rc-marcus Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Det er forskjell på film og spill. Dette fordi på film så er alle bevegelsene "flettet" sammen. Slik at hvis en på filmen beveger en hand nedover så er handen 2steder på en gang. Hvis den skulle vært kun et sted på en gang så ville det bli virket som sakte.. Står MASSE om dette på nettet. Selv så bryr jeg meg ikke om FPS. Kjører spillet greit nok uten at det går sakte så bryr jeg ikke om jeg har 31 eller 543fps. Det skal dog sies at jeg har tweaket maskinen endel ,men det skader jo ikke. Btw.. Det er 50halvbilder i skundet på TV.. Ikke 25 5369949[/snapback] Sant det som sies her. Stop en videofilm, og du ser at bildet er uklart. Print-screen et spill, og bildet er helt klart. Lenke til kommentar
The Norwegian Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 jaha... dette var dagens unyttige mener nå jeg... spiller ofte på 60 fps elns på xboxen min! Lenke til kommentar
Sensurert Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Nå er det en viss forskjell mellom spill og film, merker betraktelig bedre om det lagger når du kjører jet i bf2 enn når du ser en film på kino Lenke til kommentar
Aginaridan Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Ta en titt på disse linkene: http://www.100fps.com/ http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm For de som ikke har prøvd før så er det lett å sjekke forskjellen selv med å bruke "fps_max" kommandoen i Counter-Strike. prøv og sett den til 25, 30, 60, 100 osv. Merker best forskjellene hvis skjermen kjører 100hz (sett "-freq 100" i launch options til Counter-Strike) Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 2. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2006 Jeg prøvde idag å spille litt CS med 100FPS, deretter satte jeg fps_max til 20, og jeg merket forskjell... Selvfølgelig Men det var fremdeles ikke noe problem å spille. Jeg klarte fremdeles å skyte, enste jeg merket var at bevegelsene ikke var like glatte. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Flyttet denne til spill delen av forumet, passer vel kanskje litt bedre der Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 fps_max 25 er ikke akkurat digg å spille med da ;P du merker BRA forskjell på 25 - 100 f.eks Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 2. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2006 fps_max 25 er ikke akkurat digg å spille med da ;P du merker BRA forskjell på 25 - 100 f.eks 5371120[/snapback] Jada, man merker vel forskjell.... Men allikevel du kan fullt spille med 25 fps... Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 ehm, jeg vil si "NEI"! hvertfall om man er vant med 100 vil det bli uvant.. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 2. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2006 javel.... der er nok ikke vi enige Jeg klarte fint å spille på 25 fps, selvfølgelig var det litt irriterende, men jeg hadde ingen problemer. Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 60 FPS er oppskrytt, alt over 30 FPS ser likt ut. At det er så veldig mye bedre med 60 FPS enn 30 FPS er rein Placebo-effekt. Det er greit å ha mange FPS, men polycount, UW-mapping, og oppløsning er mye viktigere. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 2. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2006 Endelig en som støtter meg Takk Superseven ^^ Lenke til kommentar
Medrakil Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 (endret) fps_max 25 er ikke akkurat digg å spille med da ;P du merker BRA forskjell på 25 - 100 f.eks 5371120[/snapback] Jada, man merker vel forskjell.... Men allikevel du kan fullt spille med 25 fps... 5371122[/snapback] Altså gutta som spiller CS vil neppe gi seg selv en ulempe når de spiller - det er små tidsmarginer, og hvis jeg skulle spilt noe dataspill "seriøst" (som mange av de som fortsatt spiller CS gjør) så ville jeg selvfølgelig prøvd å ha minst mulig tekniske ulemper, og gjort det mest mulig bra for meg selv med god hardware og konfigurasjon. Øyet kan se mer enn 25fps. Grunnen til at filmer er på 24 eller 25 (det ene er TV, det andre kino, husker ikke hva som er hva), er at hvert stillbilde har en motion blur-effekt - de ser ut som vanlige stillbilder av ting som er i fart, prøv å frys en actionfilm (sett på pause) midt i noe hektisk, du vil se at det er bevegelse. Når alle disse bevegelsespregede bildene vises etter hverandre, oppfatter øyet vårt en kontinuerlig bevegelse. I spill, derimot, har alle ting bestemte koordinater, og tar du et screenshot vil det være helt skarpt, og ting vil se ut som om de står stille i større grad. En strøm av 25 slike bilder blir ikke oppfattet av øyet som en kontinuerlig bevegelse på samme måte, snarere nettopp det det er, en strøm av bilder av ting som står stille og flytter på seg litt for hvert bilde. Derimot, om du har 60fps vil bildene komme mye tettere, og det vil være mer behagelig for øyet, som nå vil oppfatte bevegelsen som jevnere. I noen spill er det også slik at høyere fps gjør det mulig å løpe fortere eller hoppe lengre (er det ikke rail-hoppet på q3dm6 i quake 3 som krever 125fps?), og mange vil derfor ha disse fordelene også. Ja, det er vits i å ha mer enn 25fps. EDIT: Jeg veit det er mange som kan mer enn dette om meg her, men dere får bare rette på det jeg skrev. Og det med motion blur var kanskje litt uklart (heh heh, uklart ) - men om du fryser filmen midt i et spark, for eksempel, så ser du beinet alle de stedene det har vært i det 25'dels sekundet det bildet ble tatt - eller.. ja, noen, forklar... EDIT2: Heh, glapp over ett par poster, rc-marcus og noen andre hadde visst sagt mye av det, jaja, lar det stå,.. Endret 2. januar 2006 av Medrakil Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 2. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2006 Selvfølgelig så kan det være en fordel med mer enn 25 fps. Men jeg tror at hvis en hadde vært vant til det, og ikke tenkt på det så hadde han kunne spilt med 25 fps uten problemer. Når man lever av CS så er man selvfølgelig avhengig av at flaskehalsen er i håndleddet og ikke i PC'en... Lenke til kommentar
Medrakil Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Joda, kanskje uten å oppleve det som problemer, men du har jo fortsatt en ulempe når ting ikke går like glatt hos deg, og du ser en fyr der han var for en halv frame siden annenhver frame, i stedet for å se ham der han er nå, som du kunne gjort hvis du hadde dobbelt så mange fps... (Jeg spilller ikke CS, eller egentlig noe som helst, hvis noen lurte) Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 2. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2006 Kan nok stemme det... Og hvem sa at spill ikke hadde motion blur? Veit at dette er noe dem har lagt til, men bare måtte legge den ut Lenke til kommentar
Toa Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 javel.... der er nok ikke vi enige Jeg klarte fint å spille på 25 fps, selvfølgelig var det litt irriterende, men jeg hadde ingen problemer. 5371141[/snapback] Kanskje i saktegående FPS spill som CS klarer du dette. I spill som Unreal Tournament eller Quake 3 etc vil du nok slite mer. Dessuten har det jo mye å si om du faktisk er godt nok trent i et spill til å dra nytte av den ekstra fps'en. 25 fps i Unreal Tournament ville tatt livet av meg. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 (endret) Selv foretrekker jeg 60fps+ isteden for 30 med masse motion blur. Er ingen fast fasit på hva øyet klarer å se. Selv ser jeg forskjell på 60 og 85 i q3. spill burde kjøres i 1:1 med hz på skjermen. og jeg som sitter med crt@85hz så foretrekker jeg det (selv om ikke alle spill klarer 85fps stabilt) er noe med hva man er vandt til. selv spyr jeg nesten av 25fps i spill. blir ikke nok flyt, som går utover spillbarheten. Særlig bilspill og fps krever minimum 50-60fps får at det skal virke glatt. strategi spill går med 30fps. Spiller heller med 60+ fps og dårligere grafikk enn 20-30fps å bedre grafikk. gameplay foran grafikk. og gameplay henger som regel sammen med fps`en. Endret 2. januar 2006 av mushi Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 En DVD-film spiller 27 FPS i sekundet, allikevel flyter filmen fint. Lenke til kommentar
SWAT dude... Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Øyet oppdager i snitt ca 60-65 bilder i sekundet og i enkelte tilfeller oppimot 175 bilder. derfor ER det vits i mer enn 25 Fps. det altså HELT! feil at noe mer bare er oppskryt! merker selv fin forskjell fra 50-80 lissom så ikke prøv å si imot! bare så det er sagt er jeg også blant dem som fint klarer å spille i 30Fps og er ofte nede i 14 i NFSMW bare så det er sagt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå