Eijnar Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Hei! Har lenge lurt på hva som avgjør hvor raskt Windows starter opp, altså når den greia går fram og tilbake etter du har slått av maskinen eller restartet, dere vet alle hva jeg mener. Lenge så har den brukt 2 slike runder, men nå bruker den plutselig 3og en halv. Noen som har en logsik forklaring på dette? Så er det en annen ting jeg lurer på også. Når jeg kjører "msconfig" via "kjør" og går under "oppstart", så kommer det en dekk programmer osv opp. Jeg har fjernet alle de unødvendige programmene her, men loades disse programmene under booting av Windows, eller når jeg logger meg inn på min brukerkonto? På forhånd takk for svar. Mvh. ZinnX Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Innstallasjon av programmer avgjør veldig mye av oppstarten til maskinen. Selv om du fjerner programvaren, så blir blant annet registeret mer og mer rotete. Det er grunnen til at jeg ikke kaller Windows for et system, men et rot. Det kan være lurt å formatére pcen om det er lenge siden sist. For da vil den gå raskt en stund, men gå tregere til flere program du legger inn. I fremtiden vil nok Flash-disker føre til at oppstarten går raskere. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Å si at formatering er en god ting om det er lenge siden sist er vel en teit ting å si. Etter min mening bør man heller lære seg å rydde opp i rotet enn å fjerne rotet for så å få det like rotete igjen. For å komme med en liten sammenlikning, du brenner ikke ned huset ditt fordi at det er rotete, ikke sant? Hastigheten av oppstarten påvirkes av mange faktorer; CPU, HD, RAM osv på den fysiske siden, men installasjoner og liknende påvirker også hvor fort dette går. Hvis oppstarten plutselig går treigere, så er det noen enkle grep du kan prøve før du går til det skritt å formatere disken og installere Windows(hvis det er operativsystemet du kjører). Du kan defragmentere disken, kjøre forskjellige programmer for å fjerne uønskede programmer/filer fra maskina di og ikke minst rydde opp i registeret. Det finnes flere gode programmer for å foreta opprydning i registeret, men vær for all del forsiktig med å rote i registeret da det kan føre til at maskina di rett og slett ikke starter i det hele tatt. Det jeg mener å si er at det er bedre å lære seg metoder for å unngå at problemet oppstår og å løse det hvis det skulle oppstå, enn å flytte problemet frem i tid. Hvis du formaterer og installerer operativsystemet på nytt, så har du ikke lært noen ting annet enn at du kanskje har lært deg lisensnøkkelen til XP utenatt etter en stund:) Lenke til kommentar
Eijnar Skrevet 2. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2006 Ok, takk for svar efikkan og Quayle! Helt enig Quayle. Alle bær lære seg å rydde i maskinen! Jeg føler hvertfall jeg er veldig god til det, men ting blir tregt etter hvert uansett. Programmene jeg bruker for opprydning ol. er: - Spybot Search and Destroy - Ad-Aware SE Personal - Ccleaner Hvilke andre programmer er å anbefale? Legger da vekt på rydding av registeret. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Quayle: Husk at programmer som rydder i registeret ikke får det like rent som det var da det var nytt, og dessuten så har mange opplevd at slike programmer ødelegger registeret! Selvsagt bør pcen holdes ryddig. Ellers vil den bli helt ubrukelig etter noen få dager. Jeg rydder selv jevnt og trutt (flere ganger i uken). Men for de som har en uryddig pc (nå snakker jeg ikke ikke om pcen til diskusjonsstarter), og som ikke er eksperter på pc-bruk, så vil en formatéring av systempartisjonen være enklere og bedre enn å bruke dagevis på å rydde opp noe som ikke blir helt ryddig. Uansett er det viktig med en god brannmur, for ellers kommer det inn mange filer som kan være vanskelige å fjerne. Den første uken jeg brukte pcen min, stoppet ZoneAlarm over 20000 som gikk rett gjennom router, brannmur i hovedkort og i windows. Og om det er lenge siden pcen ble formatért sist, for det er ingenting som får ryddet opp bedre. Dessuten tar det mindre tid enn for eksempel å streve i dagesvis med å rydde opp. Men holder du pcen ved like, så trenger du skjelden å formatére. Lenke til kommentar
zjulik Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 JV16 Power Tools. Ingen over eller ved siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå