H4ngm4N Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 kyrsjo har nok rett, og uten å banne på det så vil jeg påstå at det er feil at venstre halvdel styrer venstre fot som jonmagne antyder. Men diverse koblinger mellom høyre og venstre halvdel, som ikke er basert på mekanikk og dynamikk, finnes allikevel. Et lite eksperiment man kan gjøre. Hold hendene foran deg (gjerne med støtte for albuene så armene er helt i ro) med neven lukket og bare pekefingrene utstrakt. Med hendene i ro, beveg fingrene rolig fra side til side i takt. La dem gå mot samme side, det vil si først venstre, så høyre, så venstre osv. Øk tempoet og observer hva som skjer... Hva skal skje? Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten): Jeg, som høyrehendt merket at fingerne på høyrehånden lå litt foran den på venstrehånden. Ikke noe mer. Har en venn som er høyrehendt, men er venstrebent (sparker fotballen best med venstre, holder hockeykølla "feil" vei). Kjenner en annen som er motsatt (venstrehendt og høyrebent). Lenke til kommentar
Capo Crimini Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Jeg er høyrehendt og venstrebent. Trolig genetisk da min far er høyrehendt/bent mens min mor er venstrehendt/bent Lenke til kommentar
Khaya Ivorensis Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Som jeg skjønner ut ifra, så fungerer min høyre hjernehalvdel "bedre" enn min høyre hjernehalvdel. Men OK, men den linken er vel for gjennomsnittsmennesket? Tror ikke den funker så bra likevel, jeg :!: Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 Hmm... Jeg er høyrehendt, men gjør ofte en del ting (ikke alltid/konsekvent) "feil" vei - f.eks. det der med kniv og gaffel etc. Lenke til kommentar
Piratpjokken Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 høyre hjernehalvdel - Høyrehendt/fot Alt på venstre side stemmer.. men også noen få ting på høyre (høyrehendt og språk, lesing osv) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå