Gå til innhold

Hjelp til delvis DIY

Anbefalte innlegg

Har et kjølerom rett ved PC'en (ca 3 meter, slange kan legges skjult). Dette holder ca 4-5 grader. Ser derfor for meg å kunne benytte dette ifm vannkjøling til PC'en, men er jo selvsagt litt bekymret for hva som kan skje med maskinen dersom kjølerommet tar kvelden en eller annen gang.

Inne på kjølerommet setter jeg vanntank, pumpe og evnt radiator m/vifter (som backup). Radiator brukes ikke til vanlig, men jeg kan slå den på dersom noe skulle skje med kjølerommet. Så legger jeg slanger til et "tilkoblingspanel" m/kraner ved PC'en (dersom det finnes noe sånt), slik at PC'en kan kobles til/fra på en enkel måte ved behov. Fra tilkoblingspanlet går det da kun to slanger inn i PC'en.

Noen som har prøvd en sånn delvis "custom-løsning"? Er det noen fallgruver her? Noe jeg bør tenke over spesielt? Er temp på 4-5 grader ok?

Ser for meg å kjøle CPU, GPU og evnt chipset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor lang slange ser du for deg inne på det kjølerommet for at den lave temperaturen der inne skal rekke å avkjøle vannet ?

Vil uansett anbefale deg å bruke radiator som er 'aktiv' hele tiden, da det er denne som faktisk fører bort varmen fra vannet.

Det du KAN gjøre, er å stoppe viftene som trekker luft gjennom radiatoren mens kjølerommet 'fungerer'

_nifty_

Endret av nifty
Lenke til kommentar

Jeg trodde vannet sirkulerte gjennom vanntanken, slik at ved å ha en bra mengde vann som konstant kjøles på kjølerommet, vil ikke lengden på slangene være av noen betydning. Jeg kan uten problem ha 5-100 liter vann stående på kjølerommet. Ønsker selvsagt ikke å ha større tank enn nødvendig, men det er god plass :w00t:

PS! Skal ikke krangle på det med radiator. Kan godt sette opp en på kjølerommet, også med viftene igang, men tror en større mengde vann vil kjøle bedre enn en liten radiator. -Eller tar jeg feil?

Endret av Sideburn
Lenke til kommentar

Vanntank på si 30l++ burde fungere bra... men slanger og kjøleblokker i maskinen må isoleres for å bruke dette kjøleromet.

kan være ganske sikker på å få kondens på sommeren...

også er det vel ikke helt sunnt for kjøleromet å konstant bli tilført 100-150w++ konstant... det er vel ikke helt ideelt..??

Lenke til kommentar

Enlighten me:

Hvorfor vil denne løsningen medføre større fare for kondens enn ved bruk av en "vanlig" vannkjøling? Blir temperaturforskjellen for stor?? :hmm:

Hvor blir det av kondensen ved bruk av feks en ferdig løsning??

Jeg har aldri benyttet vannkjøling før, så bær over med meg :blush:

Lenke til kommentar

også er det vel ikke helt sunnt for kjøleromet å konstant bli tilført 100-150w++ konstant... det er vel ikke helt ideelt..??

5372932[/snapback]

Er redd kjølerommet får kjørt seg her ja. Hva slags kjøleløsning er det snakk om? Henger det 14 griser der, eller er det kjølerommet på kjøkknet til mor di?

Lenke til kommentar

Er faktisk ikke redd for kjølerommet i det hele tatt. Det er mitt eget (er nok maaange år siden jeg flyttet ut fra mamma, gitt) og det er utstyrt med godt nok aggregat til å kjøle atskillig større rom enn det jeg har.

En annen sak:

Hvor får dere den varmeeffekten fra (100-150w)? En ting er jo hva CPU, GPU + Chipset genererer i blokken, noe helt annet hva som kommer frem til kjølerommet. Spesielt dersom vi snakker om en vanntank på feks 30 liter som vil ha stor kjølekapasitet. I mitt hode vil dette aldri bli det samme som å sette på 150 w varme på kjølerommet.

Har nom uansett konkludert med at dette blir for mye installasjon til at jeg gidder. Blir nok heller å kjøpe en Zalman Reserator. Dette er min første vannkjøling og skal brukes for å dempe støy, ikke overklokke. Får heller ta det videre derfra dersom jeg blir bitt av basillen :whistle:

Lenke til kommentar

Godt valg :)

Og forresten, uansett hvor stor vannbeholder du har, så vil effekten som må bortføres til omgivelsene (kjølerommet) fortsatt være den samme, ellers vil temperaturen på kjølemediet bare stige og stige, helt til det har samme temperatur som den varmeste av komponentene dine.

MEN du har jo gått bort fra den kjøleromsløsningen, så det var en liten digresjon...

_nifty_

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...