Xvani Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Hei! Har sett at task manager måler "kernel times" har også sett at Linux gutta snakker om å lage en kernel og forskjellige saker her. Så sp målet er hva er disse to??? Edit: Mens jeg likevel spør: (selv om jeg sikkert kunne søkt meg fram til dette...) Hva er page file saken? _________________ - Ikke undervurder min manglende kompetanse, og få noreg ut av Norge! [ Denne Melding var redigert av: Xvani på 2002-09-08 10:01 ] Lenke til kommentar
Akelbee Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Når det gjelder "kernel" i Linux, så er det nettopp "kjernen" i operativsystemet. Altså er "kernel" det basale operativsystemet. I windows er det liksom ingen grenser for hva slags programfunksjoner som har blitt inkludertert i "operativsystemet". I linux, derimot har man holdt fast på de helt sentrale, basale funksjonen i en "kernel", som er utviklet av, og kontrolleres av Linus Thorvalds. Du kan tenke deg dette som det nødvendige nivået umiddelbart over BIOS, slik som håndtering av tråder i prosessoren, og annen ressurfordeling mellom brukerne, filhåndtering, sikkerhet mv. Denne programdelen vil hele tiden ligge i RAM etter innlasting av operativsystemet. Rundt denne kjernen ligger det en rekke funksjoner som ikke er like basale, men nødvendige for at en maskin skal fungere, slik som håndtering av periferi-enheter mv. I linux-verdenen kalles dette "periferiskallet" GNU. GNU samspiller med kjernen gjennom definerte kall, og tilsammen utgjør kjernen (linux) og GNU et operativsystem som helt korrekt skal kalles GNU/Linux, men som til daglig kalles bare linux. GNU lastes inn og ut av RAM etter behov. Utenfor GNU/linux ligger brukerskall og applikasjonene. (Det er sikkert noen som kan gi deg en bedre og mer presis teknisk forklaring om det trengs) [ Denne Melding var redigert av: Akelbee på 2002-09-08 11:04 ] Lenke til kommentar
Mozy Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Page file, eller sidevekslingsfil på norsk er en skjult fil på harddisken som Windows bruker til å oppbevare deler av programmer og datafiler, som ikke får plass i minnet. Sidevekslingsfilen og det fysiske minnet, eller RAM, utgjør det virtuelle minnet. Windows flytter data fra sidevekslingsfilen til minnet etter behov, og flytter data fra minnet til sidevekslingsfilen for å gi plass til nye data. En sidevekslingsfil blir også kalt en vekslefil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå