Mixy Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 Heisann Først og fremst så vet jeg ikke om dette er riktig forum, men det er jo OT baren så det kan vel ikke være veldig galt. Spørsmålet er om jeg kunne fått annen respons andre steder... Okei, har tittet litt rundt nå og overalt der det er snakk om spill og 3D som kommer utrykket FPS(FramesPerSecond) inn. Mange skryter av 100 FPS i CS ( dårlig eksempel da dette egentlig ikke er noe å skryte av), eller andre spill der man krever over 50 FPS. Okei, så er det jo ingen spill som har en "Stabil" FPS som holder seg på ett sted hele tiden, men hvis den hadde gjort det, så kunne man hatt 20 FPS, eller kanskje tilogmed 15FPS og det ville fremdeles ikke ha lagget. Mange er veldig misfornøyd når FPS'en detter helt ned til 25. Da må jeg spørre, syns du det lagger når du har 25 FPS? Isåfall syns du også at det lagger når du drar på kino? De har nemlig også 25 FPS (Skyt meg hvis jeg tar feil ) Øyet vårt kan ikke engang oppdage mer enn 25 FPS, hva er da vitsen med 100 eller 200? Vet ikke om dette egentlig var ett spørsmål som krever svar, men jeg bare måtte får det ut. Blir så lei av de som klager med en gang de har under 50 FPS... Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 Har du prøvd å spille @ 25fps? Det burde ikke lagge. Men det gjør det. Lenke til kommentar
Bertelsen Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 Jeg merker selv når spill går på 25 FPS, spillet går jo merkbart tregere. Eller lurer jeg meg selv? Uansett kan du vel ikke sammenligne film med spill? Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 av en eller annen grunn merker en det ganske godt når det begynner å komme under 50 Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 1. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2006 Shit for en respons Leste dere mens jeg skrev? Har du prøvd å spille @ 25fps? Det burde ikke lagge. Men det gjør det. 5369493[/snapback] Det lagger ikke når du kjører på 25fps, MEN som jeg sa så ligger FPS en i spill aldri stabilt... Har man 25 FPS detter den ofte ned mot 10 i en hektisk situasjon Jeg merker selv når spill går på 25 FPS, spillet går jo merkbart tregere.Eller lurer jeg meg selv? Uansett kan du vel ikke sammenligne film med spill? 5369501[/snapback] Man kan jo sammeligne det med spill, ettersom film kjører på 25fps, og jeg har ikke lagt merke til noe lagg når jeg ser på TV/er på kino lissom av en eller annen grunn merker en det ganske godt når det begynner å komme under 50 5369502[/snapback] Det er som jeg sa tidligere i innlegget, en hektisk situasjon endre ofte drastisk på FPS'en. Men øyet kan ikke merke mer enn 25 i sekundet... Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 Denne tråden hører kanskje til under en eller annen kategori? Når et TV-kort rendrer et bilde vil det rende bildet helt skarpt, og en sekvens i et spill blir dermed en serie stillestående bilder etter hverandre. Øyet kan oppfatte ganske mange bilder i sekundet, og det skal litt til for å lure det til å tro at det ser bevegelse. I film derimot vil hvert enkelt frame ha motion-blur, og og bildene vil *gli* over i hverandre på en helt annen måte. Det kommer av måten et videokamera fungerer på. Dermed vil øyet være lurt til å tro at det ser levende bilder ved 25 fps. Noen andre kan sikkert komme mer inn på de tekniske detaljene. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 1. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2006 Denne tråden hører kanskje til under en eller annen kategori? Når et TV-kort rendrer et bilde vil det rende bildet helt skarpt, og en sekvens i et spill blir dermed en serie stillestående bilder etter hverandre. Øyet kan oppfatte ganske mange bilder i sekundet, og det skal litt til for å lure det til å tro at det ser bevegelse. I film derimot vil hvert enkelt frame ha motion-blur, og og bildene vil *gli* over i hverandre på en helt annen måte. Det kommer av måten et videokamera fungerer på. Dermed vil øyet være lurt til å tro at det ser levende bilder ved 25 fps. Noen andre kan sikkert komme mer inn på de tekniske detaljene. 5369530[/snapback] Skyt meg hvis jeg tar feil, men jeg er rimelig sikker på at 25 fps er det øyet kan observere, og ikke noe mer enn det. Når det gjelder rendringen så kan jeg jo være enig i at det kan være litt forskjell. JEg sa jo i starten at jeg var i tvil om hvilken kategori jeg skulle velge Derfor endte den her for atj eg skulle være sikker... Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 Selv om det står 25 FPS i CS, vil du oppdage at du egentlig får pushet ut kanskje fem bilder i sekundet. Når det gjelder CS, er FPS _ikke_ synonymt med bilder i sekundet som skjermen vil vise. Daniel Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 Men øyet kan ikke merke mer enn 25 i sekundet... Vel, vil ikke si at det stemmer helt. Øye "ser" 25 bilder i sekundet, men det merker forskjell på 25 og 30 bilder i sekundet. Litt vanskelig og forklare. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 1. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2006 Selv om det står 25 FPS i CS, vil du oppdage at du egentlig får pushet ut kanskje fem bilder i sekundet. Når det gjelder CS, er FPS _ikke_ synonymt med bilder i sekundet som skjermen vil vise. Daniel 5369554[/snapback] Burde skjønt at jeg skulle ha satt meg mer inn i dette før jeg startet denne tråden, her kommer gode argumenter på rad ser jeg Men av nysjerrighet... hvorfor er ikke den FPS'en som CS viser det samme som skjermen viser? Og BTW så har jeg lagt merke til at i 3dmark05 så kan det f.eks stå 1 fps (CPU testen) selv om den teller det som flere, etter bare 4 sekunder så har den talt opp 10 frames. Hva kommer detta av? Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 Selv om det står 25 FPS i CS, vil du oppdage at du egentlig får pushet ut kanskje fem bilder i sekundet. Når det gjelder CS, er FPS _ikke_ synonymt med bilder i sekundet som skjermen vil vise. Daniel 5369554[/snapback] Burde skjønt at jeg skulle ha satt meg mer inn i dette før jeg startet denne tråden, her kommer gode argumenter på rad ser jeg Men av nysjerrighet... hvorfor er ikke den FPS'en som CS viser det samme som skjermen viser? Og BTW så har jeg lagt merke til at i 3dmark05 så kan det f.eks stå 1 fps (CPU testen) selv om den teller det som flere, etter bare 4 sekunder så har den talt opp 10 frames. Hva kommer detta av? 5369564[/snapback] Jeg leste litt rundt på nettet nå, men fant ingen sikre kilder til øyets "refresh-rate". Det ble antydet at man kan se fenomener som bare varer i 10-25ms, og at faktisk "refresh-rate" i øyet ligger omkring 60 fps. Det var en kar som henviste til at Showscan hadde funnet ut dette med 60fps. Jeg kunne ikke finne noe på sidene deres, og anser ikke kilden som sikker da showscan markedsfører filmer med 60fps. Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 Har melka gått ut på dato er det ikke mange som pleier å drikke den fordi om den varer noen dager til. Folk er blitt bortskjemte. Slik er det med alt. Før hadde jeg 700 linje, og da jeg fikk 4000 klaga jeg med en gang jeg ikke fikk utnytta alt. Folk som vet at de skal klare 100 fps i spill, liker ikke at fpsen synker. Vet jeg sier masse tull nå men dette er mitt syn på problemet ditt. Lenke til kommentar
Uin Viel Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 Har melka gått ut på dato er det ikke mange som pleier å drikke den fordi om den varer noen dager til. Folk er blitt bortskjemte. Slik er det med alt. Før hadde jeg 700 linje, og da jeg fikk 4000 klaga jeg med en gang jeg ikke fikk utnytta alt. Folk som vet at de skal klare 100 fps i spill, liker ikke at fpsen synker. Vet jeg sier masse tull nå men dette er mitt syn på problemet ditt. 5369644[/snapback] Fullstendig enig! Lenke til kommentar
akristina92 Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 En ting, det lagger hverken på 1 eller 100 fps, da hakker det. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 Jeg ser ihvertfall god forskjell på 60 Hz og 75 Hz på enkelte skjermer (på noen skjermer er 60 Hz helt jævlig, mens på noen er det faktisk brukbart). Hz blir her det samme som antall rendringer pr. sek. Lenke til kommentar
krage83 Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 For en del år siden hadde amrikanske kinoer filmer med 26 fps, hvor det 26 var et reklamebilde for f.eks. coca cola. Publikum la ikke merke til dette bildet, men det gjorde underbevistheten, og folk ble av en eller annen merkelig grunn tørste og kjøpte ja nettopp coca cola Tilfeldig? Neppe! Lenke til kommentar
CFD Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Det er forskjell på film og spill. Dette fordi på film så er alle bevegelsene "flettet" sammen. Slik at hvis en på filmen beveger en hand nedover så er handen 2steder på en gang. Hvis den skulle vært kun et sted på en gang så ville det bli virket som sakte.. Står MASSE om dette på nettet. Selv så bryr jeg meg ikke om FPS. Kjører spillet greit nok uten at det går sakte så bryr jeg ikke om jeg har 31 eller 543fps. Det skal dog sies at jeg har tweaket maskinen endel ,men det skader jo ikke. Btw.. Det er 50halvbilder i skundet på TV.. Ikke 25 Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Oppfatter ikke øyet 30bilder i sekundet? Da vil det jo hakke litt ved 25fps, når man "mangler" 5 frames for å tilfredstille øyet. Lenke til kommentar
Den Røde Tsar Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Øyet ser vel 60hz eller noe. Kino er 24. Kino og TV bruker ikke samme teknologi som skjermer, hadde bare o dahle vært blant oss. sukk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå