Gå til innhold

Xbox360 og bruk av de tre kjernene


Anbefalte innlegg

Anngående kjernene så er jeg ikke helt sikker på om man bør kalle PS3 sine kjerner for nettopp ja kjerner. De fleste tekniske sider kaller det for vektorenheter (eller vector units på engelsk). Dog igjen er jo det på en måte prosessorkjerner.

 

Man kan jo da kort si at PS3 sine prosessorkjerner er av en annen sort en Xbox 360 sine prosessorkjerner og de kan derfor ikke direkte sammenlignes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eg er spennt på er om PS3 sin hardware er så fantastisk i realtime-ytelse som på papiret. Det må da en ufattelig sdk til for å kunne programmere et spil som kan dra nytte av den harde teknologien som vil finnes i PS3 på beste mulig måte? Dette vil vel ikkje se før noen år enda vil eg tru :hmm:

 

Litt OT: Noen som har sett de warhawk filmene? Dette ser ganske in-game ut syns eg,liksom ikkje for bra til å vere sant, her er det ihvertfall snakk om mange objekter på skjermen samtidig :!:

 

Warhawk film

Lenke til kommentar
Det eg er spennt på er om PS3 sin hardware er så fantastisk i realtime-ytelse som på papiret. Det må da en ufattelig sdk til for å kunne programmere et spil som kan dra nytte av den harde teknologien som vil finnes i PS3 på beste mulig måte? Dette vil vel ikkje se før noen år enda vil eg tru :hmm:

 

Litt OT: Noen som har sett de warhawk filmene? Dette ser ganske in-game ut syns eg,liksom ikkje for bra til å vere sant, her er det ihvertfall snakk om mange objekter på skjermen samtidig :!:

 

Warhawk film

5374068[/snapback]

Vel viss halvparten av det sony sa på E3 er fakta....så har de en kick ass konsoll

 

De tech demoene var ganske så bra og overbevisende. Det kan man vel ha lov å si. Men at Cell prosessoren er kraftig er det vel ingen tvil om. Eneste er om de kan utnytte den. (som nevt over) Jeg vil tro at i starten med lanseringen så vil PS3 og 360 ha noenlunde like spill grafikk og alt det der. Men om noen år kan nok PS3en ta litt mer ifra. Mer en det Xbox gjorde over PS2en.

 

***Venter på å se Warhawk filmen***

 

*ser*

 

Ja det var ganske imponerende ja. Kameo go home :roll:

Endret av Bromlexl
Lenke til kommentar
PS3 har 7 kjerner på 3,2Ghz ...

5371618[/snapback]

PS3 har 1 prosessor på 3.2 ghz med 7 kjerner.

Kanskje greit at noen får en oppdatering, og at du lærer deg å lese litt bedre :)

5373402[/snapback]

 

Kan du utdype det litt nærmere? VG sier:

MASKINKRAFTEN: Her er PS3 på papiret en god del bedre enn Xbox 360. Kjernen er en 3,2 GHz Cell-prossessor, med syv uavhengige prossessorenheter på 3,2 GHz hver.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=277610

 

Klarer ikke helt å se at jeg har lest feil her.... :nei: Om VG har direkte feil så er jo det selvfølgelig trist, men jeg skal ikke ha på meg at jeg ikke kan lese. :hrm:

Lenke til kommentar
Anngående kjernene så er jeg ikke helt sikker på om man bør kalle PS3 sine kjerner for nettopp ja kjerner. De fleste tekniske sider kaller det for vektorenheter (eller vector units på engelsk). Dog igjen er jo det på en måte prosessorkjerner.

 

Man kan jo da kort si at PS3 sine prosessorkjerner er av en annen sort en Xbox 360 sine prosessorkjerner og de kan derfor ikke direkte sammenlignes.

5373825[/snapback]

 

Nettopp. Arkitekturen i maskinene er veldig forksjellige, med sine styrker og svakheter.

 

VG definerer det hele feil. Det finnes kun en hjerne (cpu) men flere kjerner som man kan fordele oppgavene på (enkelt forklart). Det ikke så lett å forstå dette, men hvis man gidder å lese specs-sidene flere ganger vil det synke inn. Det er fremdeles masse jeg ikke forstår, men jeg lærer hele tiden.

 

Det meste sony har vist foreløpig er såkalte renders. Det er de fleste enige om, men det betyr ikke at PS3 og 360 vil komme til å kunne vise slik grafikk etterhvert. Se på Gears of War-videoen.

Jeg mener og tror at det finnes kraft i begge konsoller til å vise grafikk og spillbarhet i ekte "next-gen", slik vi håper og ønsker at det skal se ut, men det skjer ikke imorgen. Og noen må gidde å gjøre det og etterhvert som verktøyet man bruker blir optimalisert tror jeg vi vil få se det på PS3 og 360.

Lenke til kommentar

Tror ikke spesifikasjonene er alfa omega om hvem som klarer å vise den råeste grafikken. Det ligger mere på om spillutviklerne klarer å optimalisere koden (det er der utfordringen ligger).

 

For en måned tilbake skrev jeg en artikkel om maskinarkitekturen på 360 og PS3 (basert på de fakta som finnes i dag). En ting som var veldig spennende angående 360 var at Microsoft nå hadde tatt patent på en helt ny måte å kode grafikk på. Skulle man lage en skog bestående av 1000 trær måtte man tidligere sette seg ned og enten tegne alle trærne like eller forskjellige. Stor jobb som trengs lang kode. Denne nye patenten til MS gjør at man kan beskrive hvordan et tre ser ut (grovt sett), også tegner prosessoren treet der og da. Siden man ikke beskriver treet helt nøyaktig så vil man ende opp med bare forskjellige trær. Denne teknologien avhenger av en rask prosessor, da alt skal vises "live". Mener å huske at Sony har utviklet en lignende teknologi for PS3.

 

Mener bestemt å huske at 360 har 1024 KB L2 Cache-minne, mens PS3 foreløpig kun har 512 kb. Dette kan brukes til å kjøre single threads-instruksjoner som er AI, fysikk osv. Alle de tre kjernene på 360 kan kjøre single threads, men kun én av PS3 sine kan dette. Hvis jeg nå har forstått dette riktig så betyr det at 360 teoretisk kan kjøre flere instruksjoner/beregner basert på AI og fysikk. I teorien kan altså fiender på 360 være dobbelt så smarte som på PS3. Det første jeg tenkte på var bilsimulatorspill som Gran Turismo-serien. Her har 360 en stor fordel da den kan kjøre flere beregninger som har med bilens oppførsel å gjøre.

 

Men til slutt handler det om hvor flinke de er til å lage en optimalisert kode...

 

By the way så har PS3 8 stk SPE (vektorenheter) (og ikke 7). Det er bare det at den åttende er deaktivert pga varmeproblemer bl.a.

Lenke til kommentar
PS3 har 7 kjerner på 3,2Ghz ...

5371618[/snapback]

PS3 har 1 prosessor på 3.2 ghz med 7 kjerner.

Kanskje greit at noen får en oppdatering, og at du lærer deg å lese litt bedre :)

5373402[/snapback]

 

Kan du utdype det litt nærmere? VG sier:

MASKINKRAFTEN: Her er PS3 på papiret en god del bedre enn Xbox 360. Kjernen er en 3,2 GHz Cell-prossessor, med syv uavhengige prossessorenheter på 3,2 GHz hver.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=277610

 

Klarer ikke helt å se at jeg har lest feil her.... :nei: Om VG har direkte feil så er jo det selvfølgelig trist, men jeg skal ikke ha på meg at jeg ikke kan lese. :hrm:

5375012[/snapback]

 

Det VG skriver er feil og misledende, dette er hva som er gamespot skriver og hva som er korrekt:

 

Sony has announced that the PlayStation 3 will have a 3.2GHz Cell processor that consists of a PowerPC-based core with seven synergistic processing units. The PS3 spec-sheet says that there's an eighth SPE reserved for redundancy--whatever that means. The Xbox 360, in comparison, has a multicore PowerPC processor that has three dual-threaded cores that can handle six total threads at a time

 

http://hardware.gamespot.com/Story-ST-15015-1985-4-4-x

 

 

 

Og bare sånn litt attåt så er her hva ATI har å si om PS3 sin sammensetning

 

Well, yeah, but the tragedy is that it is unrefined. There's a lot brute force in there - I'd be the last person to admit it, but the truth is that the 7800GTX is a pretty powerful piece of hardware, but it's not very elegant, it hasn't got the kind of: 'Well, how do we design this to be the best possible console we can build for this money?' Instead it's been put together at the end of quite a complicated process. We have two very different design processes. If Microsoft had come to us and said: 'All right, what are we going to do about this graphics chip, then? Let's sign the contract and let's go', but then we'd got two thirds through and they'd said: 'Look, you guys aren't going to deliver - now what are you going to do?' and then walked away from us, they would have ended up with a design very much like the PS3 in some essential characteristics - it would have had to use bought-in components. And our GPUs instead are custom-designed components, and that's one of the fundamental reasons why I think Xbox 360 technology is likely to outperform PlayStation 3 technology by a pretty healthy margin in the long run.

 

http://www.gamersreports.com/news/708/

Lenke til kommentar
Har også lest flere steder at utviklerlandskapet er mye mer avansert på PS3 enn på 360. 360 er altså mer brukervennlig.

 

Dette kan dog forandre seg når sdk`et blir optimalisert.

5376261[/snapback]

Brukervennlighet er ikke alt. Viss de som skal bruke programmet bare kjenner til det så er det vel ok. Det er som å sette Photoshop og paint opp mot hverandre. Paint er brukervennlig. Men du kan gjøre nesten alt i Photoshop. (litt overdrevent....men får frem poeng)

 

Ellers så er det lettere å rushe ut et spill på et brukervennlig system. Det vil si at flere kan lage mediacore spill. Noe som ikke PS2 har manglet for å si det sånn....

 

Men tror begge SDKene er brukbare.....eneste er om hvor stor forkskjellen er på multiplattformspill. Da koden blir laget for en (sikkert den enkleste) og så portet over til den andre. Da dette kan skade spillet for den ene aktøren.

 

Men uansett skal jeg nok få meg en PS3 og har allerede Xbox.....so whoever Loose. I win :tease:

Lenke til kommentar

Vi vinner uansett ja :)

 

Det beste vil nok være å først lage det på PS3 og deretter porte til 360 siden det er enklere å porte til 360.

 

På den annen side har jeg aldri laget et spill så jeg vet egentlig ikke hva jeg snakker om...Ikke har jeg sett et sdk for noen av konsollene heller. Alt jeg har gjort er å lese og lese på nettet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Jeg velger da å se annerledes på det. Med et bra utviklingsverktøy kan utviklerne bruke mer tid på optimalisering enn i steden kun å konsentrere seg om å få en funksjon til virke sånn brukbart bare fordi de må bruke ekstra mye tid på det siden det er lite hjelp i utviklingsverktøyene de har fått. For å si det slik, middelmådige spill kunne kanskje med et bedre utvilklingsverktøy blitt gode spill.

Som utviler vil man jo alltid lage det beste spillet, men man kommer ikke bort fra det økonomiske som dermed lager et tidspress. Da er brukervennlighet viktig siden det kan være svært tidsbesparende. Jeg har ikke peiling på programmering, men inntrykket mitt er at det er mere avansert enn hva paint og photoshop angår.

Lenke til kommentar
Brukervennlighet er ikke alt. Viss de som skal bruke programmet bare kjenner til det så er det vel ok. Det er som å sette Photoshop og paint opp mot hverandre. Paint er brukervennlig. Men du kan gjøre nesten alt i Photoshop. (litt overdrevent....men får frem poeng)

5376844[/snapback]

Det der var et grusomt elendig poeng for Paint finnes ikke brukervennlig.

Og vi snakker om så og si like maskiner her. Det er ikke mye som skiller de, bortsett fra at Xbox360 er mer gjennomtenkt i sammensetningen av komponenter den inneholder. Den er bygd etter en plan. Hvor det nesten kan virke som Sony har hatt en plan men han sklidd ut her og der bare for å få noen høyere specs her og der for å brife med. Og til slutt ikke tenkt på brukervennligheten på det hele.

Og et system som ikke er brukervennlig, tilsier mye mer arbeid for å gjøre en enkel handling. Noe som også vil tilsi mye mer arbeidskraft for å få noe gjort, og noe som enda en gang tilsier at spillene må ha høyere budsjett enn noensinne for å bli utvilket for PS3. Nettopp på grunn av lite brukervennlighet. Kanskje det viktigste aspektet for en utvikler når de skal se på hvilke konsoll de vil utvikle for.

Lenke til kommentar

Freidige argumenter Crockett. :)

 

Tror nok ikke PS3 ikke er gjennomtenkt. Sony har nok heller fokusert på andre ting en det MS har fokusert på siden de mener det er riktig.

 

Med tanke på at det er solgt 100 mill. PS2 og at PS3 skal bli bakoverkompatibel, vil nok utviklere helst lage spill til PS med tanke på penger, og det er til syvende og sist det alt handler om. Mulighetene for å selge sinnsyke mengder av et spill er atskillig høyere på PS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...