korrupte sektorer idet siste, først og fremst på 80GB disken. - LYDKORT: gir jeg egentlig litt blanke i. Jeg klarer meg greitnok med et eventuelt integrert lydkort, så det kommer i siste rekke. - KABINETT, STRØMFORSYNING, DVD-BRENNER, osv: aner ikke hva jeg trenger her for å være ærlig, men jeg antar at jeg må oppgradere dette også. DVD-brenner kommer nok i 2. rekke, men den utgjør vel ikke store forskjellen i pris heller. - SKJERM: egentlig skulle jeg hatt en ny skjerm også, men denne får komme helt til slutt eller vente til jeg har bedre råd. Som dere skjønner er jeg først og fremst interessert i å få bedre ytelse. Maks grafikk, lyd, osv klarer jeg meg uten bare det er på et helt ok nivå. Alle forslag er gode forslag, jeg har seriøst ikke peiling på hva som duger idag. Cheers. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Her er mitt forslag som kom på 6525,-. (alle delene hos netshop for litt under 7000+frakt) (sikkert en del å pirke på dette om man først begynner..så pirk i veg de som vil) Lenke til kommentar
ToppDogg Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 espennyh skrev: Her er mitt forslag som kom på 6525,-. (alle delene hos netshop for litt under 7000+frakt) (sikkert en del å pirke på dette om man først begynner..så pirk i veg de som vil) 5372813[/snapback] eg støtter deg =))) Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Der har du også ting du nølte på om du ville ha med. Skjermkort og DVD-brenner.. Men du får avgjøre selv om du vil prioritere skjermkort eller skjerm.. Men om du får låne et 9000 kort av en kompis er det fortsatt VELDIG dårlig.. så jeg anbefaler skjermkort først om du har en brukbar skjerm! Lydkortene er ganske bra på hovedkortene i dag.. Selv om man merker en del "støy" fra resten av pc'n på et integrert kort om man har stort anlegg.. Lenke til kommentar
thomasrh Skrevet 2. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2006 Takk for svar. Jeg spurte en kompis hva han syns om forslaget deres og han sa : "1. Du kan spare et par hundringser på 3500+ "Venice", uten merkbar ytelsestap. 2. Ville spytta de par hundre inn i en enkelt rambrikke på 1024MB for å ha størst mulig oppgraderingsmulighet. Det er nok det du vil ha behov for først vil jeg tro..." Hva syns dere om det? Også, det hovedkortet, hvor bra er det for eventuelle oppgraderinger senere? Det var den eneste komponenten det ikke var kommentarer på under den linken du ga meg. Og, til slutt, hvor stillegående vil dette systemet bli? Akkurat nå har jeg en sjingrende høyfrekvent lyd som synger i ørene hele dagen. Bare den forsvinner er jeg fornøyd Cheers. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Sitat "1. Du kan spare et par hundringser på 3500+ "Venice", uten merkbar ytelsestap.2. Ville spytta de par hundre inn i en enkelt rambrikke på 1024MB for å ha størst mulig oppgraderingsmulighet. Det er nok det du vil ha behov for først vil jeg tro..." 1. Sånn kan man da si på 3200+ - 3500+ , og til slutt kan du ende opp med en Sempron ettellerannet.. 2. 1 x 1024 koster akkurat det samme som 2 x 512 brikkene om du kjøper Twinmos brikkene.. De holder fint om du ikke skal klokke Ang. hovedkort er det ikke stort man kan oppgradere mer med enn andre bortsett fra sli.. Den har 4 s-ata porter, og 2 ide (støtter 4 ide-enheter). Om du vil kan man finne et SLI hovedkort, sånn at man kan kjøre 2 skjermkort om gangen om det vil være aktuelt.. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 (endret) Jess, men poenget er vel mer at det er greit å ikke fylle opp plasser med 512 brikker... SLI krever at skjermkortene er identiske da... Pass på at det er 2 x 16 PCI-e porter i tilfelle... og ikke 1 x 16 eller 2 x 8.... Endret 2. januar 2006 av Griffin Lenke til kommentar
thomasrh Skrevet 2. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2006 ABIT KN8 850,- (Netshop) AMD Athlon 64 3700+ 1995,- (Netshop) AOpen H600B (1-3 dager) 734,- (MPX) Club3D GeForce 6600GT 128MB 1195,- (MPX) Nec ND-3550 375,- (MPX) Samsung SpinPoint P120 250 GB S-ATA 944,- (MPX) Veritech 1024MB DDR 749,- (MPX) TOTALT 6842,- Dette ble det jeg kom opp med da. Jeg har gode erfaringer med MPX fra før og Netshop ser ut til å være veldig populært det også. Men den RAM brikken, er TwinMOS brikken mye bedre? Den koster 100kr mer hos MPX. Her er Veritech brikken. Dersom det er noe vesentlig bedre med TwinMOS brikken kan jeg godt gå opp den 100 lappen. Det blir litt over 7k med frakt regner jeg med, men det får gå. Noen som har noen siste innvendinger? Cheers. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 jeg har ingen erfaringer med den, men tipper det noe av det samme.. Da jeg bestilte "no name" brikke til morfar fikk jeg Twinmos.. Og MPX bruker Veritech som sine "no name" brikker.. Så er sikkert omtrent det samme.. Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Du ville ha noe stille så da tar vi det stille, det er tydelig vis du ikke spiller så da tar vi og mekker noe sånt da. Ant. Beskrivelse Fjern 2x Veritech 512 :662,- AMD Athlon 64 3200 1 344,- ASRock 939DUAL sata 575,- Arctic Cooling 779,- Hitachi 160GB 725,- Club3D GeForce 6600GT 128MB Skjermkort 1 195,- BenQ DVD brenner 356,- SUM MPX: 5636 Så kan du ta fra microplex Zalman CPU-kjøler, m/spenningsregulator kr 249,00 ZMVF700ALCU Zalman GPU-kjøler, VF700-AlCu 219,00 Da har du en så god som lydløs maskin, du kan sikkert ta og sove på den og ikke høre den, du kan humpe den og alike vel ikke høre den. Tot sum 6104 Lenke til kommentar
thomasrh Skrevet 2. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2006 Takk for forslaget mcfan, men nå har jeg faktisk alt bestillt. Det ble som det første forslaget, bare med en 1024mb brikke. Ble TwinMOS også, fordi MPX ikke hadde den andre på lager akkurat nå. 100kr ekstra, men det får gå. Btw, hovedgrunnen til at jeg ikke spiller så mye er nok dette fosilet jeg sitter her med, så det kan fort bli en endring på den fronten nå. Takk for hjelpen alle sammen! Cheers. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 gratulerer med ny pc som kommer da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå