Bajas:D Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Noen som har no forslag om hvordan fisheye jeg burde kjøpe til mitt Pentax ist DL? Er dette er greit første kamera? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 (endret) Den 8mm til Sigma virker jo grei. Har sett et bilder fra en hytte (som riktignok var manipulert/rettet opp i etterkant), og det virket jo ganske brukbart. Du finner det sikkert i produktguiden. Pentax ist DS er et kjempegreit kamera for både nybegynnere og erfarne. Mestere på bakover-kompabilitet er de også, slik at en fersk fotograf som ønsker å bli dyktig kan finne hauger av gammel, god optikk på bruktmarkedet. På '80-tallet var Pentax enormt populært i Norge, og jeg har flere ganger kommet over gamle Pentax-linser og hus på loppemarkeder/bruktbutikker og loft. Kanskje til og med fish-eye. Tror du finner mye rart til småpenger på e-bay. Fish-eye er en type objektiv der AF blir unødvendig, derfor kan du like gjerne bruke pengene på en 20 år gammel med Pentax K-fatning som en ny. Da blir det jo litt ekstra til overs til å kjøpe noe annet i tillegg. Endret 2. januar 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
kak Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Hyttebildet tatt med Sigma 8mm finner du her! Lenke til kommentar
lkch Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 (endret) Noen som har no forslag om hvordan fisheye jeg burde kjøpe til mitt Pentax ist DL? Er dette er greit første kamera? 5370150[/snapback] Bare til info: Pentax har fornylig annonceret en zoom som går fra 10mm fisheye til 17mm vidvinkel. Mig bekendt eneste af sin slags på markedet. Hvor meget man kan bruge sådan en fisk til i praksis skal jeg ikke kunne sige - men den kunne da være sjov at lege med... Se her Desuden har jeg set lidt hype på nettet af dette russiske fisheye. Den er med manuel fokus (næppe stort problem med fisheye?), men skulle være optisk godt til prisen - og det er godt nok billigt... PS: Du skriver at DL'en er dit første kamera. Et fisheye er jo en lidt speciel ting at anskaffe som første ekstraobjektiv. Men hvis det nu er din lyst, så held og lykke - og lad os gerne se nogle fotos med den du måtte ende med Lars Endret 4. januar 2006 av lkch Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 (endret) Den russeren er det beste konkrete forslaget til prisen, siden det er nytt. Pentax K-fatning sikrer kompabiliteten. Ellers finner du sikkert utallige brukte fra Vivitar, Sigma, Tamron, Tokina, Soligor etc etc på e-bay og lignende steder. Når det gjelder fisheye trenger du som nevnt ikke henge deg opp i mangel av AF, siden du ikke trenger AF på slike brennvidder. Endret 4. januar 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Men vil en 35mm fisheye fortsatt være en fisheye når den settes på et dSLR med mindre CCD? Gjelder ikke samme omregningsfaktor for disse ultrakorte brennviddene? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 (endret) Men vil en 35mm fisheye fortsatt være en fisheye når den settes på et dSLR med mindre CCD? Gjelder ikke samme omregningsfaktor for disse ultrakorte brennviddene? 5386554[/snapback] En fisheye er en fisheye uansett. Før i tiden fikk man fisheye m 14mm brennvidde o.l. Det er selvfølgelig bare tøys på APS-C, siden det for lengst har kommet forvrengningsfrie vidvinkler i den klassen. En 8mm fisheye er det den er, en 8mm fisheye, og det har naturligvis hensikt å bruke noe slik for de som liker det. Endret 5. januar 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
kak Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Fisheye blir veldig sært, spør du meg. Jeg ville heller gått for en "ekstrem vidvinkel" ala Sigma 10-20mm. Dog ikke så veldig lyssterk, men man får den jo for ca 4000 kr! Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Sært og sært.. Det har nå sitt bruksområde det også. Hvis jeg jobbet med å lage f.eks slike 360graders-visninger som eiendomsmeglerne bruker for tida ville jeg ikke nølt et øyeblikk med å kjøpe meg en fisheye. Reduserer tidsforbruket kraftig, så utgiften ville vært spart inn på kort tid. Dessuten er det vel to typer fisheye også - sirkulær og fullframe? Lenke til kommentar
lkch Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Men vil en 35mm fisheye fortsatt være en fisheye når den settes på et dSLR med mindre CCD? 5386554[/snapback] Her kan du faktisk se hvordan fotos med en 16mm fisheye ser ud, når den monteres på hhvis et film- og et digitalt SLR. Principielt er fisheyeeffekten (krumning af rette linier) den samme. Men effekten er stærkest jo nærmere man er billedets kant. Er der som her tale om et objektiv beregnet til film, skærer man jo netop den yderste kant væk på et DSLR (pga. den mindre CCD i fh. til film), så effekten svarer her nærmere til en ekstrem vidvinkel. Dette gælder vel at mærke for en fuldtegnende fisheye (modsat en cirkulær). Lars Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå