Gå til innhold

Xbox360 og bruk av de tre kjernene


Anbefalte innlegg

Heysann. Jeg hører mange klager om lagging i spill på xbox360 og har selv merket det.

Jeg vet at xboxen har 3 kjerner, men tar spillene i bruk alle disse tre?

F.eks Quake4, det er jo laget for enkeltkjerne pcer, skulle utviklerne laget det for trippelkjerne måtte de jo ha skrevet om hele spillet? Eller...? Hvertfall det jeg har hørt og det høres også litt logisk ut.

 

Og hva med titler som både kommer til 360 og PS3. PS3 har jo en kjerne ikke sant?

Utviklerne av spill gidder vel ikke lage et spill for 1 kjerne og så reprogrammere på nytt slik at det støtter 3 kjerner for 360'n?

 

Håper på noen kloke svar :hmm:

 

Nightwolfie

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror spillene vil utnytte de 3 kjernene mye bedre med årene som går, og samtidig vil spillene se bedre og bedre ut. Men hvilke av lanseringstitlene bruker 3 kjerner pr. i dag? Er det noen overhodet? :hmm: Mener utviklerene av COD2 sa i en video at 1xkjerne tok seg av AI, 2. tok seg av grafikk og den siste av fysikk.Mulig dette var vrøvl fra deres side!

Lenke til kommentar
Tror spillene vil utnytte de 3 kjernene mye bedre med årene som går, og samtidig vil spillene se bedre og bedre ut. Men hvilke av lanseringstitlene bruker 3 kjerner pr. i dag? Er det noen overhodet? :hmm:  Mener utviklerene av COD2 sa i en video at 1xkjerne tok seg av AI, 2. tok seg av grafikk og den siste av fysikk.Mulig dette var vrøvl fra deres side!

5371620[/snapback]

 

CoD2 eier ikke fysikk... Ble ordentlig skuffa. Kan ikke skyte tønner eller kasser engang... :no:

Lenke til kommentar

når microsoft slipper XNA til utviklerne blir det nok enklere for dem ihvertfall. en ting jeg har tenkt på er at det burde vært en greie i bunn av spillene som microsoft har lagd som gjør at spillene bruker alle kjernene så kan utviklerne konse mer på kun å lage spillet. hadde vært bra hvis det hadde vært sånn.

Lenke til kommentar
PS3 har 7 kjerner på 3,2Ghz ...

5371618[/snapback]

Var det så vanskelig å holde tråden ren for trolling?

 

Tror det er få spill i første pulje som bruker mer enn 1 kjerne. 360 kan bruke 2 tråder pr. kjerne og jeg syns å huske noe med at PGR3 brukt 3 tråder. Gjerne rett på meg om det er feil.

 

Uansett så har vi ikke sett halvparten av hva 360 kan gjøre grafisk. Slik er det mad alle nye konsoller da det vil ta tid for utviklerene å utnytte maskinvaren. Når dere ser på f.eks. de første PS2 spillene og de vi har nå så ser du en veldig stor forskjell. I starten så var utnyttelsen på kanskje maks 50%. Nå ligger den på PS2 på over 90%.

 

Det er også veldig avhengig av utviklerene, hvor flinke de er. Forskjellen mellom mer erfarne og flinke, og de mindre erfarne er store.

 

Har ikke Xbox360 6 kjerner? 3 prosessorer på 3,2 gigahertz og 2 kjerner i hver prosessor?

360 har 3 symetriske kjerner som har 2 tråder hver. Altså 6 tråder mellom prosessor og grafikk-kort (tror jeg det var).

Endret av TCi
Lenke til kommentar
PS3 har 7 kjerner på 3,2Ghz ...

5371618[/snapback]

Var det så vanskelig å holde tråden ren for trolling?

Hvordan er det trolling? Trådstarter lurte på dette, han trodde nemlig at PS3 hadde en kjerne. Like greit å opplyse han med en gang om dette.

5372050[/snapback]

 

Fordi den ikke har 7 kjerner :roll::tease:

Lenke til kommentar

Både 360 og PS3 har en cpu (prosessor). I disse har 360 3 kjerner,og PS3 7 kjerner.

 

Det er ikke slik at jo flere kjerner dess bedre spill. Utviklere på PS3 har i teorien flere muligheter enn på 360. Det negative er at det er mer omfattende å forholde seg til 7 kjerner når man lager spill.

 

Det viktigste er arkitekturen i cpu`ene. I 360 er det enklere bl.a fordi det skal være enkelt å porte spill fra og til pc/360. Det er jo MS vi snakker. Det er måten alt "prater" sammen på som er viktig. Vi vet veldig mye om hvordan 360 sin arkitektur fungerer, men lite om hvordan PS3 sin gjøre det.

 

Oppgavene kan fordeles mellom de forskjellige kjerner og hvordan dette gjøres er viktig. Derfor kommer også forbedrede sdk`er til å spille inn i fremtiden.

 

Jeg vil påstå at ingen spill utnytter kvartparten av potensialet i 360 ennå. Sony har selv sagt at de ikke forventer skikkelige "next-gen"-spill på PS3 før i slutten av 2007.

Endret av Dinsdale
Lenke til kommentar
Playstation 3s maskinvare

 

Xbox 360s maskinvare

 

Nå ta en titt på disse før dere utaler dere om hvordan maskinvaren til de to konsollene kommer ut. Det ser ut til at informasjonen er riktig i dette øyeblikk. Dog skulle det ikke overaske meg om at en tulling går og endrer på disse snart.

5372102[/snapback]

 

Som dere sikkert da ser har verken Xbox 360 eller den kommende Playstation mer enn 1 prosessor. Altså ikke tre og syv som sikkert mange tror. Xbox 360 har 3 prosessor kjerner. Mens Playstation 3 har 7 vektorenheter, ikke at jeg helt vet hvordan de fungerer.

 

Så prøv å gjøre litt research før dere svarer takk.

Lenke til kommentar

Spilllet må utvikles på et 360-system (sdk). Akkurat nå finnes ingen slik spill. Selvfølgelig kan man gi ut spill på xbox, ps2 og 360, men skal det være optimalisert for spesielt 360 kan man nok ikke tenke at det skal fungere på alle andre konsoller. Det må utvikles eksklusivt til 360. Men så var det dette med penger da...

 

Alt skal virke alle steder og da blir det vanskelig, men alt kan redesignes til å fungere optimalt på 360, men det er mye jobb.

Lenke til kommentar
Hvordan er det trolling? Trådstarter lurte på dette, han trodde nemlig at PS3 hadde en kjerne. Like greit å opplyse han med en gang om dette.

5372050[/snapback]

Beklager, misset delen med PS3 i posten.

 

Ok, bra svar her. Men jeg lurte på en ting til, må utviklerne redesigne hele spillet for å dra fullt ut av flere kjerner?

5372195[/snapback]

Å utvikle multiplatformspill blir mer brysomt enn tidligere fordi platformene blir så forskjellig.

 

Dette er kjekt lesestoff om du vil vite litt mer rundt dette:

http://arstechnica.com/articles/paedia/har...ossplatform.ars

 

edit: La ut feil link i starten. Fikset.

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Som dere sikkert da ser har verken Xbox 360 eller den kommende Playstation mer enn 1 prosessor. Altså ikke tre og syv som sikkert mange tror. Xbox 360 har 3 prosessor kjerner. Mens Playstation 3 har 7 vektorenheter, ikke at jeg helt vet hvordan de fungerer.

5372121[/snapback]

 

Nå kan jeg aldri se at noen har hevdet at ps3 eller 360 skal ha flere enn 1 cpu.. Det har BARE vært snakk om kjerner..

Lenke til kommentar
Som dere sikkert da ser har verken Xbox 360 eller den kommende Playstation mer enn 1 prosessor. Altså ikke tre og syv som sikkert mange tror. Xbox 360 har 3 prosessor kjerner. Mens Playstation 3 har 7 vektorenheter, ikke at jeg helt vet hvordan de fungerer.

5372121[/snapback]

 

Nå kan jeg aldri se at noen har hevdet at ps3 eller 360 skal ha flere enn 1 cpu.. Det har BARE vært snakk om kjerner..

5372974[/snapback]

 

Neivel

 

Har ikke Xbox360 6 kjerner? 3 prosessorer på 3,2 gigahertz og 2 kjerner i hver prosessor?

5371967[/snapback]

Xbox har 1 prosessor på 3.2 ghz med 3 kjerner.

og

 

PS3 har 7 kjerner på 3,2Ghz ...

5371618[/snapback]

PS3 har 1 prosessor på 3.2 ghz med 7 kjerner.

Kanskje greit at noen får en oppdatering, og at du lærer deg å lese litt bedre :)

Endret av Crockett
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...