Gå til innhold

Windows 98, minimum system requirments?

Black Star

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter at jeg for en stund siden kjøpte fullversjonen av Windows XP, tenkte jeg at jeg skulle gi bort min Windows 98 CD til ei venninne. Skal hjelpe henne å installere den på hennes maskin i kveld. Problemet er bare at jeg ikke vet om maskinen hennes er bra nok til å kjøre Windows 98. Så hva er minimum og hva er anbefalt at systemspesifikasjoner?

Hun har forøvrig en gammel Pentium 100, som i teorien skal kunne kjøre W98 greit, men problemet er minne. Hun har kun 8 MB. Vil det gå bra?

Håper på svar, så vi ikke bruker hele kvelden på noe som kanskje ikke funker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-09-08 11:56, Dan Hansen skrev:

Det går å kjøre Win98 på 8 MB RAM (har prøvd) - men glem det ... :smile:

Ok, så det går rett og slett for tregt?

Sjekket Microsofts hjemmesider og etter en del søking fikk jeg opp følgende på minimum systemspesifikasjon :

"486DX 66 MHz eller kraftigere prosessor (Pentium anbefales).

16 MB minne (24 MB anbefales).

195 MB ledig plass på harddisken (mengden plass som kreves, varierer mellom 120 MB og 295 MB, avhengig av datamaskinens konfigurasjon og alternativene du har valgt å installere).

CD-ROM-stasjon eller DVD-ROM-stasjon.

Diskettstasjon for 3,5-tommers disketter med høy tetthet.

Skjermkort og skjerm som støtter VGA eller høyere oppløsning.

Microsoft Mouse eller kompatibel pekeenhet."

Så da kan jeg nok bare glemme Win98 på en 8MB maskin. Men vil Office 97 virke på samme maskin under windows 95?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-08 12:03, Dan Hansen skrev:

Du må nok ha mer RAM for det også. Jeg har ikke prøvd så jeg vet ikke - men kan tenke meg det. Hvis du er interessert kan jeg muligens skaffe (lovlig) Works for Win95 :smile:

Jeg har faktisk Works selv. Fulgte med maskinen min når jeg kjøpte den i 1993, men er vel egentlig for Windows 3.1 den ettersom det var OS'et som maskinen min kom med.

Problemet til denne venninnen min er at det hun skriver på skole-PC'ene kan hun ikke fortsette på hjemme ettersom hennes programmer er for gamle til å konvertere de (tror bare hun har Wordpad). Tror ikke Works fra 1995 gjør saken noe særlig bedre. Tror jeg skal be henne kjøpe ny datamaskin jeg :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-08 12:28, Dan Hansen skrev:

Bare hyggelig.

Dersom hun bestemmer seg for en bærbar - la meg vite det. En gang iblant får jeg supertilbud fra noen leverandører - de selger til selvkost for å bli kvitt det (hvis bare èn igjen på lager osv)

Skal snakke med henne i kveld... har du noen gode tilbud nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...