Gå til innhold

Opteron 939.. men hvilken bør jeg ta?

m0g1e

Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for en Opteron 939 prosessor, og lurer på hva folk har av erfaringer med Opteron på socket 939 til nå?

Er ikke sikker på hvilken jeg burde velge...

Vil nok trenge en prosessor som klarer noe tunge videoredigeringsprogram og de spill som kommer i de nærmeste 1-2 årene... :)

(ja, jeg vet mange sier X2 er bedre i videoredigering og noen av de spillene som snart vil komme... men hvis jeg ser bort ifra det..)

:)

Endret av nollie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja hvis du altså skal se bort fra dualcore, vil jeg anbefale 146, de høyere modellene klokker såvidt jeg kan se ikke lenger, og modellen under stort sett noe kortere.

Ellers er det jo slik at de lavere modellene krever mer av hk for å oppnå samme klokk da- høyere HTT.

Og i uklokket tilstand tilsvarer en Opteron 150 en A64 4000+, og 148= 3700+, men det er ikke lønnsomt. 3700+ er billigere enn 148, og yter ut av esken helt likt.

Ellers er jo 165, 170, 175 og 180 alle dualcore, og dermed likt som X2, bortsett fra at Opteron har 1MB cache pr kjerne på alle modeller, dette kommer ikke på X2 før fom 4400+. Så også her er det lavere modeller som vil være lønnsomt. Hva som gjelder av klokking på de har jeg ikke oversikt over- altså om noe bedre enn den minste har noe for seg.

Lenke til kommentar
Ellers er jo 165, 170, 175 og 180 alle dualcore...

5370459[/snapback]

Hjelp! :ohmy: er det noe jeg ikke har fått med meg? Er virkelig 165,--> dualcore? Sorry, hvis jeg burde visst dette.. :blush: Trodde eneste forskjellen var at 165 og videre hadde 2MB L2 cache?..

Og en annen ting.. Opteron 146 kr 1.750

Og Opteron 165 kr 2.950,-

Er forskjellen virkelig verdt det?

Endret av nollie
Lenke til kommentar
Og en annen ting.. Opteron 146 kr 1.750

Og Opteron 165 kr 2.950,-

Er forskjellen virkelig verdt det?

Ja det kommer jo altså an på bruksområdet, dersom det er aktuelt å bruke denne maskinen til ting som utnytter dualcore vil jeg jo si det er verdt det.

Lenke til kommentar

Trådstarter nevner jo tunge videoredigeringsprogram, det er jo midt i blinken med en dualcore da :thumbup:

Det som vel er viktig for trådstarter er å vurdere om det skal klokkes eller ikkje. Om han skal overklokke er det bare å kjøpe den billigste, enten det er singlecore eller dualcore. Men om han velger den CPUen som er billigst så har den lav multiplier, og da trenger han ett virkelig godt klokkekort for å få maks ut av prosessor. Det går igjen i alle tråder om Opteron at det er mange som mener overklokkingen deres blir begrenset av hovedkortet. Men eg har ikkje sett noen med DFI som har klaget på det ;)

Dersom det ikkje skal klokkes er vel det beste å kjøpe noe omtrent midt på treet. DVS 148/150 på singlecore, 170/175 på dualcore. De raskeste er uforholdsmessig dyre i forhold til ytelsen.

Lenke til kommentar
Dersom det ikkje skal klokkes er vel det beste å kjøpe noe omtrent midt på treet. DVS 148/150 på singlecore, 170/175 på dualcore. De raskeste er uforholdsmessig dyre i forhold til ytelsen.

5373168[/snapback]

Dersom det ikke skal klokkes kan man like godt kjøpe en X2 eller vanlig AMD64, og få den på døra om 3 dager.

Kjøper man en Opteron bør man også bruke penger på å få hovedkort og minne som er med på leken. Veldig kjedelig å sitte igjen med en sur følse av at prosessoren har så mye mer i gi.(Ja, angrer litt på at jeg ikke kjøpte bedre minne og hovedkort, dog er fornøyd med 2.7GHz, og overklokk på 0.9GHz på et hovedkort til 500,-)

Lenke til kommentar

Hat tenkt på disse brikkene og hovedkort til Opteron 165:

Abit KN8-SLI,nForce4 SLI, Socket-939

Corsair XMS PRO3200 DDR-DIMM 512MB CL2

Eller burde jeg velge et kort av Asus A8N-serien? Har sett mye småtrøbbel med vifter og styr med disse, men hvis det er BETYDELIG (tenker overklokking)bedre så går jeg kanskje for det...

Og sterkere RAM-brikker kanskje?

Da tenkte jeg heller kanskje på disse--> Corsair XMS3200XL DDR-DIMM 512MB

Er ingen ekstremmist på å klokke... men hvis det er betydelig forskjell imellom disse, så går jeg vel for de dyreste...

Uansett så vil jeg bare bytte over de billigste brikkene til den andre maskina mi som også ta PC3200 og er supert til å klokke den og - 478socket

Flott med så god respons her!! :D

Endret av nollie
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
hvis du er ute etter å klokke burde du virdere DFI Lanparty serien da dette er det beste hket til oveklokking per dags dato.

bestilte igår en 146 med Lanparty Ultra-D og Pizleview 7800GT så hvis du kan vente litt kan jeg gi deg resultater når jeg får mitt stuff om 2-3 uker..

5384351[/snapback]

Har fått alt mitt utstyr nå, men har litt problemer med forskjellig som lydkort, sata-drivere osv. Overklokkingsprogrammet som følger med er heller ikke særlig bra. Noen forslag til et greit et? :)

Lenke til kommentar
nollie Postet i dag, 16:23

Har fått alt mitt utstyr nå, men har litt problemer med forskjellig som lydkort, sata-drivere osv. Overklokkingsprogrammet som følger med er heller ikke særlig bra. Noen forslag til et greit et?

Nå er jeg ikke helt sikker på hva du har kjøpt, men siden du siterer SWAT dude... regner jeg med at det er Opteron 146 DFI NF4 og et 7800 du har fått.

Sata drivere trenger man bare ved raid innstallering.

Overklokking av cpu for permanent bruk bør du gjøre i bios. For eksperimentring og Windows klokking er det veldig greit å bruke Clock Gen for NF4, (google for it)

For Nvidia skjermkort klokking er det letteste å laste ned Cool bits, en liten fil som når den kjøres gjør en registerendring som åpner for klokking i Nvidia drivere.

Da høyreklikker du bare skrivebord, og har klokkemulighet på samme sted som du setter AA/AF osv.

Husk når du bruker Clock Gen må du på forhånd sette ned HTT farten i bios, 3x eller 4x avhenigig av hvor langt du skal. På en del hk må også pci låses til 33,33, eller "asyncrone" før man gyver løs :)

Lenke til kommentar

Beklager at jeg ikke har fortalt det ennå :blush: . Har valgt Opteron 165 Dualcore med et MSI-K8 Diamond hk, og Corsair XMS PRO3200 DDR-DIMM 512MB CL2(som nevnt overfor) Er vel først nå ikveld at jeg har funnet ut alle feil med jumpers og tull som ikke fulgte demo-HKet jeg kjøpte... Nå fungerer det med andre ord

pcp160:

For eksperimentring og Windows klokking er det veldig greit å bruke Clock Gen for NF4...

Siden jeg har MSI, bør jeg kanskje prøve noe annet? :huh: Forresten, i tilfelle jeg skal bytte til DFI likevel :p , hvor mye får jeg ut av klokkingen i forhold til det jeg allerede har..?

EDIT:

Ser mange steder at MSI K8 Diamond har fått gode reviews i klokking..opp til 385Mhz på hardware.no - (er egentlig ganske nybegynner generelt på hvordan å stille timings på minnet, volt, osv.. lærer etter hvert da)

Eller er det brikkene mine som tar natta først kanskje?..

*Hjelp den ulærde* :blush::D

Endret av nollie
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så vidt eg har sett så har det liten effekt å øke spenning på chipsettet på nF4-baserte hovedkort. Dette i motsetning til nF2, som skalerte noe helt enormt med høyere spenning.

Når det gjelder spenning til ram så må du rett og slett bare prøve deg fram for å se kva som fungerer best med ditt minne. Øk hastigheten på minnet helt til du får noen få feil når du kjører memtest. så prøver du å stille spenningen, både opp og ned, for å se om du får vekk feilene. Etter litt prøving og feiling vil du finne ut kva som fungerer best med dine minnebrikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...