Gå til innhold

Hvorfor hetses ungdom fra Bærum og Oslo V?

Anbefalte innlegg

Leser litt om sakene fra Hemsedal denne helgen. Konklusjonene fra lesere og reportere (indirekte) er klar. Bærums ungdom og Oslo ungdom lager bare problemer.

Sitat fra vg nett sitt forum

Det er stort sett Oslo vest og bærums pakk som kommer opp til Hemsedal. De har med seg kreditkortet fra mor og far og bruker og oppfører seg som de ekle uoppdragne snobbebarna de er. Folk som er så bortskjemte på materialisme har ikke lært seg ordentlig respekt for ting. Ettersom de aldri har måttet jobbe for det selv, men lener seg på sine foreldres grunne og lettkjøpte materialistiske lykke. Sånt blir det rett og slett drittsekker av. Særlig når de er på "bygda" hvor de tror i sine snevre hjerner at de er overlegne pga. av at mamma og pappa har fin adresse.

Men det er sånn det går når halve Bærum og Oslo-V drar på tur. Folk er minst like store rølpere her som andre steder.

At det blir bråk og tull, er noe Hemsedal må regne med når de satser som de gjør. Bærums-fjortisene er antageligvis de minst stilige som finnes i landet, og at det blir utrivelig der hvor det blir litt for mange av dem, er ingen bombe.

Føler osloungdom lager kvalme hvor henn de er. Kan de ikke bare holde seg i Tigerstaden sin, så slipper vi å ha dem hylende rundt i resten av landet...

Og ja; jeg ser tendenser her på forumet også. Har selv venner som ikke kan dy seg med å kommentere at jeg bor i Bærum, selv om det ikke preger meg negativt. (måten jeg skriver på henger sammen med andre årsaker enn Bærum)

så jeg undres; hvorfor er det en automatisk konklusjon at Bærum og Oslo V er synonymt med snobber, folk uten evne til å oppføre seg osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

pfh, det er nå akkurat det samme som med alle andre. stereotyper som definerer hele folkegruppen. som oftest så har det jo et snev av sannhet i seg også. det stammer jo fra en plass.. men man kan ikke dra alle under en kam osv.. som oftest er jo flertallet helt normale, men så har man jo de få som stikker seg ut og trøbler det til.

det er jo ikke slikt at alle nordlenninger banner konstant og lever av fisk og heimbrent, selv om mange har den oppfatingen.

Lenke til kommentar

Trønder: bart, skinnvest, mokkasiner, karsk og fyll.

Bærum: Lindeberg, pappas kreditkort, BMW og pannebånd

Vestlending: Bråkete, aggressiv, neandertalsk osv

Sørlending: Kristen, avholds, rolig osv

Nordlending: Bråkete, bannskap, fisk, tran og fyll

Sterotyper finnes overalt i samfunnet. De har en viss rot i virkeligheten, men er ingenting å ta seg nær av. Jeg synes bare det er morsomt å bli konfrontert med karsk og bannskap. :)

Lenke til kommentar

Folk dømmer Bærum nord og ned, og det virker nesten som det går på misunnelse av noe vi ikke har. Jeg bor i Bærum, og er ikke spesielt stolt av det, men jeg er veldig fornøyd. Skole, venner og alt annet man trenger finnes i nærmeste omkrets for alle alderstrinn. Foreldrene mine kan ikke gå ut i hagen og plukke penger av et tre, men vi har så vi klarer oss, men det er fordi de begge jobber og har gjort det hele livet. At Bærumsungdom blir satt i en bås skjer jo stadig vekk, og folk tar jo så feil at det er til å gråte av. Personlig har jeg bare vært i Hemsedal én gang, og det var dagstur for å stå på snowboard. Jeg tar avstand fra all vold, da jeg mener ordet har mye større makt i det lange løp. Jeg kan ikke si at jeg ikke ser tendenser til folk som nærmest ønsker å sloss over alt annet, men jeg tror ikke det er et Bærumsfenomen.

At folk dømmer Bærum som de gjør tyder bare på ignoranse, men på en annen side gjøres det mye narr av ungdom fra utkantstrøk her i Bærum også. Hvor mye av det som gjenspeiler faktiske forhold er vanskelig å si, men det har sikkert sitt utspringt ett eller annet sted som en fjær, og har blitt til fem høns på veien.

Eneste jeg oppfordrer til er å legge alle fordommer på hyllen, og heller bli kjent med de menneskene du kan. Dersom du tror på alt andre sier til deg gjennom hele livet, lever du antakelig på skyer og tror julenissen har ferie i Spania 354 dager i året.

Lenke til kommentar

bærum blir vel ikke dømt noe mer enn andre folkegrupper? uansett, tror at eneste måten og bli kvitt fordommene på er å få de bærum folkene som skaper fordommene om å tone seg litt ned. (noe som selvsagt ikke er gjennomførbart)

vet du hvem JoachimR er? han synes jeg er et fint eksempel på en "høylytt" bærumsværing. (eller hva man kan kalle de.) :wee:

Lenke til kommentar
Selv kommer jeg fra oslo vest og regner med at det er en viss misunnelse ute og går

5371437[/snapback]

Det er jeg faktisk ikke så veldig sikker på. Jeg kommer fra Trondheim og kunne aldri tenkt meg å flytte til Holmenkollen eller Bærum.

Problemet til gutteklubben Grei fra Oslo Vest/Bærum er at mange av de er ufyselige. De gir hele nabolaget et dårlig rykte.

Lenke til kommentar

Det erselvfølgelig mulig. Selv er jeg jo vokst opp på oslo vest og har aldri hatt noen problemer medd det men så skal det jo nevnes at de fleste er anderledes mot folk utenfor vestkanten en de innenfor. Hvis en som er stolt av østkanten og en av vestkanten blir det jo ofte også bråk

Lenke til kommentar

De fleste sossene på min skole er nedlatende, "tøffere enn toget" og lite spennende å snakke med. Og de er skikkelig gnukke med siggen sin.

Alt det der jeg skrev ovenfor er omvendt. De fleste mennesker fra Oslo Vest, Nordstrand, Bærum og andre steder er greie. Det er jo drittsekker overalt uansett.

Lenke til kommentar
Det er jo drittsekker overalt uansett.

5371472[/snapback]

Joda, men prosentandelen i de aktuelle nabolagene er skyhøy sammenlignet med resten av landet.

5371477[/snapback]

Skyhøy andel drittsekker i Bærum / Holmenkollen? Når jeg tenker meg om er det faktisk en del drittsekker her, men jeg merker ikke så mye til dem. De har blitt borte for meg etter ungdomsskolen, da de ikke ville inn på en skole som har ry på seg for å være tung. En nerdeskole er den også blitt kalt.

Er ikke dette forholdet over alt i landet?

Lenke til kommentar

Det jeg liker med å slippe å bo i oslo V/bærum er at jeg slipper det lange håret som du må ha, har ikke sett noen uten langt hår der. Var der i sommer. Foressten, hvorfor tror alle der borte at alle som ikke bor i store byer er bonder?

Endret av X-tremeOverclocker
Lenke til kommentar

Selv er jeg fra Bærum, flyttet derfra for et par år siden. Nå bor jeg ved Oppdal, har hatt fastjobb siden jeg var 15 år, nå er jeg 17. Jeg anser ikke meg selv som en høyere form for menneske. Ikke alle som bor i Bærum, eller som kommer derfra er drittunger.

Edit: Jeg vet om X antall familier som ikke er styrtrike som bor i Bærum.

Endret av Bertelsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...