salah Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Hei. Jeg er venstrehendt, og jeg har alltid hatt lyst til å vite dette med hvorfor 1/7 av verdens befolkning er venstrehendte og hvorfor resten er høyrehendte. Og jeg har også lurt på hva denne betydningen er. Spørsmålet mitt er da hvorfor dette er sånn? Hvorfor er jeg venstrehendt, og mine 8 andre søsken høyrehendte? Jeg leste en side, (link) der står det hva hvordan hjernen fungerer. Som jeg skjønner ut ifra, så fungerer min høyre hjernehalvdel "bedre" enn min høyre hjernehalvdel. Men OK, men den linken er vel for gjennomsnittsmennesket? For det som forvirrer meg, er jo at jeg er for eksempel UTROLIG kreativ, det skal jeg innrømme, men jeg er har omtrent ikke fantasi. Jeg er omtrent ikke følsom og klarer å "styre" følelsene mine (med andre ord gi faen i alt, til en viss grad selvsagt), men er god til skriving (når jeg skriver for seriøse ting, skriver jeg bra) og er god til lesing, men er talentløs i dans og musikk (ja, tro meg, jeg er talentløs. Du ville betalt for å ikke si meg opptre med dans/musikk). Hvordan fungerer egentlig hjernen? Det hele forvirrer meg! Mvh, pavlion Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Jeg har mine egne tanker: Når man er venstrehendt bruker man høyre hjernehalvdel til skriveprosessen, og har dermed lite kapasitet igjen der til det øvrige som den delen styrer. Den venstre delen (som for meg virker som den klokeste) har derimot alle ressurser frie og kan arbeide som bare pokker. Jeg er venstrehendt og har derfor 6 i realfag og 3 i K&H. Lenke til kommentar
Svartbein Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Venstrehendthet skyldes at man er flinkere med den venstre hånda enn med den høyre, og derfor foretrekker å bruke den. Hvor god man er med en hånd er avhengig av hvor velutviklet det motoriske senteret er i den hjernehalvdelen som styrer hånda. Den venstre hjernehalvdelen styrer den høyre hånda og vice versa. Når det gjelder dette med andre evner, så er det ingen automatikk i at det følger med hendthet. Det er nok sånn at venstrehendte i gjennomsnitt er litt mer musikalske og litt flinkere i matematikk enn høyrehendte, men forskjellen mellom enkelte individer er så stor at man kan ikke si særlig mye om en person bare ut i fra hvilken hånd han eller hun bruker. For selv om en ting i den høyre hjernehalvdelen er bedre utviklet enn hos andre, betyr ikke det at alle evnene i den hjernehalvdelen har fått en boost. Det med at noen er høyrehjernet og noen er venstrehjernet er en myte som stort sett gjenfortelles av kiosk-psykologi-litteratur (gjerne sammen "fantastiske" selvutviklingsprogrammer). Men hvorfor er det motoriske senteret hos de fleste best utviklet i venstre hjernehalvdel (som styrer høyre hånd), og hvorfor er de venstrehendte blitt annerledes? En rekke teorier forsøker å forklare hvorfor mennesker har en dominant hånd, og hvorfor det er den høyre for de fleste, og ikke tilfeldig fordelt. Michels (1981) teori er at spedbarn foretrekker å snu hodet mot høyre, ser høyre arm mer, og blir mer bevisst på den siden av kroppen, noe som senere utvikler seg til høyrehendthet. En forklaring på hvorfor de foretrekker dette, er barnets posisjon i livmoren de siste ukene før fødselen (Hopkins & Rönnqvist, 1998). Annetts modell (1972) tar utgangspunkt i at de som arver et ”right shift gene” hovedsakelig blir høyrehendte, mens påvirkning fra omgivelsene gjør at litt over halvparten av de som ikke arvet dette genet, blir høyrehendte. Geschwind-Behan-Galaburda-hypotesen (GBG) forklarer at hevet testosteronnivå i fosteret skader visse områder i den mer sårbare venstre hemisfæren; noe som igjen fører til større forekomst av blant annet venstrehendthet (Hopkins & Rönnqvist, 1998). Hendthet kan likevel læres. I gamledager var det jo vanlig å tvinge venstrehendte barn til å skrive med høyre hånd, og selv om det kunne være vanskelig for dem, lærte de fleste seg det etterhvert. Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 er jo litt morsomt med det og, at er man høyre\venstrehendt, så er det jo som oftest og foten på samme side som også er dominant. hos meg virker det som tilogmed det høyre øyet mitt er dominant ( synet med begge øyer ligner mere på det jeg ser med kun høyre øye enn med kun venstre). Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 er jo litt morsomt med det og, at er man høyre\venstrehendt, så er det jo som oftest og foten på samme side som også er dominant. hos meg virker det som tilogmed det høyre øyet mitt er dominant ( synet med begge øyer ligner mere på det jeg ser med kun høyre øye enn med kun venstre). 5812701[/snapback] Ja, det med "dominante" føtter er litt spesielt, når man tenker på at signalene fra hjernen krysses ved livet, slik at det ikke er samme hjernehalvdel som styrer hånd og fot på samme side. Hvis du har lagt merke til at når du går, så slenger gjerne hånda på høyre side i takt med venstre fot og speilvendt, så er det et eksempel på at signalene krysses. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Hva med oss som er beggehendt? Jeg skriver kun med venstre, men gjør alt annet like bra med begge hendene. Bortsett fra å kaste, det klarer jeg kun med høyre. Lenke til kommentar
Quik Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 er jo litt morsomt med det og, at er man høyre\venstrehendt, så er det jo som oftest og foten på samme side som også er dominant. hos meg virker det som tilogmed det høyre øyet mitt er dominant ( synet med begge øyer ligner mere på det jeg ser med kun høyre øye enn med kun venstre). 5812701[/snapback] Ja, det med "dominante" føtter er litt spesielt, når man tenker på at signalene fra hjernen krysses ved livet, slik at det ikke er samme hjernehalvdel som styrer hånd og fot på samme side. Hvis du har lagt merke til at når du går, så slenger gjerne hånda på høyre side i takt med venstre fot og speilvendt, så er det et eksempel på at signalene krysses. 5836660[/snapback] og jeg som trudde du slenger med hendene for å forbedre balansen Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 "slenging med hendene" har vel mer å si for at bevegelsesmengden din skal være konstant, ev. slik at ikke resten av kroppen din skal måtte bevege seg bakover når beinet går framover, noe som forårsaker at beinet når kortere... En grei forklaringsmodell for at det gjøres "i kryss" er for å få torque (vridningsmoment, kraft ganger arm, kraft som forårsaker rotasjon) ved at du får to likt rettede torquer "hjelper" hverandre, slik at du får den siden av kroppen din som skal sette ned et bein lengst mulig fram. Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Det har vel ikke nødvendigvis med balanse eller andre ting når hendene slenger med. Det går jo for eksempel utmerket an å gå med hendene hengende ned langs sidene, men man må virkelig konsentrere seg for at hendene ikke skal bevege seg igjen (med mindre man stapper dem i lommene). Og man kan også helt fint gå og slenge med armen på samme side som foten man beveger, uten problemer med balansen. Det er en rest fra evolusjonen da mennesket bevegde seg på alle fire. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Joda, du *kan* - men det er lettere/mer effektivt å la massesenteret ditt bevege seg i en rett linje uten akserelasjon, enn å hele tiden bruke kraft på å dytte det rundt... Pluss dette som ble nevnt med at du får det andre beinet lengre fram, fortere. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 kyrsjo har nok rett, og uten å banne på det så vil jeg påstå at det er feil at venstre halvdel styrer venstre fot som jonmagne antyder. Men diverse koblinger mellom høyre og venstre halvdel, som ikke er basert på mekanikk og dynamikk, finnes allikevel. Et lite eksperiment man kan gjøre. Hold hendene foran deg (gjerne med støtte for albuene så armene er helt i ro) med neven lukket og bare pekefingrene utstrakt. Med hendene i ro, beveg fingrene rolig fra side til side i takt. La dem gå mot samme side, det vil si først venstre, så høyre, så venstre osv. Øk tempoet og observer hva som skjer... Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Jeg var naturligvis ikke helt sikker på dette med at signalene krysses, men jeg hadde hørt det tidligere i flere sammenhenger. Etter en del søking på internett, finner jeg ingenting som støtter dette, så det ser ut for at de ikke krysses allikevel. Så feil skal innrømmes der det er på sin plass! Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Eg er venstrehendt. Men skriver og kaster bare med venstra.... Nå eg holder på med ting som mekker på motorer,då har eg mye betre kontroll med høyre viss det er ein liten del som skal settes på.... Lenke til kommentar
tbend Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Har lik kontroll på begge hendene, men kaster med venstre, skriver med høyre. Lenke til kommentar
intelli-musa Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Jeg er da venstrehendt. Det er jeg egentlig litt stolt over, har hørt at alle smartingene, Einstein+++ var venstrehendte. Men på barneskolen ville absolutt læreren min at jeg skulle gå over til å bruke høyrehånda. Men det nektet jeg da selvfølgelig. Jeg har også en god grunn til ikke å skrelle poteter, vi har ikke potetskrellere for venstrehendte Noe annet er at jeg er høyrefoting, skyter(fotball) med høyrefoten. vet ikke om det er vanlig. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 (endret) Jeg er høyrehendt og det samme er trolig Einstein. Endret 21. april 2006 av Snillingen Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Høyrehendt, men har rimelig bra kontroll på venstre (antagelig ved at den er øvd opp ved pianospilling). Masse jeg gjør med alle mulige kombinasjoner av hender uten å tenke over det, eller gjør med "feil" hånd... Lenke til kommentar
esa Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 (endret) Hei. Jeg er venstrehendt, og jeg har alltid hatt lyst til å vite dette med hvorfor 1/7 av verdens befolkning er venstrehendte og hvorfor resten er høyrehendte. Og jeg har også lurt på hva denne betydningen er. Spørsmålet mitt er da hvorfor dette er sånn? Hvorfor er jeg venstrehendt, og mine 8 andre søsken høyrehendte? Jeg leste en side, (link) der står det hva hvordan hjernen fungerer. Som jeg skjønner ut ifra, så fungerer min høyre hjernehalvdel "bedre" enn min høyre hjernehalvdel. Men OK, men den linken er vel for gjennomsnittsmennesket? For det som forvirrer meg, er jo at jeg er for eksempel UTROLIG kreativ, det skal jeg innrømme, men jeg er har omtrent ikke fantasi. Jeg er omtrent ikke følsom og klarer å "styre" følelsene mine (med andre ord gi faen i alt, til en viss grad selvsagt), men er god til skriving (når jeg skriver for seriøse ting, skriver jeg bra) og er god til lesing, men er talentløs i dans og musikk (ja, tro meg, jeg er talentløs. Du ville betalt for å ikke si meg opptre med dans/musikk). Hvordan fungerer egentlig hjernen? Det hele forvirrer meg! Mvh, pavlion 5372197[/snapback] Hvorfor er det mer som er høyrehendt enn venstrevent? Vel der er mange teorier om det, som f.eks. at vi har et gen som bestemmer eller at vi har utviklet det etter lang tid. Der er også en teori om at universet vi lever i er "loppsided" i forholdet til andre universeter, det sies at vi lever i et mulituniverset (at der er mer enn et universet) og derfor er vi i et "høyrehendt" universet. Men til nå er det ingen som kan forklare hvorfor det er sånn... Hvis du vil vite hvordan hjernen egentlig fungerer, anbefaler jeg at du leser om "neuroscience". Jeg har selv lest en ganske ny bok som heter "On Intelligence" (skrevet av Jeff Hawkins) som forteller mye om "Brain Theory". Den er veldig interessant og svarer på de mest utrolige spørsmål du kan tenke deg, f.eks hvorfor er "en bil" en bil? Hva er drømmer? Også sammenligner han datamaskiner med hjernen, og forteller at en datamasking kan aldri bli lagd til å ”tenke”, men at vi kan enda lage intelligente maskiner. Jeg kjøpte boken i Canada, så jeg vett ikke hvis man kan finne den her i Norge. Denne boken var betraktet som en av de beste om "neuroscience", men der er andre boker som ligner på den som du kanskje kan finne... P.S. Jeg er egentlig fra Canada, så min norsk er kanskje ikke så bra, men jeg prøver Endret 22. april 2006 av esa Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 5. august 2006 Del Skrevet 5. august 2006 (endret) Ta en titt på dette: http://www.giftedservices.com.au/visualthinking.html Denne siden og andre sider den linker til har i det siste sjokkert meg og forklart meg en hel del med meg selv jeg aldri har skjønt omfanget av. Siden satt ord på noe jeg aldri har kunnet forklare. Jeg har alltid trodd jeg var dum og treg fordi jeg alltid har hatt problemer med å ta til meg informasjon i visse former som andre klarer uten vansker. Feks. Jeg detter fort ut i dialog eller samtaler med andre. Jeg forstår ikke enkelte setningsbygninger og jeg har store problemer med å formulere og dele mine tanker med andre. Kan vi få litt liv i denne tråden igjen? Etter denne oppdagelsen er jeg villig til å diskutere dette med andre og høre deres meninger. Jeg ønsker også å lære mer om meg selv og min måte å tenke på. Endret 5. august 2006 av Gammelsko Lenke til kommentar
Sidious Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 En venn av meg sier at han var venstrehendt da han var yngre, men klarte å venne seg til å bli høyrehendt, så nå er det altså den handa han skriver med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå