Gå til innhold

To brukere på samme maskin, hvordan hjemme filer?

Anbefalte innlegg

Jeg har en egen PC. Jeg skal i militæret for en stund, men pc'en skal fortsatt stå hjemme og jeg skal opprette en til bruker slik at mamma og pappa kan bruke maskinen til å surfe på internett og skrive i word. Jeg har tre harddisker. To av disse vil jeg hjemme slik at de ikke kan se innholdet på diskene. Jeg vil bare at de skal ha tilgang til c:. Jeg vil også hjemme filene mine som ligger på documents and settings/min bruker. Brukeren min er passordbeskyttet. Hvordan hjemmer jeg diskene og filene mine på documents and settings fra deres konto?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
du legger alt inn på de 2 diskene som er dine og gjemmer de langt bak i skapet

5373565[/snapback]

Som sagt, det enkleste er å gjemme disse fysisk.

Brukeren min er passordbeskyttet. Hvordan gjemmer jeg diskene og filene mine på documents and settings fra deres konto?

Du kan høyreklikke mappa du vil "beskytte" og velge Egenskaper | Avansert | Kryptér innhold...

Da vil de få "Access Denied" når de prøve å åpne mappa :tease:

Mener at en "Begrenset bruker" ikke kan kikke i "Mine Dokumenter"-mappen til Administratorer.

Lenke til kommentar

Joda, går jo ann å ta ut ledningen og gjemme diskene fysisk. Men jeg vil ha dem i maskinen for når jeg er hjemme er det sinnsykt slitsomt å ta diskene inn og ut hele tiden. Det må jo finnes en annen løsning enn å ta ut ledninga?

Det var ikke snakk om å gjemme noen mapper. Det var snakk om å gjemme to disker, slik at de ikke kan se innholdet på diskene (se hva mapper/filer heter osv). Det beste hadde vel vært et program som hadde passordbeskyttet diskene eller gjort dem usynlige fra "min datamaskin" på deres konto. Noen som har peiling på et slikt program? Mener å huske partition magic hadde en slik funksjon men det er det år og dag siden jeg har brukt.

Lenke til kommentar

du kan bruke Folder lock til å sette passord på det du skal beskytte...

ellers kan du (som tidligere nevnt) sette brukerrettigheter på det du skal beskytte. da vil de som prøver å komme seg inn på mappen på "Acces denied". ulempen med dette er at hvis andre brukere på maskinen har administrativ adgang kan de lett endre disse tilgangene til det du vil beskytte.

så det beste er nok å bruke et tredjepartsprogram til å passordbeskytte det du ikke vil andre skal lese...

Lenke til kommentar

Hvis de som bruker din PC ikke er noen avanserte brukere, kan du enkelt "fjerne" stasjoner slik:

(Har engelsk versjon, oversett selv :cool: )

Høyreklikk My Computer og velg Manage. Nest-nederst merker du Disk Management. Høyreklikk diskene/partisjonene og velg Change driveletters and paths... Velg at stasjonen ikke skal ha noen bokstav tilknyttet (Remove/Fjern). Restart. Vips, usynlige :thumbup:

post-4862-1136274647_thumb.jpg

Endret av HappyRay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...