Fjøslukt Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Har et mindre problem.. Lenge har jeg ønsket å mekke på en gammel 21" pc-skjerm.. Så et bilde av noen som hadde laget hamster-bur av skjermen sin.. Tenkte jeg kunne lage noe digg av skjermen min også, men så kommer problemet.. Hvordan skal jeg klare å hule ut skjermen.. Er jo en glassplate som jeg vil ha vekk også..! Noen gode råd, eller må jeg bare lete frem etter pappa's slegge (hehe, kan bli gøy dette her..) [ Denne Melding var redigert av: Fjøslukt på 2002-09-08 10:40 ] Lenke til kommentar
shebban Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Skal gå ann å åpne den med skruer! Har du sett på baksiden etter skruer?? Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Jepp - skru opp bak - ut med innmat - inn med plexiglass. Har sett akvarium laget på den måten. ::Dan Lenke til kommentar
THX 1138 Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Hmm, jeg mener å ha lest at plasten i pc-skjermer inneholder brannhemmende stoffer som avgir giftige gasser som kan være kreftfremkallende (små mengder, men uansett...). Dette er kanskje noe å tenke på før du plasserer et levende vesen inne i skjerm-"skallet"? :razz: Noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Edit: Når jeg tenker meg om, sier du ikke at du skal plassere et dyr inne i skjermen, så dette var muligens irrelevant. [ Denne Melding var redigert av: THX 1138 på 2002-09-08 12:27 ] Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Jada - og isolasjonen rundt katoderøret er asbest Lenke til kommentar
THX 1138 Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Hehe, håper ikke det. :smile: Når jeg tenker nøyere etter, tror jeg forresten artikkelen jeg mener å ha lest dette i sa at det var enkelte forskere som mente at disse stoffene muligens var kreftfremkallende. Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Ja, men det har de ment om potetgull også da. :smile: Tror ikke det stemmer.... Nå sitter jo millionvis av mennesker i samme rom som skjermer over hele verden, så hvorfor ikke la våre kjæledyr ha det like godt som oss :wink: Lenke til kommentar
THX 1138 Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Du har nok rett; det er ingen grunn til å bli helt paranoid. Vi omgås jo så mange miljøgifter og farlige stoffer i mat og drikkevann (i hvert fall ifølge tabloid-pressen) at det nesten er rart vi ikke er døde alle sammen. :razz: Lenke til kommentar
Fjøslukt Skrevet 8. september 2002 Forfatter Del Skrevet 8. september 2002 Jada, jada.. Potetgull er farlig d, men d var egentlig ikke d jeg ville ha svar på :razz: Tenkte på en fisk inni skjermen, så da DRITER jeg i om den dør av kreft. Ingen fisk lever så særlig lenge i en 21" Sony alikavel Takker for hjelpen.. PS! Skruer er for pingler, fant netopp pappa's STOORE slegge!! (hehe) [ Denne Melding var redigert av: Fjøslukt på 2002-09-08 13:18 ] Lenke til kommentar
kyre Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Kult prosjekt :smile: men vær forsiktig med kondesatoren (10000 Vac er ikke det kuleste og leke jordings punkt for) Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Quote: kyre skrev (2002-09-08 14:45):...men vær forsiktig med kondesatoren.. 10000 Vac.. Hva mener du med kondensator og 10000Vac? Mener du at du tar på 10000Vac hvis du tar på kondensatoren? Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Begynner å bli litt off topic, men må bare nevne noe. Det er ingen kondensator med 10kV i en skjerm. Men i bilderøret på en tv er det en spenning på ca 24kV. (er sikkert ganske likt i en monitor) [ endret av John_^ den 2002-09-08 15:27 ] Lenke til kommentar
Fjøslukt Skrevet 8. september 2002 Forfatter Del Skrevet 8. september 2002 Ser at dere skriver at jeg må være obs på strøm, men skjermen har lagt uten tilkobling av strøm lenge.. Er d farlig da? Lenke til kommentar
texaco Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Bildet man ser på en tvskjerm er bygd opp av elektroner som blir skutt mot en ladet overflate i vakuum, selv om du trekker ut kontakten vil denne overflaten være ekstremt farlig å berøre.. Lenke til kommentar
Fjøslukt Skrevet 8. september 2002 Forfatter Del Skrevet 8. september 2002 Og det betyr at hele ide'en er farlig og kan ikke gjennomføres.. Har jo sett andre som har gjort det, og de lever enda (tror jeg) Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Dette er ingen farlig idê. :smile: Jeg er ikke sikker på hvor lang tid det tar før alt er utladet og helt trygt. På skolen reparerte vi tv'er dagen lang. Selfølgelig så smalt det litt her og der innimellom, og folk hoppet høyt på stolen når de fikk seg et støt men vi lever fortsatt. Utrolig hva man lærer med litt elektrosjokk. :wink: Hvis du venter 1 døgn fra du trekker ut stikkontakten er jeg ganske sikker på at det er trygt. Hvis det er komponenter du tror det ligger strøm på og ikke er interesert i å prøve med fingrene så bruker du bare en skrutrekker (med isolert/plast håndtak) å kortslutter litt mellom komponentene. For sikkerthets skyld behøver du ikke å ta med fingrene direkte på komponentene på baksiden av bilderøret eller på den ledningen (24kV) som går til bliderøret. Lenke til kommentar
Fjøslukt Skrevet 8. september 2002 Forfatter Del Skrevet 8. september 2002 Takker, John_^... Får vel prøve.. D som er saken er at jeg skal på søppel fyllingen å hente en skjerm.. Går ut i fra at de har vært uten strøm i flere dager.. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Quote: Den 2002-09-08 16:18, John_^ skrev:Utrolig hva man lærer med litt elektrosjokk. :wink: Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Ja - innen psykiatrien er det jo et velkjent middel ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå